onnistuuko täytekakku pelkästä mansikasta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

....

Vieras
...jos mansikat on pakastettu kokonaisina ilman sokeria? Yleensä olen leikannut viipaleiksi ja pakastanut sokerin kanssa. Nyt on vaan kokonaisia ja tosiaan ilman sokeria pakastettu. Sulattaessahan ne valuu nestettä ja aika hankala arvioida kakun kostutustarvetta.

No ensin tietenkin sulatat ne mansikat, vai ajattelitko laittaa ne jäisenä suoraan pakkasesta?

Siivilään vaikka ne mansikat sulaan ja kippo alle, niin on erillään marjat ja liika sulamisneste. Siittä sitten sävellät ne mansikat sinne kakun väliin. Minä mm. en ikinä ole mansikoita pakastanut sokerin kanssa, eikä äitinikään jolta oppini olen ottanut, ja varsin hyviä kakkuja on aina tullut jopa niistä pakastetuista mansikoista.
Kun ne on siivilässä sulanut, niin muussaat ne haarukalla ja sitten sen voi sokeroida jos haluat, minun mielestäni ei tarvitse, koska mansikasta ei tule kirpeä pakkasessa niinkun vadelmasta tulee. Ihan hyvin sitten riittänyt sokeriksi se, mitä laittaa kermavaahtoon.

Tietysti sulatan, mutta siis yleensä pakastemansikoista valuu kuitenkin sitä mehua kakussa ollessaankin. Ja ajan myötä kakku kostuu enemmän ja enemmän.

Mielestäni ilman sokeria pakastetut maistuvat "pakastimelle" ja rakenne rikkoutuu sitten liikaa, jos haarukalla muussaa. Viipaileina pakastetut sokeroidut ovat täysin valmiina kakkuun sulattamisen jälkeen.

On taas ongelma.
Ite pakastan mansikat aina ilman sokeria ja kokonaisina ja käytän kakun täytteenä niin, että sulatan, valutan ja laitan soseeksi sauvalla. Kostutan ja täytän. Hyvä tulee eikä ole ollut ikinä liian kostea tai maistunu pakkaselle. Ja ihan teen tilauskakkujakin näin.

Ei ainakaan minun käytössä olleista pakastimista ikinä ole mitään makua tullut, jääkaappi sitten onkin ihan eri asia. Paitsi jotkut kauppojen pakastemansikat maistuu ällölle, joten niitä en edes osta.

Ja en kyllä ole huomannut, että se sokerointi olisi vaikuttanut mansikan koostumukseen, joskus jostain tarttui muutama pussi sokeroituja mansikoita, ja ihan samanlaista sulatettua lötköä ne oli kun sokeroimattomana maustetut.

Mutta tuohon kakun kosteuteen, ihan sillä mansikoiden sulatusliemellä ihan pikkusen kostuttaa kakkua, niin ei pitäisi tulla liian märkä, vaikka siihen ne sulatetut mansikat laittaa. Kun välttämättä se sulatetun mansikan kosteus ei riitä, en minä ainakaan ottaisi sitä riskiä, että kakku on sitten kuiva kun sahara.

Nimim. muutamat tilauskakut minäkin tehnyt pakastetusta mansikasta, ja vielä useammat perhepiirin kakut

Tietysti sulatan, mutta siis yleensä pakastemansikoista valuu kuitenkin sitä mehua kakussa ollessaankin. Ja ajan myötä kakku kostuu enemmän ja enemmän.

Mielestäni ilman sokeria pakastetut maistuvat "pakastimelle" ja rakenne rikkoutuu sitten liikaa, jos haarukalla muussaa. Viipaileina pakastetut sokeroidut ovat täysin valmiina kakkuun sulattamisen jälkeen.

Täytteeksi vai päällekö ne mansikat tulevat? Väliin mansikat muussataan kunnolla ja päälle voi viipaloida pienemmiksi tai laittaa vaikka kokonaisina ja kiille siihen vielä päällimmäiseksi.

Yhteistyössä