Oon tosi huolissani taaperosta :((

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut äiti

Vieras
Meidän 1 v on ollut kolmisen viikkoa aika kovassa flunssassa. Nyt löysin sen leuan alta kovan patin. On hieman vasemmalla ja keskellä tuossa pehmeässä kohtaa, kun lähtee leukaluusta kaulaanpäin, kielen alla tavallaan. Voiko se olla imusolmuke?? Johtuen pitkästä flunssasta? Vai kasvain?? Patti on noin 1-1,5 cm halkaisijaltaan ja ihan kova. Ei liiku. Eikö tuo ole aika epätavallinen paikka imusolmukkeelle, eikö ne ole kaulalla kun lekuritkin aina kaulaa tunnustelee flunssassa? Kaulassa ei tunnu patteja.

Pelottaa!!

oletko ajatellut että voisi olla esim siitepölyallergiaa? Kovassa siitepölyallergiass saattaa jopa nousta kuume. Ja tuo patti kuulostaa ihan turvonneelta imusolmukkeelta. Mikset vie lääkäriin? Saisit lääkkeet ja pikkuisen olo helpottuisi :(

no en ole mennyt lääkäriin, lapsi on ollut flunssassa ennenkin, eikä mitään kuumetta, korvakipua tai muuta huolestuttavaa ole ilmennyt. Mulla on täysi luottamuspula tk:mme lääkäreihin, ne ei takuulla osaa sanoa mikä tuo patti on, kun eivät osaa edes korvia katsoa onko tulehdusta vai ei. Eli kyselen nyt ennakkoon täältä, onko kellään kokemusta vastaavista, ennenkuin laitan loppukuun ruokarahat yksityiseen lääkäriin (olen 3 lapsen yh ja tilillä 120 e loppukuuksi).

Eikä ne mitään lääkkeitä lapselle anna, kun ei siis ole muita oireita nyt kuin tuo pitkittynyt yskä ja vuotava nenä.

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå:
oletko ajatellut että voisi olla esim siitepölyallergiaa? Kovassa siitepölyallergiass saattaa jopa nousta kuume. Ja tuo patti kuulostaa ihan turvonneelta imusolmukkeelta. Mikset vie lääkäriin? Saisit lääkkeet ja pikkuisen olo helpottuisi :(

mitkä lääkkeet? panadolin? miksi flunssainen lapsi pitää kiikuttaa lääkäriin?

Kyllä mä silti ennemmin luottaisin jopa terveyskeskuslääkärin sanaan kuin tämän palstan tohtoreihin... Sitä paitsi ne on joskus ihan samoja terveyskeskuslääkäreitä, jotka pitää myös yksityisvastaanottoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no en ole mennyt lääkäriin, lapsi on ollut flunssassa ennenkin, eikä mitään kuumetta, korvakipua tai muuta huolestuttavaa ole ilmennyt. Mulla on täysi luottamuspula tk:mme lääkäreihin, ne ei takuulla osaa sanoa mikä tuo patti on, kun eivät osaa edes korvia katsoa onko tulehdusta vai ei. Eli kyselen nyt ennakkoon täältä, onko kellään kokemusta vastaavista, ennenkuin laitan loppukuun ruokarahat yksityiseen lääkäriin (olen 3 lapsen yh ja tilillä 120 e loppukuuksi).

Eikä ne mitään lääkkeitä lapselle anna, kun ei siis ole muita oireita nyt kuin tuo pitkittynyt yskä ja vuotava nenä.

No just... Lopeta selitykset ja vie lapsi terveyskeskukseen. Terveyskeskuksen lääkärit on päteviä ja usein vielä ihan samoja ihmisiä kuin ne yksityisenkin puolen lääkärit. Ja ainakin pätevämpiä kuin sinä ja kaikki me muut täällä palstalla.

kipikapi lääkäriin

kyllä mä aion odottaa viikon, pari tai ainakin siihen kun flunssa loppuu, että häviääkö patti. Jos siis on flunssaan liittyvää. Ei kerta kaikkiaan selvitä loppukuusta ilman rahaa. Voinhan mä soittaa neuvolaan ja kysyä sieltä, sanovat varmasti samaa...

