Oonko ihan omituinen? (virtsanäytteestä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AP
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AP

Vieras
Tulinpa kyselemään onko muita samanlaisia ihmisiä täällä.

Eli mun rakolla on hirvee ramppikuume ilmeisesti aina kun pitäis pissiä purkkiin. Muuten kyllä tulee virtsaa mutta heti kun purkin ottaa esiin niin johan loppuu siihen paikkaan vaikka kuinka olis hätä >:(
Tää on ollut aina mulla, oon ennen kuitenkin näytteet saanut. Nyt kun oon raskaana, pitäis näytteitä ottaa useammin ja nyt oon jo kolme kertaa yrittänyt ottaa näytettä bakteeriviljelyä varten ja vieläkään ei ole onnistunut. Ei koskaan saa tarpeeksi pissattua vaikka joisinkin vielä ennen ja virtsa ollut rakossa neljä tuntia joten ei tyhjäkään ole.

Oonko ainut, helpottais kuulla että muitakin jotka kamppailee tän asian kanssa olisi paikalla... Ja miten tästä pääsis eroon?? Mä en ymmärrä mikä mättää, pidän sitä kai sitten liian isona asiana mutta kun en tiedä miten saan siitä ei niin ison asian!

Apuja!

Musta on vissiin näin raskauden loppumetreillä tullu samanlainen. :D Tai mun rakolle ramppikuume. :laugh:

Pitää varmistaa, että on oikeasti todella kova hätä. Muuten se ei tule kerralla, jos ollenkaan ulos ja se liraus ei riitä. :xmas: Ja jo ajatus siitä näytteenottamisesta jossakin pienessä vessassa kammoksuttaa...

Auttasko, jos varaat useamman näytteenottopurkin, otat kotona näytteen ja varaat riittävästi aikaa, et jos eka menee pieleen, ehdit vielä uudestaankin. ...poistuis paineet tuonkin suorituksen onnistumisesta... :whistle:

mun verisuonet tekee katoamistempun kun näkevät neulan :ashamed:

mulla oli muuten raskaana ollessa,tai sillon varsinkin kun piti niin monesti purkkiin pissailla niin suorituspaineita siitä että saanko sen pissan sinne purkkiin :laugh:
ja ei siitä mitään meinannu tulla :snotty:

Onpas helpottavaa, että on muitakin! Mulla on koulua aina päivisin, joten aiemmin oon yrittänyt aina vain koulun jälkeen, niin että on vaan yksi mahdollisuus. Huomenna ajattelin yrittää yön jälkeen ja jos ei sittenkään onnistu niin johan on kumma! Ja sitten koulun jälkeen kun on toinen mahis. Siinä on vaan sekin paine, että pitää olla aikaa viedä se näyte sitten labraan, kun ei kerta saa kun tunnin olla purkissa..
Eli kotona oon sitä yrittänyt kun ei labrassa onnistunut. Klamydianäyte vielä pitäis pystyä ottamaan :( Ja se pitää ottaa siellä labrassa, apua! Ja ensi viikko enää aikaa. Iiik.

Luulin että se ois kotona helppoa mutta ei vaan ookaan! No nyt pitää alottaa kunnon näytetalkoot, joka aamu ekana pissalle ja näytteen ottoon vaikka myöhästyiskin koulusta :D

mua aina alko naurattaa siinä vessassa kun piti siihen purkkiin osua,mietinkin et miks ne ei voi jotain ämpäriä antaa niin ei menis ohi :laugh:
mitä enemmän mahaa,sitä vaikeemmaks se kävi

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Eikö sitä näytettä voisi ottaa niihin putkiloihin? Niihin, joihin saa labrasta valmiin näytepaketin, jossa on koeputket + se jauhe, jolloin ei ole kiirettä viedä sitä labraan (saa olla pidempään kotona jääkaapissa)?

no en tiedä oikein, oon ite ennen myös tommoseen putkiloon ottanut mutta se labra täti viimeks ei oikein kai tykännyt kun en näytettä saanut ja antoi vastentahtoisesti tuon purkin ja sanoi että ei saa olla kauaa purkissa, nopeasti juokset sen tuomaan.

Tollaiseen putkiloon se olis niin paljon helpompi niin ei olisi niin järkyttävä kiire mutta ei se semmoista mulle antanut niin arvelin ettei täällä sitten ole tapana. Uusi paikkakunta nimittäin, kotipaikkakunnalla annettiin aina toi putkilo+jauhe.

Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
mua aina alko naurattaa siinä vessassa kun piti siihen purkkiin osua,mietinkin et miks ne ei voi jotain ämpäriä antaa niin ei menis ohi :laugh:

juu nytkin toi purkki minkä se antoi oli semmoinen sentti kertaa sentti :D

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
no en tiedä oikein, oon ite ennen myös tommoseen putkiloon ottanut mutta se labra täti viimeks ei oikein kai tykännyt kun en näytettä saanut ja antoi vastentahtoisesti tuon purkin ja sanoi että ei saa olla kauaa purkissa, nopeasti juokset sen tuomaan.

