Onpa kallista mennä laivalla Vaasasta Uumajaan

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uumajaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uumajaan

Vieras
Katselen tässä edestakaista laivamatkaa Uumajaan Wasalinen sivuilla ja hinta on kahdelle aikuiselle, yhdelle lapselle ja autolle 320€. Mun mielestä kallista noin lyhyelle matkalle. Alkuviikosta olisi halvempaa, mutta silloin ei ole aamulähtöjä.
 
En ota hintaan sinänsä kantaa, mutta ei se laiva henkilökuntineen mitenkään halpa ole. Eivätköhän ne ole siellä laivayhtiössä laskeneet paljonko lipusta pitää saada, että homma kannattaa. Ja tuskin kannattaa silti ihan hirveästi.

Ajamalla matkaa tulee n. 850 kilometriä.
 
En ota hintaan sinänsä kantaa, mutta ei se laiva henkilökuntineen mitenkään halpa ole. Eivätköhän ne ole siellä laivayhtiössä laskeneet paljonko lipusta pitää saada, että homma kannattaa. Ja tuskin kannattaa silti ihan hirveästi.

Ajamalla matkaa tulee n. 850 kilometriä.
Tallinnaan pääsee 10€ per henkilö.... Ja Tukholmaankin n.40€...
Mikä vittu tuossa reitissä maksaa
 
Tallinnaan pääsee 10€ per henkilö.... Ja Tukholmaankin n.40€...
Mikä vittu tuossa reitissä maksaa
Tallinnaan ja Tukholmaan on paljon isommat matkustajamäärät.

Sitä paitsi Tukholman laivat tekevät tiliä taxfreellä, Tallinnan laivat alkoholinmyynnillä ym ja lisäksi Tallinnan liikenteellä menee huonosti nyt Viron alkoholinveronkorotusten jälkeen, joten laivayhtiöt joutuvat polkumyymään lippuja saadakseen matkustajia.

90-luvulla muuten Vaasasta Uumajaankin pääsi puoli-ilmaiseksi tai välillä jopa kokonaan ilmaiseksi (ilmaislippuja jaettiin Vaasan kaupoissa). Silloin oli vielä Pohjanlahdellakin taxfree, mutta toisaalta ihmisten taxfree-innostus oli jo laskusuunnassa, joten laivalippuja piti polkumyydä jotta ihmisiä saatiin kyytiin ostoksille.
 
Tallinnaan pääsee 10€ per henkilö.... Ja Tukholmaankin n.40€...
Mikä vittu tuossa reitissä maksaa
Ne 10 euron ja 40 euron liput eivät ole oikean hintaisia. Tai sanotaanko vaikka näin päin, että jos matkustajalautta maksaa ostaessa 200 miljoonaa ja sitä pitää vuosien varrella uudistaa sadalla miljoonalla, sen pelkkä hinta on 30 vuoden käyttöajalle 10 miljoonaa vuodessa. 40 euron lippuja pitäisi siis myydä 250 000 kpl vuodessa, että saataisiin pelkästään aluksen ostohinta katettua. Vielä ei puhuta mitään polttoainekustannuksista tai henkilöstön palkoista.

Oikeasti Tallinnan ja Tukholman välinen liikenne on niin halpaa sen takia, että näitä linjoja tuetaan valtion toimesta useammalla kymmenellä miljoonalla vuodessa. Ja oikeastaan vielä oleellisempi seikka on se, että kumipyöräliikenne eli rekat käyttävät sekä Tukholman että Tallinnan reittiä aktiivisesti. Ilman rekkaliikennettä ei matkustajaliikenne olisi kannattavaa. Vaasasta Uumajaan taas ei rekoilla juuri ole asiaa.
 

Yhteistyössä