Ootteko te saaneet oireita lisäaineista? Minkälaisia?

• Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
HippuTAR
Mä oon vuosia kärsinyt vaihtelevasta ripulista eikä sille ole löytynyt syytä. Jotain ruokavalio kokeiluja oon tehnyt aiemminkin mutta ei niillä ole oikein ollut tulosta. Nyt olen viikkoja ollut hyvin rajallisella ruokavaliolla. Muutaman sortumisen seurauksena (jäätelö + jogurtti) epäilen olevani allerginen ainakin johanneksenleipäpuujaiheelle, se kun oli noissa ainoa yhdistävä tekijä maidon ja sokerin lisäksi. Molempien syönnin jälkeen tuli vesiripuli ja alahuulen reuna turpos (iho-oireita ei ole ennen ollut mutta mulla oli huules pieni haava, oisko siksi tullu myös ihoreaktio?), söin noita peräkkäisinä päivinä ja ripuli tuli n. 1/2-1 tuntia syönnin jälkeen.

Epäilen saavani mahaoireita myös ksantaanikumista.

Maitoa olen joskus takavuosina epäillyt juurikin sen takia kun jogurtista ja jäätelöstä tuntuu tulevan pahempia oireita, mutta kokeilin joskus olla kokonaan ilman maitoa ja oireita oli silti. Ja maidon juonti ei tunnu oireita aiheuttavan.

Ajattelinkin nyt kokeilla ruokavaliota jossa ei ole lainkaan lisäaineita eikä viljaa, luulen että ainakin jotkut viljatkin aiheuttaa ongelmia. Vaikeaa siinä on se ku mä aina sit sorrun herkkuihin...

Olis kiva kuulla jos jollain ois kokemusta tai tietoa lisäaineitten aiheuttamista oireista?

"sondersson"
Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;26513243:
Natriumglutamaatti, aspartaami ja asesulfaami K = mieletön migreeni, pahimmillaan hetkellinen halvaus.
Nämä(mulla vain päänsärkyä ja mahakipua) ja sit sulfaatit ja mahdollisesti karmiini. Noista kahdesta alkaa ahdistamaan henkeä ja naama menee ihan punaiseksi. Tulee mm. sirkusaakkosista, jos meinaa niitä syyä niin eka pitää ottaa antihistamiinia.

[QUOTE="sondersson";26513261]Nämä(mulla vain päänsärkyä ja mahakipua) ja sit sulfaatit ja mahdollisesti karmiini. Noista kahdesta alkaa ahdistamaan henkeä ja naama menee ihan punaiseksi. Tulee mm. sirkusaakkosista, jos meinaa niitä syyä niin eka pitää ottaa antihistamiinia.[/QUOTE]

Joo, hei mulle käy kanssa sirkusaakkosista noin..

kamalaa
alkoholijuomista tulee nokkosihottumaa ja turvotusta... en tiedä onko kyseessä alkoholi allergia vai joku reaktio jotain lisäainetta kohtaan... en oo enää viimeisen reaktion jälkeen uskaltanut juoda mitään alkoholipitoista enkä aijokaan koskaan enää juoda...

:))
Maaliskuussa alettiin meillä välttämään natriumglutamaattia ja sen jälkeen ei ole kertaakaan ollut migreeniä minulla. Aiemmin kohtauksia vähintään kerran kuukaudessa.

HippuTAR
Eli en välttämättä oo ihan hakoteillä tän asian kans.

Tosi kiva ku lääkäreitten mielestä tää ei voi olla allergista vaan on toiminnallinen vatsavaiva. Viimeaikoihin asti oon uskonut tohon mutta nyt tosiaan alkanu epäillä ja nyt vasta tajusin että kyse voi olla noista lisäaineista.

"vieras"
Natriumglutamaatti aiheuttaa hengityksen vinkunaa ja liman nousua. Kärsin lievästä astmasta. En silti mitenkään välttele ainetta. Niin hyvää, että kyllä sitä hetken kröhiskelee :p.

Itsellä tulee maha kipeäksi light-tuotteista, en ole ajatellut, että mikä lisäaine niistä se on. Lapsella oli ennen ilmavaivoja kun joi maitoa, laktoositonkin aiheutti. Siirryttiin käyttämään luomumaitoa ja ilmavaivat loppuneet.

vierailija

QUOTE=":)), post: 26513810"]
Maaliskuussa alettiin meillä välttämään natriumglutamaattia ja sen jälkeen ei ole kertaakaan ollut migreeniä minulla. Aiemmin kohtauksia vähintään kerran kuukaudessa.
Muita?
[/QUOTE]
tarkoitin linkkiä xanthankumista ja etyleenioksidista ja tuotteiden takaisinvedoista.

Yhteistyössä