Onnea Helsinki! Suurmoskeija tulee! Korvatulppia hankkimaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja älämölö ja ujellus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

älämölö ja ujellus

Vieras
Suurmoskeija suunnitteilla Suomeen
Kotimaa|Turun Sanomat5:00|0

Suomeen suunnitellaan suurmoskeijaa, jolle on jo saatu alkurahoitusta ulkomailta. Moskeijan yhteyteen kaavaillaan isoa monitoimikeskusta, joka palvelisi muslimien lisäksi muutakin väestöä. Hankkeen tueksi on perusteilla säätiö. Moskeija sijoittuisi toteutuessaan Helsinkiin.

–?Moskeijasta halutaan kaikille avoin paikka, jossa voi käydä uskonnollisesta suuntauksesta riippumatta, kertoo Pia Jardi, joka on yksi rakennushanketta ajavan säätiön perustajajäsenistä.

Jardi vaikuttaa myös useissa muslimiyhdistyksissä.

Sopivasta tontista on tehty alustavia selvityksiä, vahvistaa Helsingin kiinteistövirasto.

–?Neuvotteluja on vireillä. Kun pääsemme johonkin ratkaisuun, tiedotamme siitä ja teemme esityksen päätettäväksi, mutta emme ole vielä siinä pisteessä, kertoo tonttiosaston osastopäällikkö Juhani Tuuttila Helsingin kiinteistövirastosta.

Mahdollisia tontin paikkoja on useita. Turun Sanomien tietojen mukaan yksi tutkituista alueista on Hanasaari.

Nykyisin Suomessa on vain yksi nimenomaan moskeijaksi tehty rakennus. Lisäksi muslimeilla on kymmeniä rukoushuoneita ja kokoontumistiloja eri puolilla maata. Tilat sijaitsevat usein ostoskeskuksissa tai kerrostalojen pohjakerroksissa.

Moskeijaa on puuhattu Suomeen vuosien varrella useaan otteeseen, mutta yritykset ovat kaatuneet rahoituksen puutteeseen.

–?Toiminnan avoimuus ja läpinäkyvyys on tärkeää. Asian edetessä myös rahoitus tulee julkiseksi, Jardi sanoo.

Suurmoskeija suunnitteilla Suomeen - Kotimaa - Turun Sanomat

No tuskinpa tuohon minareettia tulee.

Mä kyllä nukun rukouskutsujen läpi ilman korvatulppia. Lähimoskeijan kailottaja on tosin miellyttävän, matalan äänen omaava. Esim. Istanbulissa rukouskutsu on ihan kamala korkeataajuinen vikinä, todella rasittava.

[QUOTE="jep";30845493]Heh vain persut kuvittelee että sieltä kailotetaan rukouskutsuja minareetista.[/QUOTE]

Käypäs kerran elämässäsi ulkomailla, vaikka Turkissa, niin tiedät että niistä kuuluu valtava älämölö.

Alkuperäinen kirjoittaja päivystävä palstapersu;30845517:
Käypäs kerran elämässäsi ulkomailla, vaikka Turkissa, niin tiedät että niistä kuuluu valtava älämölö.

Juu olen käynyt monessakin muslimimaassa . Miten ne liittyvät Suomen moskeijaan ? Ei tänne mitään minareettia laiteta.

Suomessa on jo useita eri uskontokunnille tarkoitettuja uskonnonharjoituspaikkoja. Miksi islaminuskoisille tarkoitettu paikka olisi jotenkin huonompi kuin muut?

Perusteluksi ei riitä ap, että "kohta Suomi on muslimimaa" tai jotakin muuta räkänokkaikäisen tasoista mölinää.

Olen asunut Briteissä alueella, jossa parin minuutin kävelymatkan sisällä 4 erilaisa kirkkoa ja moskeija. Ei vaikuttanut mitenkään negatiivisesti siellä asumiseen, vaikka itse olen ateisti enkä perusta uskonnoista lainkaan.

Tuossa huolestuttaa eniten ulkomainen rahoitus, mikä käytännössä yleensä tarkoittaa Saudi-Arabiaa tai Arabiemiraatteja. Rahoituksen vastineena moskeijalta vaaditaan rahoittajien mielipiteiden ajamista, eli ääriajattelua ja vihaa länsimaita, juutalaisia, homoja yms. vastaan. Tästä on lukemattomia esimerkkejä ulkomailta, missä suurmoskeijat yleensä ovat jihadistien rekrytointikeskuksia.

[QUOTE="jep";30845542]Juu olen käynyt monessakin muslimimaassa . Miten ne liittyvät Suomen moskeijaan ? Ei tänne mitään minareettia laiteta.[/QUOTE]

Eipä tänne pitänyt moskeijoitakaan tulla, eikä...

Yhteistyössä