Alkuperäinen kirjoittaja johan on:

esim yskä,nuha sekä turvonneet imusolmukkeet voivat olla merkki allergiasta(siitepölyallergiasta), välillä oireet saattaa hyvinkin muistuttaa flunssan oireita. Ja kyllä, tuohon on kunnon lääkkeet, nimim allergialääkkeet...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kyllä mä aion odottaa viikon, pari tai ainakin siihen kun flunssa loppuu, että häviääkö patti. Jos siis on flunssaan liittyvää. Ei kerta kaikkiaan selvitä loppukuusta ilman rahaa. Voinhan mä soittaa neuvolaan ja kysyä sieltä, sanovat varmasti samaa...

No toi on jo hullua.

Meidän 1-vuotiaalla on ollut nyt jo pidemmän aikaa päässä takana (korvien korkeudella ja myös alempana) pieniä patteja. Niitä on kokeillut terkka neuvolassa ja kun jouduin käyttämään poikaa päivystyksessä, niitä kokeili myös lääkäri siellä. Niistä on mulle ainakin sanottu, että ovat pieniä imusolmukkeita. Nyt kun ollaan toivuttu rajuhkosta oksennustaudista, musta tuntuu, että niitä patteja olisi jopa enemmän kuin ennen. Minä aion odotella myös ja tarkkailla, että laskeeko patit. Mulle on sanottu, että ne eivät välttämättä edes kovin nopeasti häviä, vaikka flunssa tms. olisi jo poissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tinii:
Lääkäriin sanon minäkin, ei tarvitse edes lukea kirjoitustasi kun otsikosta jo selviää että lääkäriin on mentävä ja pian. Terveyskeskukseen menisin minäkin, sitten vasta yksityiselle jos eivät tajuisi tk:ssa mitään!

Kun mä olen näiden kolmen lapsen kanssa käynyt tuolla tk:ssa sen sata kertaa milloin minkäkin asian kanssa, ja osaan sanoa 100% varmuudella, että ne KÄSKEE SEURATA LASKEEKO PATTI.

Siksi kysyin täältä, että onko KENELLÄKÄÄN KOKEMUSTA VASTAAVASTA TILANTEESTA.

Laitoin neuvolaan soittopyynnön, terkka soittaa iltapäivällä.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
ja eikös tk:n lasku tule myöhemmin. Niin ei tarvii käyttää ainoita rahoja.

Lasten terveydenhuolto on Suomessa ilmaista kunnallisen puolen terveykeskuksissa ja sairaaloissa. Vain sairaalapäivät maksavat (siis jos on yötä) ja siinäkin vaan "ruoka", ei hoito ja toimenpiteet.

AP:lle; siinä kohtaa leuan alla on juuri imusolmukkeita jotka ovat nyt turvonneita flunssan takia. Ne voivat myös kipeytyä - varsinkin jos niitä usein kokeilee. Voi mennä tosi kauan flunssan jälkeenkin ennen kuin ne pienenevät.

Alkuperäinen kirjoittaja johan on:

esim yskä,nuha sekä turvonneet imusolmukkeet voivat olla merkki allergiasta(siitepölyallergiasta), välillä oireet saattaa hyvinkin muistuttaa flunssan oireita. Ja kyllä, tuohon on kunnon lääkkeet, nimim allergialääkkeet...

Juu, tiedän oikein hyvin, olen itsekin allergikko. :) Ne "kunnon" allergialääkkeet ovat antihistamiineja, joiden käyttöä itsekin vältän pitkäaikaisesti. Käsikauppatavaraa joka tapauksessa.

Meillä poika ollut 1.4 asti kipeä, flunssaa, korkeaa kuumetta, korvatulehduksia.
Vakuutusta ei ole, joten tk:ssa on hypätty harva se viikko, joskus pari-kolme kertaakin viikossa. Mulla onneksi luottoa löytyy meidän omalääkäriin, on aivan mahtava tapaus ja onneksi on saatu lähes aina aika hänelle. Joka tapauksessa nyt saatiin kokeeksi Aerius-nimistä lääkettä, jonka pitäisi helpottaa siitepölyallergiasta johtuvaa nuhaa. Hankala sanoa onko auttanut, mutta viime yönä en herännyt kertaakaan että poika olisi yksinyt keuhkojaan pihalle.

Yhteistyössä