Oon niin väsynyt tuon vauvan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uupelo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uupelo

Vieras
Vauva on nyt 8kk ja herää öisin sen 10 kertaa valehtelematta. Ei huoli tuttia, vaan tissi on saatava suuhun AINA. Ei syö yöllä juurikaan, vaan nukahtaa yleensä aina heti viereen, kun saa rinnan suuhun. Eikä se päivisin tahdo syödä soseita, en tajua miten pitkään tämä meinaa pelkällä tissimaidolla kasvaa!? :O Neuvolasta vaan sanottiin, että ei ole kiirettä, kun imetän.. En pääse minnekään hengähtämään, kun ei tuota voi jättää, kun ei se syö muuta kuin rintamaitoa. Oon niin väsynyt, että jotain pitäs keksiä. Ihana ja rakas ja iloinen vauva, mutta kun nukkuisi ja oppisi syömään..
Onko mitään vinkkejä? Onko kenenkään muun vauvat oppinu huonosti syömään soseita?

Ekan kanssa neuvolasta sain ohjeen että älä anna vauvan nukahtaa rinnalle. Herätessään vauva haluaa olla taas rinnalla. Meillä tuo ohje toimi kun puolivuotias nukkui yöt tosi huonosti.

Ei meidän tyttö tykännyt yhtään valmissoseista ollenkaan, yökki vaan. Tein itse soseet. Paistoin kanaa tai jauhelihaa tai muuta. Sit tein perunamuussia ja soseutin ne soseuttajalla ja sit syötin, näin meidän tytölle maistui!

[QUOTE="vieras";28705838]Minne sun nyt pitäis päästä kun on pieni vauva kotona? En tajua tätä äitityyppiä...[/QUOTE]

Olipa taas kommentti. Jos ei ole parempaa sanottavaa niin keksi vaikka uusia provoiluketjuja.

Kunnon ruokaa... Anna pojalle keitetty porkkana, parsakaali ym. Käteen. Ja illalla isi syöttää puuroa. Kaikkiin oninöihin ei kannata tissiä antaa vaan tassutusta, mieluiten mieheltä... Lisäksi kun noin rasittunut oot niin anna korviketta pullosta, nokkiksesta, hörpyttämällä mukista. Voit silti vielä imettää halutessasi... Mutta helpottaa ... Tsemppiä!

kokeile antaa illalla jotain täyttävämpää, esim puuroa ettei pienelle tulisi heti nälkä? suosittelen myös tassuttelua yöheräilyihin, eli ei vauvaa syliin, vaan rauhallista silittelyä niin kauan että vauva rauhoittuu ja nukahtaa uudelleen..myös sormiruokailu voi auttaa ruokahalun herättelyssä, jos soseet ei kiinnosta. tsemppiä <3

Pistä isä hoitamaan yöherätykset. Isä voi tarjota vettä tai vaikka kirvikettakin yöllä. kova paikkahan se on lapselle kun on tottunu sen tissin aina saamaan mutta ei tuo tilanne oo hyväksi kellekään. Ruoka alkaa kyllä maistua kun imetykset vähenee.
Tassu-unikouluun löytyy ohjeet esim mll sivuilta.

aikamoinen haaste,älä anna vauvan nukahtaa rinnalle,itsellä ei ainakaan toimis.
yks mun lapsista piti tuollasta tissittelyä 9kk iässä ihan huvikseen,enkä jaksanut enää.vierotin kokonaan rinnasta ja johan alkoi yöt nukkumaan,niin äiti kuin lapsikin.ja eiköhän ne soseet ym.ala sitten paremmin maistumaan myös.mutta olen siis itse todella imetyksen kannalla muuten,mutta jos äiti on väsynyt niin kannattaa myös harkita tissittelystä vierottamista.jaksuja <3

Tsemppiä! Meidän vauva oli samanlainen. Kyllä se lopulta oppi nukkumaan ja syömäänkin. Komppausta täältäkin isän osallistumiselle! Entäs jos kokeilisitte jollain lempiruualla/soseella/sorminapposilla pikku hiljaa kasvattaa päiväruokailujen määrää, jolloin yösyömistä voisi jättää pois? Tuossa iässä vauva ei enää tarvi yöllä ruokaa, jos päivällä syö normaalit ateriat. Meillä ainakin heräily ja tississä roikkuminen tuossa iässä oli vain läheisyyden kaipuuta vauvalta. Helpotti, kun vauvan isä ottikin "yövuoroja" hoitaakseen!

