Ooppera / teatteri

oopperassa olen käynyt tasan kerran, bolshoi-teatterissa.. mutta teatterissa ehkä pari-kolme kertaa vuodessa ja isompi tyttökin on päässyt jo monesti, on nyt ekaluokkalainen =) kuopus 3v on käynyt toistaiseksi vain muumiteatterissa :D

Oopperassa olen ollut kerran (nukahtamassa, vaikka olin siitä niin innostunut :ashamed: ), teatterissa useamman kerran. Lapsia en ole vienyt kumpaankaan vielä. Konsertteihin kyllä.

kymmenissä teattereissa ollaan pojan kanssa käyty, nyt ei tosin parin vuoden aikana. Koulun kanssa ovat toin käyneet pari kertaa vuodessa. Baletissa ollaan käyty, ja nyt ois tarkoituksena mannä katsomaan Carmen, minun lempi oopera.

Tahtoisin käydä paljon useammin, viimeksi 4 vuotta sitten. (kun flikka oli huutanut koko sen ajan, 4 tuntia, niin sen jälkeen ei ole vapaaehtoisia lapsenvahteja näkynyt.)
Viime oopperakeikasta tulee 5 vuotta. En muuten suosittele viimeisillään raskaanaoleville, se istuminen oli tuskaa, matkat mukaanlukien.

Lapsia viedään eka teateriin ja vasta sitten oopperaan kun ymmärtävät arvostaa sitä itse.

Oopperassa oon käyny elämässäni 3 kertaa.

Teatterissa haluisin käydä useammin, nyt käydään 1-2 krt / 2 vuotta.
Esikoinen 5v on käynyt lastenteattereissa useamman kerran ( ehkä 4 ).

Oopperassa ei olla vielä käyty, mutta joskus vielä käydään.

Teatterissa käydään niinpaljon kuin mahdollista. Tämä on se meidän ykkösjuttu, joka tulee heti perheen ja työn jälkeen. Nyt liput varattuna Tampereelle Vuonna 85-näytökseen. Meillä on lapset mukana tekemässä teatteria (kesä-) ja mies on mukana seudun "puoliammatilisessa" (eli palkka tulee näytöksistä, mutta sitä tehdään muun työn ohessa) ja meillä hyviä tuttuja lähikaupungin teatterissa ja niitä teatterituttuja vähän siellä sun täällä. Joten teatteritouhu on lapsille tuttua.

Me ollaan käyty katsomassa vilkkaan 3-vuotiaan kanssa aika paljon juttuja. Lapsille on Oopperassa ihan lastenesityksiä, sellaisia 40 min juttuja joissa on tuttuja musiikkikappaleita ja jotka on toteutettu lasten ehdoilla. Näitä jaksaa aikuinenkin katsoa.
Kun tenava oli 2v käytiin katsomassa Oopperaa jossain kesätapahtumassa ja kaikki meni hyvin niin kauan, kuin siellä laulettiin mutta kun oli jotain puhekohtauksia niin keskittyminen herpaantui.

Viimeisimmät pitkät jutut ovat olleet musikaali teatterissa ja baletti. Ja nämä olivat kestoltaan 3h. Eli jaksaa se pienikin istua katsomossa! Tosin meillä on aina etukäteen tutustuttu siihen mitä ollaan menossa katsomaan ja kuunneltu vähän musiikkia sekä yritetty soittaa itsekin niitä teemoja.
Esityksen jälkeen sitten on ollut ihana huomata kuinka lapsi tunnistaa kappaleita! Tosin hittibiisit meillä ovat olleet sellaisia mihin ei esityksessä jaksettu enää kiinnostua eli kuuntelun piti olla haasteellista, jotta lapsi nautti. Kuulosuojaimet kannattaa ottaa kaikkiin esityksiin mukaan sillä joissain tilaisuuksissa voi olla liian kovia ääniä.

Opiskeluaikana tuli käytyä varmaan kaikki kiinnostavat esitykset läpi niin teatterissa kuin oopperassa. Paitsi baletteja. Silloin piippuhyllyliput olivat halvempia kuin leffaliput. Enkä opiskellut mitään musiikkiin tai taiteeseen liittyvää alaa.

Madame Butterflyn taisin käydä katsomassa aikapäiviä sitten. Jossain naistenlehdessähän oli just juttua Ritva-Liisa Korhosestakin. Periaatteessa Puccini on ihan ookoo, sinänsä helppo kuunneltava ja tämä on ihan mielenkiintoista musiikkia itämaisine vaikutteineen. Kansallisoopperan versio on aika perinteinen, joten se varmaan tekee illasta ihan miellyttävää. Etukäteen kannattaa kyllä tutustua musiikkiin ja analyyseihin teoksesta niin esityksestä saa enemmän irti.

Yhteistyössä