onks tää maailma tosiaan näin muuttunut?

  • Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
mä siis jo 3-kymppinen vaimo ja äiti. kun katson noiden 10 vuotta nuorempien naisten elämää, niin jotenki nolottaa niiden puolesta. tolla naapurin yh:llakin aina kun lapset isällään, niin on eri mies viikonloppuseurana. eiks sellanen nainen tunne olevansa jotenkin nolo? mä ainaki häpeisin silmät päästäni, jos mulla tohon tahtiin miehet vaihtuis? eiks ne arvosta itteään vai mikä saa ajautumaan tollaseen ************?

Kyllä mä ainakin sinkkuna käytin noita "irtonumeroita" jo 20 vuotta sitten.
Ei velvollisuuksia mihinkään suuntaan,vaan pidetään hauskaa
EI VELVOLLISUUKSIA MIHINKÄÄN SUUNTAAN, VAAN PIDETÄÄN HAUSKAA!?!?!
En ymmärrä mitä hauskaa p****n jakamisessa on... Mutta siitä vaan sitten.

Kyllähän veronmaksajat tulee hätiin ja hoitavat VELVOLISUUDET sitten kun pitää ruokaa seuraavallekin vahingolle saada.

Ei se perseen jakaminen se pääasia olekaan, itse ainakin pyrin ensisijaisesti saamaan itse nautintoa enkä jakamaan sitä. Oletko muuten kuullut ehkäisystä? Sitä käytetään laajalti nykyään. En vain jaksa ymmärtää, mikä sinua tuossa asiassa nyppii?
 
hei
Luulen, että pointti tässä on se, että moni nuori äiti laiittaa elämässään kakkossijalle tai korkeintaan jaetulle ykköselle yhdessä "huvien" kanssa.
Ja SE on surullista..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Maailma ei ole muuttunut. Edelleen kuihtuneet naiset kyyläävät ikkunoista naapureita. :xmas:
Niin.
Ja miehet, joiden mukamas pitäisi sitä naapurin kevytkenkäistä naista paheksua, ei ole asiasta pätkääkään kiinnostuneita. Mutta vaimoa se häiritsee.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Luulen, että pointti tässä on se, että moni nuori äiti laiittaa elämässään kakkossijalle tai korkeintaan jaetulle ykköselle yhdessä "huvien" kanssa.
Ja SE on surullista..
laittaa minkä? vaillinainen lause, vaikea ymmärtää. :xmas:
 
ghjkyuk
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja jkukuk:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Useat turistit toteavat Suomesta kotopuolessa kertoessaan Suomen olevan halpa maa; huoratkin ovat ilmaisia.
Kas kun minä matkailualalla työskennelleenä ja ulkomaalaisten kanssa paljon tekemisissä olleena en ole moisesta koskaan kuullut.
Suomalaiset naiset eivät ole lainkaan sen "helpompia" kuin ruotsalaiset, virolaiset, norjalaiset, tanskalaiset, venäläiset, hollantilaiset, saksalaiset, britit, ranskalaiset, belgialaiset, liettualaiset, latvialaiset, espanjalaiset, amerikkalaiset....irtosuhteiden jalo taito on levinnyt hyvinkin laajalle. Poikkeuksia toki löytyy ihan joka kansasta. Ja tietyissä maissa naiset pitää hyvinkin tiukasti kiinni neitsytmyytistä: esimerkiksi entisessä kotikaupungissamme lukiolaistytöt harrastivat peppu- tai suuseksiä harva se viikonloppu, mutta saattoivat silti sanoa olevansa neitsyitä...
Luettelossasi olleiden maiden naiset ovat tosi pieni vähemmistö maailman kaikista naisista ja heidän käytöksensä on moraalitonta enemmistön mielestä.
Lähde? Nimittäin siihen tutkimukseen, jonka mukaan enemmistö pitää ko. maiden naisten käytöstä moraalittomana.
Ja toisekseen, mitä ihmeen väliä sillä on mitä muut meistä tai niistä ajattelee? Ketä kiinnostaa? Kiinnostaako jotain mitä esim. joku libanonilainen kotirouva ajattelee suomalaisista tai norjalaisista naisista?
Mihin sinä lähteitä tarvitset? Kyllähän sinä maailmaa nähneenä naisena tiedät eri maissa vallitsevista moraalikoodeista. Jos sillä ei tosiaankaan ole mitään väliä mitä jotkut toiset ihmiset sinusta tai muista suomalaisista naisista ajattelevat, niin miksi jaksat vaivautua kommentoimaan tämän ketjun juttuja?