Tuttu juttu, ihan samanlaista oli meilläkin kahden lapsen kanssa. Toiselle auttoi unikoulu, toiselle vaan aika, eli pikkuhiljaa vähennettiin imetystä kunnes se oli enää niin vähän tärkeää että nukahti ilmankin. Tämä jälkimmäinen tapaus elikin melkein kokonaan pelkällä rintamaidolla 1-vuotiaaksi, pari lusikallista soseita söi lisäksi päivän aikana. Ihan ok kasvoi kuitenkin, ja kyllä se ruoka alkoi sitten ajan kanssa maittaa. Rankkaa äidille kyllä, kullä minä ainakin kaipasin ihan esim. urheilemaan, tai omia ystäviä tapaamaan, mutta kun vauva ei syönyt vielä isompanakaan edes soseita niin ei oikein onnistunut. Onneksi ne ajat on ohi eivätkä enää meidän perheeseen palaa...

[QUOTE="Vieras";28705879]Pistä isä hoitamaan yöherätykset. Isä voi tarjota vettä tai vaikka kirvikettakin yöllä. kova paikkahan se on lapselle kun on tottunu sen tissin aina saamaan mutta ei tuo tilanne oo hyväksi kellekään. Ruoka alkaa kyllä maistua kun imetykset vähenee.
Tassu-unikouluun löytyy ohjeet esim mll sivuilta.[/QUOTE]

Niin että vastuuta vaan muille...isä käy ehkä töissä!!! Aamulla pitää menä töihin ja jaksaa koko päivä kokouksia ja miettiä asioita. Tai sysätä vastuu unikoulun vetäjälle, hei haloo?

Tää palsta on niin...häissä pitää morsiamen vaan saada juoda, ja sen jälkeenkin, jaksaminen loppuu siihen. Sit vaan turruttavat lääkkeet ja joku muu voi hoitaa perheen ja talon ja lapset.

Auts... Mietin jo vähän omaa 7,5kk vauvaa joka herää öisin sen 1-3 kertaa syömään että olisi kiva saada tuo tapa loppumaan. Siskonsa kun heräili noin koko imetysajan loppuun eli 1v9kk ja näin yli 2,5v yöheräilyjen jälkeen olisi kiva saada pitkästä aikaa nukuttua koko yöt putkeen.

Mutta, mutta... Pakko kai tuossa olisi jotenkin vieroittaa yösyömisistä jos yöt on noin repaleisia. Siirto pinnasänkyyn?

Ja soseista kannattaa kokeilla eri versioita, kaupan ja omia. Makuja ihan erikseen ja sormiruokaakin. Velliä?

Meillä tyttö kyllä syö päivisin ihan hyvin kiinteitä eikä varsinaisesti tunnu tankkaavan yöllä, lähinnä tavalta tuo vaikuttaa hänellä.

[QUOTE="vieras";28705896]Niin että vastuuta vaan muille...isä käy ehkä töissä!!! Aamulla pitää menä töihin ja jaksaa koko päivä kokouksia ja miettiä asioita. Tai sysätä vastuu unikoulun vetäjälle, hei haloo?

Tää palsta on niin...häissä pitää morsiamen vaan saada juoda, ja sen jälkeenkin, jaksaminen loppuu siihen. Sit vaan turruttavat lääkkeet ja joku muu voi hoitaa perheen ja talon ja lapset.[/QUOTE]

:D

Kiitos ihanat! Vertaistuki jo tuntuu nin helpottavalta.
Tuo että isä syöttää, voisikin olla kokeilemisen arvoista. Meijän arkea vaan vähän sekottaa isän vuorotyö. Mutta onneksi pian on loma. Olen niin imetysmyönteinen, etten enää varsinkaan tässä vaiheessa haluaisi alkaa korvikkeita antamaan, kun omakin maito riittää niin hyvin. Mutta vie se vaan voimat, kun ei saa nukkua kuin pikkupätkiä. Eipähän mulla kiire ole minnekään, mutta kummasti se lataisi akkuja, jos näkisi joskus omiakin ystäviä, esim ostoksille ois mahtava päästä ilman vauvaa, ystävän kanssa.. :) Kyllä minä jossain lenkillä jne käyn, mutta kauemmas ei voi lähteä, kun on sitten koko ajan huoli, että itkeekö vauva kotona nälkäänsä.
Ruokia oon tehny ite ja kokeillu kaupan soseita, sama puurojen kans, mutta hän vaan sylkee kaiken ulos.. Syö banaania yms pikkusen omasta kädestään. Kai se vaan on hidas oppimaan, mutta olipa kiva kuulla kokemuksia, tietää että toivoa on! Tassutteluun täytyy myös paneutua, kun miehellä alkaa se loma. Joo sen virheen oon tehnyt, että vauva kun oli vastasyntyneenä jatkuvasti rinnalla, niin oppi siihen sitten nukahtamaan. :/

