Onnistuisiko tämä " huijaus " ? Kyse raskaudesta ja ultrasta..

• Viestiketjun aloittaja Humps hamps
  • Ensimmäinen viesti
Humps hamps
Olen viikolla 10+5 ja sain just postissa kutsun ekaan ultraan. Se on vasta 2 viikon päästä enkä jaksa oikeasti odottaa enää niin kauan että saan tietää onko kohdussa elämää.
Yksityiselle ei ole varaa mennä varhaisraskauden ultraan.
Mietin että jos menisin illalla päivystykseen ja teeskentelisin kovia vatsakipuja ja selkäkipuja niin ottaisivatko ultran? Kauhee miltä tää kuulostaa mut mulla on 2 keskenmenoa takana ja tulen hulluksi jos en saa tietää :(

Vbnmlo
Osta doppleri, noilla viikoilla pitäisi jo sikiön syke kuulua. Mikäli siis tietää, mistä kohtaa etsiä. Noilla viikoilla suunnilleen sieltä karvoituksen kohdilta.

"Heh"
Kipufeikkaajat tunnistetaan päivystyksessä kyllä alta aikayksikön, kiitos opiaattiveivaajien, piipahtavat tuon tuostakin hakemassa "apua". Voithan sä yrittää, ehkä just sun näyttelijätaidoilla saat itkettyä itsellesi ultran.

vie ras
Todennäköisesti ja toivottavasti ei onnistu, tekevät vaan sisätutkimuksen.

Mut siinä vaiheessa kun itse joudut päivystyksessä jonottelemaan ikuisuuksia oikeiden vaivojen ja pelkojen kanssa niin mietipä tätä ideaasi ja kuinka hauska ja harmiton se olikaan.

Jos huolestuttaa niin sitten maksaa sen yksityisen ultran eikä yritä maksattaa sitä yhteiskunnalla ja toisten ihmisten terveyden kustannuksella. Tai sitten vaan kärvistelee ne tarvittavat viikot. Sitäpaitsi vaikka se ultra nyt näyttäisi että vauvalla on kaikki hyvin, voi siinä np-ultrassa olla asiat toisin.

ymmärrän
Ymmärrän sua kyllä hyvin että pelottaa! Itellä myös keskenmeno taustalla ja se todettiin juurikin tuossa np-ultrassa vasta... Nyt olen raskaana ja pelko on koko ajan mukana....viikkoja kuitenkin jo 17.

Sitä en voi sanoa että hyväksyisin tuon "huijauksesi" mutta voin kertoa omakohtaisella kokemuksellä että kyllä ne siellä ultraavat.

Itse kävin juurikin noilla viikoilla (oikeiden) järkyttävien vatsakipujen vuoksi päivystyksessä. Kivut olivat aaltomaisia ja niin kovia etten seisoa pystynyt. Istuin päivystyksessä ja lopulta pääsin lääkärille. Teki sisätutkimuksen,jonka jälkeen ultrasi. Kaikki oli hyvin. Kivuille ei löytynyt syytä. Viikon kestivät ja sitten loppui. Kohdun kasvukivuiksi epäili.

Oikein paljon zemppiä odotukseen. Kaikki on varmasti hyvin mutta suosittelen myös sitä doppleria :) Itsellänikin on se käytössä.

Vie ras
Itse valitin kipuja (ihan oikeita). Itselläni kauhea pelko niistä kivuista kun takana kaksi km. Eivät edes ottaneet tarkastukseen. Eli sinulla täytyy olla sekä kipuja ja/tai verenvuotoa. Ja sittenkin tekevät ensiksi sisätutkimuksen. Harvassa päivystävässä on edes ultraa saatikka henkilökuntaa joka osaa sitä käyttää. Ellet sitten mene naistentautien polille mihin ainakin Helsingissä pitää olla lähete tai todella akuutti tilanne (ei siis pelkät kivut riitä). Mene neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä. Meillä on ainakin päivystävä neuvola.

"vvvv"
No mitäpä jos soittaisit sinne ultrauspaikkaan ja kysyisit aikaisempaa aikaa...?