 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Maailma ei ole muuttunut. Edelleen kuihtuneet naiset kyyläävät ikkunoista naapureita. :xmas:
Aivan. Tehokkain tapa valvoa naisen säädyllisyyttä on luoda naisen seksuaalisuudesta lähtökohtaisesti paha asia, jolloin naiset valvovat toisiaan. Säästävät mieheltä sen vaivan :whistle:
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Luulen, että pointti tässä on se, että moni nuori äiti laittaa LAPSENSA elämässään kakkossijalle tai korkeintaan jaetulle ykköselle yhdessä "huvien" kanssa.
Ja SE on surullista..
laittaa minkä? vaillinainen lause, vaikea ymmärtää. :xmas:

Lapset, sorii....
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Luulen, että pointti tässä on se, että moni nuori äiti laittaa LAPSENSA elämässään kakkossijalle tai korkeintaan jaetulle ykköselle yhdessä "huvien" kanssa.
Ja SE on surullista..
laittaa minkä? vaillinainen lause, vaikea ymmärtää. :xmas:

Lapset, sorii....
Niin, mutta jospa lapsenkin etu on nähdä isäänsä ja olla näkemättä äidin miesystävää, niin miten lapsen etu ei ole muka huomioitu?
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Luulen, että pointti tässä on se, että moni nuori äiti laiittaa elämässään kakkossijalle tai korkeintaan jaetulle ykköselle yhdessä "huvien" kanssa.
Ja SE on surullista..
Öh...
Jos nuori yksinhuoltaja on ensisijaisesti äiti suurimman osan ajasta, niin miksi hän ei saisi laittaa "huveja" ykkössijalle silloin kun lapset ovat isänsä luona, joka toinen viikonloppu?
Pitäisikö näinä viikonloppuina muka istua kotona nenäliina toisessa kädessä ja lasten valokuva toisessa, nyyhkyttäen ja ikävöiden, vaikka tietää lasten olevan hyvässä hoidossa heitä rakastavan ihmisen luona?
En tajua, ihan oikeasti en tajua.
Kun kenelläkään ei kai kuitenkaan ole kyse siitä, että äiti bilettää 24/7 ja lapset hoitaa itse itsensä sillä aikaa kun äiti nussii miehiä. Ei edes tuolla ap:n naapurin yyhoolla.
 
hjykkk
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Luulen, että pointti tässä on se, että moni nuori äiti laiittaa elämässään kakkossijalle tai korkeintaan jaetulle ykköselle yhdessä "huvien" kanssa.
Ja SE on surullista..
laittaa minkä? vaillinainen lause, vaikea ymmärtää. :xmas:
Niin. Mä uskon kanssa et sun on vaikea ymmärtää mikä se puuttuva sana on.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja hjykkk:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Luulen, että pointti tässä on se, että moni nuori äiti laiittaa elämässään kakkossijalle tai korkeintaan jaetulle ykköselle yhdessä "huvien" kanssa.
Ja SE on surullista..
laittaa minkä? vaillinainen lause, vaikea ymmärtää. :xmas:
Niin. Mä uskon kanssa et sun on vaikea ymmärtää mikä se puuttuva sana on.
Ei kannata yrittää vihjailla, koska en ole yhtään niin tyhmä kuin ajattelet. Minulla on ollut sama mies nyt 11 vuotta ja hän on ainoa ihminen jonka kanssa olen harrastanut seksiä, joten minusta et löydä syytä, vaikka haluaisit.