Tollaiseen putkiloon se olis niin paljon helpompi niin ei olisi niin järkyttävä kiire mutta ei se semmoista mulle antanut niin arvelin ettei täällä sitten ole tapana. Uusi paikkakunta nimittäin, kotipaikkakunnalla annettiin aina toi putkilo+jauhe.

Kantsii kysäistä kuitenkin, josko niillä niitä olisi. :) Mut kaikkia näytteitä ei voi kuulemma siihen ottaa, en tosin tiiä, mitä voi, mitä ei. (itse kerran vaan sain sellaisen putkilojutun ja kun vei näytteen, sain tietää, et sitä just ei ois voinu siihen ottaa. Mut kun en muista ees, mitä varten vein sen..)

Jos kotona voit ottaa, ihan ehdoton on kylppäri... :whistle:

Helpompaa seisten kuin pöntöllä. :xmas:

Jos kotona voit ottaa, ihan ehdoton on kylppäri... :whistle:

Helpompaa seisten kuin pöntöllä. :xmas:

enpä oo tullut ajatelleeksikaan :D :D Voiko muka olla helpompaa? :D

Kannattaa ottaa sitä näytettä molempiin putkiin, toinen on ilman säilytysainetta. Jos pitääkin esim. proteiini määrittää ihan numeerisesti (muutenhan siinä tulee vaan plussia), niin sitä ei yleensä voi tehdä siitä putkesta, jossa on lisäaine. Ja jos proteiinia määritetään siitä lisäaineettomasta putkesta, niin sillä ei ole niin väliä, vaikka vähän aikaa seisoiskin kotona.

Mut tuo suihkun lattia on aika hyvä keino silloin, kun ei omista apinakäsiä ja maha on jo iso :D .

Kantsii kysäistä kuitenkin, josko niillä niitä olisi. :) Mut kaikkia näytteitä ei voi kuulemma siihen ottaa, en tosin tiiä, mitä voi, mitä ei. (itse kerran vaan sain sellaisen putkilojutun ja kun vei näytteen, sain tietää, et sitä just ei ois voinu siihen ottaa. Mut kun en muista ees, mitä varten vein sen..)

no viimeksi kun olen putkilossa vienyt, vein näytteen virtsaputkentulehduksen tutkimista varten. Nyt otettava näyte on U-bakt-Vi vai miten nyt kirjotetaankaan eli eikös tuo nyt sama näyte ole?

meillä kaikki virtsanäytteet otetaan valmiiksi putkiloon jonka labrasta saa. Siinä on adapteri mukana jolla virtsa imaistaan putkeen jostain kiposta. Säilyy putkessa kauemmin. Ja virtsaa tarvitaan tosi vähän jotta näyte saadaan tutkittua ja viljelyyn laitettua.

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
meillä kaikki virtsanäytteet otetaan valmiiksi putkiloon jonka labrasta saa. Siinä on adapteri mukana jolla virtsa imaistaan putkeen jostain kiposta. Säilyy putkessa kauemmin. Ja virtsaa tarvitaan tosi vähän jotta näyte saadaan tutkittua ja viljelyyn laitettua.

no mikähän on tämä tosi vähän? :/

mulle joku sanoi joskus, että puoli desiä pitäis olla :o

Alkuperäinen kirjoittaja myy:

no mikähän on tämä tosi vähän? :/

mulle joku sanoi joskus, että puoli desiä pitäis olla :o

Se tutkitaan labrassa pienellä liuskalla joka laitetaan koneeseen josta tulee tulos. Sen jälkeen "tikku" kastetaan virtsaan ja sillä siivutetaan piirtämällä viljelymalja. Sen jälkeen virtsaa ei tarvita, eli sen verran että se liuska siihen kastuu ja tikku. Eli... puoli desiäkin on aika paljon mun mielestä. Mut jos ne niin haluaa niin minkäs teet.
Putkiin jos otat kotona ja sulla on tiedossa viljely, niin putkeen menee n. 2-3milliä virtsaa.

Ja huom! Siinä säilöntäputkessa on todennäköisesti merkkiviiva. Jos pissaa on niin vähän, ettei yllä siihen merkkiviivalle, niin sillä putkella ei tee yhtään mitään. Eli viivaan asti pitää ottaa. Klamydiaa ei voida tutkia tuollaisesta säilöntäaineellisesta putkesta. Ja jos pissa menee seulonnan jälkeen mikroskoopin alle, niin pitäisi olla kyllä ainakin yksi täysi 10ml putki, jotta olisi luotettava.

Kaikkein helpointa tietty olisi, jos voisit antaa näytteen siellä labrassa. Klamydiaputkeen toivotaan se 10ml, ja perusseulontaan 10ml, joten parikymmentä milliä olis ainakin hyvä.