Ootteko kuullu sitä Vesa-Matti Loirin uutta biisiä, Niin hyvää puuta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja IhanaVesa-Matti:
Minä ymmärsin laulun "hyvää puuta"-osion niin, että henkilö, josta hän laulaa, saa kaikki ympärillään muutettua puuksi, joka onkin erittäin arvokasta. Eli hän arvosti kuollutta henkilöä niin paljon, että kaikki mihin hän koski, muuttui arvokkaaksi. Ymmärrättekö mitä tarkoitan? Mielestäni erittäin koskettava ja ihana laulu. Ihanalla äänellä, joka on mielestäni vahva, tumma ja uskottava. Vesku paras esittämään juuri tämä kappale.

Enpä oo sitä noin aatellu. Ihan jännä näkökulma toikin =)
Oon lähinnä ajatellu et laulaja muistelee kuolleen hyvän ystävänsä elämää, vähän kateellisena ja tietoisena siitä, että eihän kuolleelle kannata olla kateellinen...

Mulle tulee tuosta laulusta vaan ja ainoastaan (valitettavasti) mieleen Matti Vanhasen talon lahjuspuujupakat :( Ja kertosäe tosiaan on kopio tuosta "silmitön talvi, jäätyköön maa" laulusta...

Sun nuoli lensi pidemmälle, naapurin tontille, se katajainen jousipyssy oli hyvää
puuta, tietenkin.
Sun juuret ylsi syvemmälle, sun isoisä tunnettiin, suuren sukupuusi oksat on hyvää puuta, tietenkin.
Ylpeästi kateellinen olin vuokses, myönnän sen,
ovestasi kun tänään kuljen

Niin hyvää puuta, niin hyvää puuta, niin hyvää puuta se on (3x)

Olit komea ja ylväs kuin veistos antiikin,
teit kaiken nopeammin ja meitä muita paremmin.
tänään taloon sinä astut, ikkunat katsoo etelään,
lattioilla tammilankut on hyvää puuta, sen mä nään.
Ylpeästi kateellinen oli vuokses, myönnän sen,
pöydässi, kun tänään istun

Kertosäe kaksi kertaa

Sait paljon maailmalta, rahaa ja rakkautta,
vaimosi on yhä kaunis, kyyneleetkin poskillaan,
ylpeästi kateellinen olin vuokses, myönnän sen,
arkkuasi kun tänään kannan,

Niin hyvää puuta...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sun nuoli lensi pidemmälle, naapurin tontille, se katajainen jousipyssy oli hyvää
puuta, tietenkin.
Sun juuret ylsi syvemmälle, sun isoisä tunnettiin, suuren sukupuusi oksat on hyvää puuta, tietenkin.

Kertosäe kaksi kertaa

Niin hyvää puuta...
Mun mielestä nämä sanat on valtavan hyvät ja Vesku tulkitsee ne, kuin ne olisivat hänen omiaan. Siis todella uskottavaa. Kunnioitan Veskua tulkitsijana ihan valtavasti. Äänestä kuulee elämänkokemuksen ja herkkyyden, joissain kappaleissa selvän vereslihan.
Ehkä tätä eivät kaikki tässä äärimmilleen hioitussa poppibusineksessa kasvaneet ymmärrä...

Mä oon aina tykännyt Loirin tulkinnoista, mutta näitä uusimpia en vain kestä kuunnella.. Hänellä on mennyt lihomisen myötä ääni pilalle, hengitys kuulostaa tukalalta, ääni ei soi. Mua alkaa ahdistaa jos kuulen laulujaan. :/ Harmittaa, mun mielestä Vesku tekee hyviä biisejä ja viime aikoina levyt ovat olleet hienoja kokonaisuuksia. Ne vain olisi pitänyt laulaa 20 vuotta ja 50kg aikaisemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja satunnainen kuuntelija:
Kun kuulin ton loirin levyn mainoksen radiossa olin varma että tämä on nyt joku vitsi ja mitähän sieltä tulee. Mutta on se tuon tosissaan tehny kai. Siis kuka ihme laulaa ja hokee "Niin hyvää puuta" Vitsille se kuulostaa edelleenkin minun korvissa

Ei hitto mitä urpoja täällä kirjotteleekaan - käyttäisit edes vähän aivokapasiteettias mitä sulle Ehkä on suotu!

