HippuTAR
Mä oon vuosia kärsinyt vaihtelevasta ripulista eikä sille ole löytynyt syytä. Jotain ruokavalio kokeiluja oon tehnyt aiemminkin mutta ei niillä ole oikein ollut tulosta. Nyt olen viikkoja ollut hyvin rajallisella ruokavaliolla. Muutaman sortumisen seurauksena (jäätelö + jogurtti) epäilen olevani allerginen ainakin johanneksenleipäpuujaiheelle, se kun oli noissa ainoa yhdistävä tekijä maidon ja sokerin lisäksi. Molempien syönnin jälkeen tuli vesiripuli ja alahuulen reuna turpos (iho-oireita ei ole ennen ollut mutta mulla oli huules pieni haava, oisko siksi tullu myös ihoreaktio?), söin noita peräkkäisinä päivinä ja ripuli tuli n. 1/2-1 tuntia syönnin jälkeen.
Epäilen saavani mahaoireita myös ksantaanikumista.
Maitoa olen joskus takavuosina epäillyt juurikin sen takia kun jogurtista ja jäätelöstä tuntuu tulevan pahempia oireita, mutta kokeilin joskus olla kokonaan ilman maitoa ja oireita oli silti. Ja maidon juonti ei tunnu oireita aiheuttavan.
Ajattelinkin nyt kokeilla ruokavaliota jossa ei ole lainkaan lisäaineita eikä viljaa, luulen että ainakin jotkut viljatkin aiheuttaa ongelmia. Vaikeaa siinä on se ku mä aina sit sorrun herkkuihin...
Olis kiva kuulla jos jollain ois kokemusta tai tietoa lisäaineitten aiheuttamista oireista?
Epäilen saavani mahaoireita myös ksantaanikumista.
Maitoa olen joskus takavuosina epäillyt juurikin sen takia kun jogurtista ja jäätelöstä tuntuu tulevan pahempia oireita, mutta kokeilin joskus olla kokonaan ilman maitoa ja oireita oli silti. Ja maidon juonti ei tunnu oireita aiheuttavan.
Ajattelinkin nyt kokeilla ruokavaliota jossa ei ole lainkaan lisäaineita eikä viljaa, luulen että ainakin jotkut viljatkin aiheuttaa ongelmia. Vaikeaa siinä on se ku mä aina sit sorrun herkkuihin...
Olis kiva kuulla jos jollain ois kokemusta tai tietoa lisäaineitten aiheuttamista oireista?