Mmmm, mites 8kk:n äiti joka käy töissä? Miksi mun valvottaminen ei oo yhtään paha juttu, mutta isän valvottaminen on? Ja jos jollekin on epäselvää, miksi pitää käydä töissä kun on se pieni vauvakin, niin ihan sen takia, että isän tulot ei riitä perheen elättämiseen äidin tukien ohella.

[QUOTE="Vieras";28705964]Vellistä voi tulla maha tosi kipeäksi ja sitten vasta valvotaan. En tajua miksi miestä, joka joutuu käymään töissä, valvotetaan. Sitten pian kohta ei ole edes miestäkään.[/QUOTE]

Tai sitten ei. Meillä kuopus on neljästä muksusta ensimmäinen joka on velliä saanut eikä ainakaan hänelle ole mitään kipuja aiheuttanut. Nukkuu nykyään alkuyön pidempään.

Miksi mies ei osallistuisi unikouluun, kai se hänenkin lapsensa on vai loppuuko äidilläkin velvollisuudet yöheräilyihin kun palaa töihin? Jos ongelmana on se ettei vauva nukahda/nuku ilman tissiä niin miehen on helpompi katkaista tuo kierre kuin sen imettävän äidin. Eikä kaikki miehet käy töissä 7pv/vko, valtaosalla lienee myös vapaapäiviä ja lomiakin.

Mä olen kanssa niin imetysmyönteinen etten mielelläni korviketta "turhaan" antaisi. Tämä kuopus on kyllä saanut pumpattua maitoa pullosta isältään eli tuo puoli onnistuu, samoin kuin vellin juonti pullosta.

Yhtenä ajatuksena olisi tässä lähiaikoina kokeilla että isä tarjoaisi iltavellin pullosta ja hoitaisi sitten yöheräilyt minun nukkuessa toisessa huoneessa, josko vauva sitten löytäisi läpiyön unet. Vähän mietinnän alla pitäisikö tyttö samalla siirtää perhepedistä pinnasänkyyn.

Noihin isän yövalvomisiinkommentoisin, että jos mies ei meillä olis osallistunut, en varmaan olis enää hengissä! Neljä vuotta surkeita unia takana, kaksi allergista tyttöä. Meille EI enää tule vauvoja! Oli sen verran rankka kokemus!

Meidän tyttö on nyt 1v2kk ja heräili vielä muutama kuukausi sitten 5-10 kertaa yössä rauhoittuen aina tissille. Tulin uudelleen raskaaksi ja olin tosi väsynyt alkuraskaudesta ja jatkuvista heräilyistä. Neuvolassa otin asian puheeksi ja sain ohjeeksi lopettaa heti imetys, kun tyttökin oli jo 11,5kk. Uusi vauvakin tarvisi äidin, joka saa riittävästi unta. Meidän yöt rauhoittui heti, kun imetys loppui. Maitoa annoin tytölle yöllä aluksi nokkamukista, mutta pian sekin jäi itsestään pois. Nyt tyttö nukkuu alkuyön omassa sängyssään. Herää jossain vaiheessa, jolloin nostan hänet viereeni. Siinä nukkuu aamuun asti heräämättä.

Kirjoittelin vähän aikaa sitten tänne kun meinasi itsellä olla pinna kireällä kun vauva 3kk vain huutaa päivisin tai makasi tissi suussa..Herrajumala oon päässyt helpolla kun jo pariviikkoisesta heräsi vain kerran yössä syömään ja 2kk:n iästä lähtien on nukkunut 9-12 tuntia putkeen..

Yhteistyössä