Tai soita ja sano, että oletkin katsonut viikot väärin, ja pyydät aikaisempaa aikaa. Jos ultraaja kyselee, nii sanot ettet ole ihan varma edellisten kuukautisten alkamisesta, ett olikohan se torstai vai tiistai

ymmärrän
Kyllä mä pääsin ihan kättärin päivystykseen naistentautien polille kun soitin ja kerroin kivuista ja kerroin myös että taustalla km ja nyt pelottaa että kaikki ei hyvin.
Sanoivat että voi tulla käymään ja todellakin ultrattiin sillä käynnillä.

Vbnmlo
[QUOTE="vvvv";30429268]No mitäpä jos soittaisit sinne ultrauspaikkaan ja kysyisit aikaisempaa aikaa...?

Tai soita ja sano, että oletkin katsonut viikot väärin, ja pyydät aikaisempaa aikaa. Jos ultraaja kyselee, nii sanot ettet ole ihan varma edellisten kuukautisten alkamisesta, ett olikohan se torstai vai tiistai[/QUOTE]

Kyllä ne viimeiset kuukautiset on neuvolassa laskettu ja katsottu. Ja neuvolahan ultraan lähettää.

Ja ne ajat annetaan just silloin kun viikot sanelee. Ei niissä huvikseen käydä, vaan ihan sen vuoksi, että nähdään onko sikiöllä kaikki ok. Esim. Kahta viikkoa aikaisemmaksi huijattu aika saattaa olla huonokin juttu jos sikiöllä häiriötä kehityksessä. Ja hemmetin kurjaa, jos se häiriö sitten huomataankin vasta tuolla rv20 tietämillä, varsinkin jos häiriön laatu vaatii keskeytyksen..

Että jos haluaa vain tarkistaa, onko kohdussa elämää, niin yksityiselle omalla rahalla. Jos tuon käynnin näkee tarpeelliseksi, niin ihan varmaan siihen raha jostain löytyy.

piupo
Olet jo jaksanut odottaa 10 viikkoa, ja nyt sitten 2 viikkoa tuntuu ylivoimaiselta? Itsekin useampia keskemenoja ja kohtukuoleman kokeneena olen ollut raskausaikana peloissani ja huolissani, mutta aina on löytynyt rahaa siinä tapauksessa ultraan. Valehdella ei ole tarvinnut koskaan.

viera.s
Minä en uskonut saavani ylimääräistä ultraa/muutamalla päivällä aikaistettua np-ultraa edes silloin, kun alkoi tulla vuotoa ja epäilin siis keskenmenoa. Kun eihän sille keskenmenolle kuitenkaan voisi mitään tehdä. Varasin siis yksityiseltä ultra-ajan, olin jo ollutkin aiemmin varhaisultrassa, jossa syke näkyi. Ja keskenmeno sitten kuitenkin tässä toisessa ultrassa todettiin. :( Eipä se varhaisultrakaan siis mitään takaan. En tiedä, olisinko päässyt sen lievän vuodon kanssa julkiselle puolelle, sitten kyllä pääsin tarkistukseen kun keskenmeno oli jo todettu ja tosi kovat kivut ja vuoto alkanut.

Mutta aloittaja, kokeile nyt ihmeessä, jos tuota np-ultaa voisi mitenkään aikaistaa. Kyllähän sen voisi tehdä ainakin viikkoa aiemmin, jos vaikka joku peruutusaika sattuisi tulemaan. Kerro vaan rehellisesti pelostasi. Siinä np-ultrassa saat muutenkin paremmin mielenrauhan, keskenmenoepäilyssä ultra olisi joka tapauksessa (jos sen näyttelemällä saa) vain pikainen vilkaisu, jossa sikiötä ei sen tarkemmin tutkittaisi. Toinen vaihtoehto on soittaa neuvolaan ja kysyä, onnistuisiko sydänäänten kuuntelu jo ennen ultraa.

"meh"
Mene sinne yksityiselle vaan, sellainen huijaus on ihan takapuolesta. Ja todennäköisesti et pääse ultraan kuitenkaan, koska näillä viikoilla ei ole mitään tehtävissä vaikka km olisikin.

