Moikka naiset!
Täältä tulis niitä kuulumisia: Äippäpolilla käytiin tänään suunnitellusti kahteen kertaan ktg-käyrillä, jotka edelleenkin oli erinomaiset
Sit ultrassa vauvalla oli onneksi viikossa tullut kasvua tällä kertaa niiden omien viime viikolla notkahtaneiden alakäyrien mukaisesti. Painoarvio oli 1440g, mut tuo mitta ei pidä paikkaansa, kun kone laskee sen raajojen mittojen mukaan (ja meillä on lyhytkoipisempi poju) eli todellisempi luku vois olla 1700g. Lapsivesipunktio meni ihan hyvin, mut voi luoja kun jännitin ettei neula osu vauvaa mihinkään :x
Mulla on istukka etuseinämässä ja se yhdessä vauvan sijainnin kans vaikeutti punktio-paikan löytämistä, mut onnistuihan se sit lopulta! Lapsivesi oli kirkasta ja sitä oli normaalimäärä ultran mukaan. Epo-hormonipitoisuus oli onneksi matala, mut keuhkojen kypsyystulos jäi epäselväksi (kypsän ja semikypsän väliltä), joten se meni jatkoselvittelyyn ja torstaina kuulee siitä tulokset, jonka mukaan myös edetään.
Kohdunsuu oli pehmeä ja auki sormelle + kohdunkanavaa oli jäljellä enää 1cm eli viikossa tosi paljon kypsyny paikat :O Mut tuokin on lääkäreiden mukaan hieno asia ja puoltais nyt sitä alatiesynnytystä =) Lisäksi mulla tuli ktg-käyrillä ollessa kovempi suppari (pisti ihan puhalteleen mut) eikä se vaikuttanut vauvan sykkeisiin tippaakaan, niin ja pääkin oli tosi alhaalla
Kaikin puolin käynti meni hienosti ja nyt sit jatkosuunnitelmia kuulee torstaina ellei synnytys sitä ennen käynnisty (mitä en tokikaan viel toivo) tai vauva ala voimaan huonosti.
Tostaina mulla on myös neuvola, joten seurantaan pääsee sinäkin päivänä.
Kovasti käynti nosti meidän toiveita siitä, et synnytys käynnistettäis vasta parin-kolmen viikon päästä ja et sais sen alatiesynnytyksen. Mut edetään nyt edelleen päivä kerrallaan.
Mulla on nyt ton polikäynnin jälkeen supistellu paljon enempi ku aiempina päivinä. Kuulema joskus lapsivesipunktio saattaa synnytyksen näillä pidemmillä viikoilla käynnistääkin, mut jospa ei nyt ihan vielä spontaanisti käynnistyis. Viime yönä mulla särki 01-03 aikaan ihan hirveesti alaselkää ja sitä sai koko ajan painella. Oiskohan voinut sekin olla supistelua?
Jostain syystä se yks polin lääkäreistä oli sitä mieltä, et jos vauvan keuhkot on kypsät, niin ihan hyvin jo tällä viikolla vois synnytyksen käynnistää. Mä kyl sit vetosin siihen lääkäriin, et mielummin pitäisin poikaa masussa niin kauan kuin hän vain todistettavasti siellä kasvais ja jaksais hyvin, kun lyhentäähän se sit hänenkin sairaalassaoloaikaa. Ja vakuuttelin, et mä oon kyl niin neuroottinen, että jatkuvasti tarkkailen vauvan liikkumisia ettei hän siel masussa pääsis huonoon jamaan. Kuulema torstaina ottavat lääkärimeetingissä huomioon munkin toiveet ja ajatukset ja tosiaan kyl mulla on kovat toiveet, että AINAKIN ens viikkoon asti päästäis näin
Ja saattaahan tää mussukka päättää itsekin syntyä ihan ilman mitään käynnistelyjä, kun viikossa oli noin paljon tapahtunut tuol kohdunsuulla/-kaulalla.
Nyt on joka tapauksessa viikonloppuna kämppä laitettu valmiiksi pinnistä myöten ja sairaalakassi on pakattu just in case.
Siinäpä oli ensin sitä omaa napaa.
Sit
Papayalle onnea kihlauksesta:heart:
GCS15: ihania kuulumisia siellä ja tsemppiä edelleen jatkoon kovasti!
Painosta, viimeksi neuvolassa oli tullut rv32 mennessä yht. 11kg eli aika paljon täälläkin on painoa kerätty! Ja tänään viimeksi lääkärit moitti mun ihan liian pientä mahaa, sf mitta menee jossain ihan alakäyrien alapuolella. Painoa siis tulee, mut vauva kasvaa liian vähän ja mun maha kans:kieh: Mihin lie se paino sit katoaa, kun ei mulla missään mitään ylimääräisiä röllyköitä näy. Ei nuo kaikki 11kg sentään oo rintoihin menny
Kävin
värjäämässä eilen
ripset ja kulmat kosmetologilla ja viimeksi tein niin joulukuussa. Hiuksia en ruukaa värjätä, kun niissä on viel toistaiseksi selkee oma väri.
Itkuherkkyydestä. Mä oon herkkis muutenki ja tää raskaus on tuhatkertaistanut sen herkkyyden johonki ihan uusiin ulottuvuuksiin
Pillitän milloin mistäkin syystä!
Mut edelleen hyviä vointeja mammat!
Tiijona & Taavi 34+2