Alkuperäinen kirjoittaja oi nuoruus:
puuta, tietenkin.

Kertosäe kaksi kertaa

Niin hyvää puuta...
Mun mielestä nämä sanat on valtavan hyvät ja Vesku tulkitsee ne, kuin ne olisivat hänen omiaan. Siis todella uskottavaa. Kunnioitan Veskua tulkitsijana ihan valtavasti. Äänestä kuulee elämänkokemuksen ja herkkyyden, joissain kappaleissa selvän vereslihan.
Ehkä tätä eivät kaikki tässä äärimmilleen hioitussa poppibusineksessa kasvaneet ymmärrä...

Vesku on oikea tunteiden tulkitsija!
Joulukonserttia odotellessa.

ihana mies. myös sm-tason jalkapallon pelaaja oli aikoinaan, biljardin sm-tason pelaaja, loistava näyttelijä ja laulaja. tai ainakin tulkitsija ja vielä ilmeisesti hyvin mukava ja reilu ja oikea naistenmies :)

Lauluhan kertoo lapsuuden ystävästä.Yhdessä kasvamisesta.Ystävällä vauras koti.Hän oli hyvä joskus parempi, kuin muut monessa leikissä.Vanhempana myös menestyi ,kaunis koti vaimo...ym.
Laulun lopussa,hautajais päivänä kantaa ystävänsä puu arkkua ja astuu hänen kotiinsa......

Minä tulkitsen kappaleen näin:

Laulun minä-kertoja on aina ollut kateellinen kaverilleen, tällä kun on ollut kaikkea hyvää ja tämä kun on ollut kaikessa hyvä - kaverin elämässä kaikki on tuntunut olevan niin sanotusti hyvää puuta.

Lopulta käykin niin, että kaikesta huolimatta kaveri kuoleekin ennen laulun kertojaa. Kaverin kuoltua kertoja alkaa muistella kaveriaan. "Sillä oli kaikki niin hyvin, ja nyt se lähti ennen aikojaan..." Tarinan ironinen loppu on, että kaverin viimeinen leposija eli arkkukin on sitten lopulta - kuinkas muutenkaan - hyvää puuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Santanen:
Minä tulkitsen kappaleen näin:

Laulun minä-kertoja on aina ollut kateellinen kaverilleen, tällä kun on ollut kaikkea hyvää ja tämä kun on ollut kaikessa hyvä - kaverin elämässä kaikki on tuntunut olevan niin sanotusti hyvää puuta.

Lopulta käykin niin, että kaikesta huolimatta kaveri kuoleekin ennen laulun kertojaa. Kaverin kuoltua kertoja alkaa muistella kaveriaan. "Sillä oli kaikki niin hyvin, ja nyt se lähti ennen aikojaan..." Tarinan ironinen loppu on, että kaverin viimeinen leposija eli arkkukin on sitten lopulta - kuinkas muutenkaan - hyvää puuta.

Juu suurinpiirtein näin mäkin sen ajattelen! =)

ei ole ironia tuttu juttu täällä? Vesa-Matti Loiri on vähän kuin nykypäivän keisarin uudet vaatteet, kaikki kuulee ettei se osaa laulaa mut kehua pitää tai on sivistymätön moukka.

Alkuperäinen kirjoittaja onerva(vierailija]:
Lauluhan kertoo lapsuuden ystävästä.Yhdessä kasvamisesta.Ystävällä vauras koti.Hän oli hyvä joskus parempi, kuin muut monessa leikissä.Vanhempana myös menestyi ,kaunis koti vaimo...ym.
Laulun lopussa,hautajais päivänä kantaa ystävänsä puu arkkua ja astuu hänen kotiinsa......

Että oikeen pariin kertaan pitäisi kuunnella, eihän sitä pysty millään kuuntelemaan edes yhtä kertaa.

Alkuperäinen kirjoittaja onerva(vierailija]:

Että oikeen pariin kertaan pitäisi kuunnella, eihän sitä pysty millään kuuntelemaan edes yhtä kertaa.

:laugh: Samaa mieltä. Mä en ole koskaan ymmärtänyt mikä Veskun tulkinnassa on niiiiiin suurta. En kertakaikkiaan. Esim. Meurmann hakkaa Loirin Lapinkesän tulkinnassa 6-0. Makuasioita. Mun mielestä Veskun hommista nimenomaan puuttuu se syvyys.

Yhteistyössä