Oonko alottanu kevään liian aikasi lapsen kans? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoli

Vieras
Millaset lakit teillä on tähän aikaan vuodestä päässä? Onko sama lakki auringon paisteella ja aamulla vaikka olisi kylmempää? Entä tuuliessa?

Meillä pojalla ollu kypärämyssy ja kinderin trikoopipo, onko liian vähä? Mietin että voiko vaikuttaa korviin, tulehusta vaikka? :(
Me mennään monesti aamulla aikasi ulos ja 0 keli, ei paista arska ja yöllä ollu pakkasta niin onko liian ohutta? entä sitten kun aurinko paistaa mutta tuulee kovasti niin pitäskö olla paksumpaa?

Minkä ikäinen lapsi on ja touhuaako paljon vai istuuko rattaissa? Meillä on ollu vajaa 3v:llä kaksi pipoa hoidossa mukana, en tosin tiedä ovatko käyttäneet paksumpaa aamupäivällä vai ei, ohuempi on ollu iltapäivällä päässä. 5v.llä on vaan puuvillaninen Kivat-pipo ja hyvin pärjää sillä, kun on sellainen kuumakalle. Kannattaa kokeilla lapsen niskaa ja päätä, niin siitä tietää jo aika hyvin miten pärjää ohuemmalla pipolla (yleensä pärjää).

Puuvillapipot on noilla pienemmillä päässä. Iso koululaiset taitavat kulkea jo aamustakin lippiksillä, eskarilla pipo vielä, vaikka iltapäivisin voi olla jo aika kuuma vikalla välkällä ainakin. Mietinkin, josko huomiseksi laittaisi lippiksen vaikka reppuun mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja teelikki:
Pue lapsellesi vaatteita niinkuin itsellesikin. Ehkä jopa vähempi kun tuppaavat riehumaan..Kyl toi pipo juttu riittävältä kuulostaa

Mun täytyy tunnustaa, että itse saatan kulkea jo avopäin tai ainakin lippiksellä, mutta en silti ukalla pienemmilä pipoa vielä pois ottaa. Ja toinen on housut, eli maa on kylmä ja pienet lapset kun paljon istuvat maassa, niin yksillä housuilla eivät pärjää kuten minä, joka en maassa enään myllää..., kuin nyt satunnaisesti kukkapenkkiä kitkiessä.

Pue lapsellesi vaatteita niinkuin itsellesikin. Ehkä jopa vähempi kun tuppaavat riehumaan..Kyl toi pipo juttu riittävältä kuulostaa

Onneksi en, en käytä edes pakkasella hattua ja syystakissa kulkenut helmikuusta lähtien. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
1v6kk ikäinen kyseessä ja mulla siis pelottaa että voiko aiheuttaa korvatulehusta tms? suojaako ohut pipo tarpeeksi korvia?

Eihän se muuta aiheuta kuin vilustumista jos liian vähän vaatetta, eikös korvatulehdus ole jälkitauti??

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
1v6kk ikäinen kyseessä ja mulla siis pelottaa että voiko aiheuttaa korvatulehusta tms? suojaako ohut pipo tarpeeksi korvia?

Hei, tuo on varmaan äidiltäsi peritty urbaanistoori!! ;)
Mun äiti kans aina meuhkaa että suojaa korvat!!

Ensinnäkin tuuli ei tee korvatulehdusta.Tarvitaan virus taikka bakteeri.

Se mikä pieni pohja tuossa jutussa on se että jos lapsi/aikuinen palelee niin vastustuskyky laskee ja virukset pääsee iskemään helpommin kun energia menee kehon lämmittämiseen eikä puolustukseen.

Eli jos paleltuu niin tulee helpommin kipeäksi.
Mutta kukaan ei tule tuulesta eikä ees kylmästä kipeeksi.
Virus taikka bakteeri sen tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Mun täytyy tunnustaa, että itse saatan kulkea jo avopäin tai ainakin lippiksellä, mutta en silti ukalla pienemmilä pipoa vielä pois ottaa. Ja toinen on housut, eli maa on kylmä ja pienet lapset kun paljon istuvat maassa, niin yksillä housuilla eivät pärjää kuten minä, joka en maassa enään myllää..., kuin nyt satunnaisesti kukkapenkkiä kitkiessä.

No joo tätä mä tarkotinkin,et niinkuin ite pukisit jos olisit menossa kylmään maahan istuun. Tai tärkeempää et pitää kosteuden ja veden. Oma 1 v. pärjää gollegepuvulla ja ohuella haalarilla oikein hyvin. Ja ohut kypärämyssy + ohut trikoopipo on riittänyt ihan hyvin meillä. Isompi poika jo 13v. eikä ole tulehduksia ollut korvissa vaikka aina olen pitänyt suht vähis vaatteissa. =)

Reiman lakeissa on kaikissa tuulenpitävät korvalliset, ja on sellasia mukavia neuloslakkeja-ja pipoja. Meillä käytetään niitä, eikä oo ku toisella pojalla ollu kerran korvatulehdus! Toinen 3v ja toinen 2v. :)

Yhteistyössä