Itselläni oli kolmosesta kirkasta verenvuotoa ja vatsakipuja rv 10, np-ultra juurikin kahden viikon päästä. Soitin äitiyspolin päivystykseen silloin ja viesti oli aika selvä: jos vuoto ei ole erittäin runsasta, ei tarvitsee edes näytille tulla. Mulla sevlisi 2vkon päästä ultrassa, että vauvalla oli kaikki hyvin, etinen istukka oli vuotanut.

minulla
Oli voimakas alkuraskauden (7+) pahoinvointi ja menin päivystykseen josta laittoivat synnärille. Siellä lääkäri otti verikokeet ja selvitti mahdollisen kuivumisen, määräsi pahoinvointilääkkeitä ja kirjoitti saikkua. Juuri kun ajattelin että nyt kotiin niin lääkäri kysyi että haluaisinko vielä ultrauksen että nähdään onko kaikki kunnossa. No tottakai halusin ja näin ensikertaa pienen sydämen sykkivän. En siis huijannut enkä todellakaan ajatellut että ultraisivat. Onneksi synnärillä sattui silloin olemaan melko hiljaista niin tuollaiseenkin oli aikaa :)

kaikkea sitä
Onpas törkeetä :( Itsellä ollut myös kaksi keskenmenoa takana, kummassakaan en päässyt ultraan vaan piti 3-4 viikkoa odottaa ja tehdä sitten raskaustesti kotona, toisessa oli kovat kivutkin. Sitten on ollut verenvuotoa viikolla 7, en päässyt mihinkään. Lisäksi oli verenvuotoa ja vatsakipuja viikolla 18, en päässyt silloinkaan mihinkään tarkituttamaan vaikka tuli hyytymiäkin. Omalla rahalla oli ultraan silloinkin mentävä.

Ja jotkut sitten ihan huvikseen vie näemmä nekin vähät ajat mitä on.... törkeää.

"zxc"
Ap, miten aikaisemmat keskenmenot ovat selvinneet? Onko tullut kipuja tai vuotoa? Vai onko mennyt tosiaan np-ultraan asti, jossa on nähty, että kesken on mennyt?

Jos kaikki tuntuu olevan kunnossa eli ei mitään oireita, niin nauti tästä tilasta. Vaikka kaksi viikkoa voi tuntua pitkältä, niin kyllä sekin kuluu. Jos ei sinula todellakaan ole varaa mielenrauhaultraan yksityisellä, niin suosittelen pitkän pinnan kehittämistä. Sillä sen np-ultrankin jälkeen, mieleen tulee kaikenlaisia epämääräisiä pelkoja. Et voi aina mennä lääkärille tarkistuttamaan, että kaikki edelleenkin on kunnossa, jos ei mitään oikeaa syytä ole sitä epäillä.

Itsellä oli huonoja kokemuksia ennestään ja kaksi kertaa sitten raskaudessa kävin ylimääräisessä ultrassa. Kotidoppleria en halunnut ostaa, sillä muutoin olisin ultrannut päivittäin ja "pommittanut" vauvaani ultraäänillä. Tämäkin on kiistanalainen juttu, että onko ylenmääräisitä ultraäänistä jotakin haittaa vauvalle. En ota siihen kantaa, kun en tiedä, mutta kyllähän meitä sädettään ihan tarpeeksi muutenkin.

"höps"
Meillä kun tuli keskeytynyt km viikolla 12 eri pal päivystyksessä ultrailtu, koska ultra tai ultraajaa ei edes ollut. Saatiin sitten toki lähete tutukimuksiin. mutta tuskin sä nyt polikäyntiä tarvitset. Suosittelen ostamaan tosiaan sen kotidopplerin jos vaivaa, noilla viikoilla kuuluu hyvin tod.näk. sydänäänet. Omani ostin nettikirppikseltä kympillä ja vk 12 alkoi kuulua säännöllisesti äänet, tosin liikkeitäkin jo tunsin silloin harvakseltaan (ja varhaisultrassa oli käyty).

Yhteistyössä