onnistuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imetyksen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

imetyksen

Vieras
imetän vauvaani, joka on nyt kolme viikkoa vanha. Kerran päivässä suunnilleen tarvii antaa vain lisämaitoa, kun jää huutamaan nälkäänsä imetyksen jälkeen (kaikki muut konstit kyllä koitettu, rauhoittuu lisämaidon jälkeen). Kuinka saisin oman maitoni riittämään koko vuorokauden ajaksi? Yöllä nukkuu pitkiä unia, viisikin tuntia putkeen. Päivällä/iltapäivällä tankkaa yötä kohti n. tunnin-kahden tunnin välein. Tällöin on ongelmia saada oma maito riittämään. Onko vinkkejä saada oma maito riittämään? Joka nälkään tarjoan tissiä ja vauva syökin sitä, mutta lisämaitoa tarvitaan silti ainakin se kerran päivässä. Olisikohan apua luontaistuotekauppojen tuotteilla? Osaako joku sanoa vinkkejä? Olen muistanut syödä ja juoda hyvin, myös levättyä saan hyvin. Haluaisin niin kovasti eroon lisämaidon antamisesta.....

Nuku iltapäivällä, kun vaavikin. Mulla uni on ehdoton, jotta maitoo tulee reilusti. Syön myös aika reilusti, koska huomaan tissien olevan luttanat illalla, jos päivällä on ruuat jäänyt voileipiin. Paino on pysynyt samana synnäriltä asti (+7kg) ja ei taida laskeakkaan ennen imetyksen loppumista, mut vauvan ruoka on tärkeempää :)
Ton ikäisenä meillä asuttiin illat tissillä, halusi myös osittain vaan lussuttaa ja olla lähellä. on myös yleinen tiheän imunkausi (3vk, 10vk, 3kk muistaakseni)
Imetätkö molemmat tissit kerralla? mä annoin vaan toisen, jolloin tuli pidempi väli yhdelle. nykyään joudun antaa molemmat (5kk), jotta saa tarpeeksi kerralla. lisättiin maidon määrää tihennetyillä tissityksillä pari viikkoo sitten.

Parasta on olla huolehtimatta niin kauan ku on tyytyväinen yleensä :))))

olen kuullut suositeltavan seuraavaa: ""linnoittaudu"" vuorokaudeksi vauvan kanssa parisänkyyn ja anna sen lutkuttaa rintaa niin paljon ja usein kuin sielu sietää. tämän pitäisi lisätä maidontuotantoa parissa päivässä.

Mä oon huomannut, että jos en juo vähintään kahta litraa (vettä) päivässä, tulee maitoa vähemmän kuin normaalisti. Vauva on nyt noin kolmikuinen ja tähän asti on omat maidot riittänyt.

Siispä ehdotan: Hanki itsellesi vaikkapa puolen litran tuoppi, siitä on näppärä hoitaa juomapuoli kuntoon. Siis vähintään neljä tuoppia päivässä! Itse en ainakaan jaksa pieniä, muutaman desin juomalaseja käyttää, menee vaan hermot. :)

Ps. Olen myös silloin tällöin hyvällä omatunnolla ottanut iltaisin kotisohvalla pullollisen olutta. Olut nimittäin lisää maidontuotantoa! Ja samalla rentouttaa äitiä kivasti! :)

syömistä ja juomista mäkin ehdotan, siis semmosta monipuolista. Mä söin yhtä usein ku vauvakin, lähes 2 tunnin välein, yölläkin oli banaani sängyn vieressä odottamassa nälkäistä, jos syönnit/tai suhteessa jostain syystä rasitusta tai liikuntaa enemmän ni heti huomas illalla maidon määrässä.

ja tuossa iässä meilläkin asuttiin tissillä illat. huoks.

Syötä tosiaan aina molemmista rinnoista ja jatka siitä mistä viimeksi annoit,näin vauva syö periaatteessa kaks kertaa peräkkäin samasta rinnasta. Tarjoa aina rintaa kun vähänkin vauva antaa merkkejä että olis nälkä. Itse annoin kaksi ekaa kuukautta myös korviketta mutta sain maidon tulon näillä samaisilla ohjeilla lisääntymään niin etten korviketta sitten enää tarvinnu ja maitoa tuli melkein liikaakin. Rankkaa oli välillä, vauva oli tissillä pari ekaa kuukautta siis jatkuvasti, ja joskus tuli kommenttejakin että mitä sitä koko ajan syötät, ei sillä taas voi olla nälkä yms, siis sellasilta tahoilta jotka ei tiennyt mitään asiasta. Mutta olin vaan kuuntelematta... Yritä olla stressaamatta, sekin vaikuttaa maidon tuloon ja luota siihen että vielä se riittää, vaikka siihen hetki menisin!TSemppiä!! :)

Joku jo mainitsikin, että olut lisää maidontuotantoa. Näin on, pilsneri illalla ja jo on jopa ylitarjontaa!

Minä puolestaan suosittelen sitä, että syötät vuorotellen molemmista rinnoista, jotta vauva varmasti saa myös sitä takamaitoa.

Ja niinhän se oli, että imemällä vauva ""tilaa"" lisää maitoa, joten jatka vaan sinnikkäästi imetystä, hyvin se menee. Ei minullakaan aluksi tullut kovin paljon maitoa, mutta annoin vaan aina imeä nälän iskiessä. Kohta täyttyy 4 kk ja rintamaidolla ollaan oltu koko ajan.

Oon kuullut kanssa ton pilsnerin ja myös suklaa vois auttaa. Meillä ollaan kanssa vaan rintamaidolla vaikka välillä on tuntunutkin että tissit on ihan tyhjät. Niistä kumminkin riittää yllättävän pitkäksi aikaa. Mutta parhaiten sinä tunnet lapsesi eli jos jää nälkäiseksi niin pakkohan sitten sitä korviketta pitää antaa. Vaikka susta tuntuu että sieltä ei tuu mitään niin anna silti vaan imeä jos suostuu imemään. Sillä tavalla lapsesi tilaa lisää maitoa.

Yhteistyössä