En vain pidä siitä, että joku akka kyttää ikkunassa, mitä toiset tekee, vaikkei tiedä toisen elämästä mitään muuta, kuin mitä sattuu siitä ruudustaan sattumalta näkemään.
 
ilily
Alkuperäinen kirjoittaja ristiriita:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
mä siis jo 3-kymppinen vaimo ja äiti. kun katson noiden 10 vuotta nuorempien naisten elämää, niin jotenki nolottaa niiden puolesta. tolla naapurin yh:llakin aina kun lapset isällään, niin on eri mies viikonloppuseurana. eiks sellanen nainen tunne olevansa jotenkin nolo? mä ainaki häpeisin silmät päästäni, jos mulla tohon tahtiin miehet vaihtuis? eiks ne arvosta itteään vai mikä saa ajautumaan tollaseen ************?

Kyllä mä ainakin sinkkuna käytin noita "irtonumeroita" jo 20 vuotta sitten.
Ei velvollisuuksia mihinkään suuntaan,vaan pidetään hauskaa
EI VELVOLLISUUKSIA MIHINKÄÄN SUUNTAAN, VAAN PIDETÄÄN HAUSKAA!?!?!
En ymmärrä mitä hauskaa p****n jakamisessa on... Mutta siitä vaan sitten.

Kyllähän veronmaksajat tulee hätiin ja hoitavat VELVOLISUUDET sitten kun pitää ruokaa seuraavallekin vahingolle saada.

Ei se perseen jakaminen se pääasia olekaan, itse ainakin pyrin ensisijaisesti saamaan itse nautintoa enkä jakamaan sitä. Oletko muuten kuullut ehkäisystä? Sitä käytetään laajalti nykyään. En vain jaksa ymmärtää, mikä sinua tuossa asiassa nyppii?
Vai ei ehkäisy voi koskaan pettää ja mikähän ehkäisy suojaa kaikilta taudeilta? Ei mua mikään nypi. Minä vain keskustelen asiasta asiallisesti. Vastapuoli tässä jostain kumman syystä käy kuumana kuin hellakoukku.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ghjkyuk:
Mihin sinä lähteitä tarvitset? Kyllähän sinä maailmaa nähneenä naisena tiedät eri maissa vallitsevista moraalikoodeista. Jos sillä ei tosiaankaan ole mitään väliä mitä jotkut toiset ihmiset sinusta tai muista suomalaisista naisista ajattelevat, niin miksi jaksat vaivautua kommentoimaan tämän ketjun juttuja?
Sillä ei ole ihan oikeasti minkäänlaista merkitystä mitä jotkut minusta tai Suomen kansasta ajattelee. Mutta tämä ketju, naapurin kyylääminen ja vakoilu, on vaan niin huvittava. Harhakuva siitä, että sekä Suomessa että maailmalla muka paheksuttaisiin meitä ei-neitsyenä naimisiin menneitä oikein tosissaan.

Suomalaiset on rehellistä kansaa. Täällä ei esitetä neitsyttä ja Pyhää Äitiä, ja nussita salaa, kuten monessa muussa maassa tehdään. Täällä ei mennä pikapikaa naimisiin kun nuori tyttö tulee raskaaksi, ja synnytetä 6½ kk kuluttua häistä nelikiloista keskosvauvaa, kuten monessa "korkeamman moraalin" maassa on tapana. Täällä lukiolaistyttö saa seurustella ja harrastaa seksiä tulematta leimatuksi, jossain muualla taas pannaan perseeseen ettei immenkalvo vain repeydy, ja isä voi tyytyväisenä sanoa tyttärensä olleen neitsyt avioituessaan. Täällä uskottomuus parisuhteessa on paheksuttavaa, eikä miehen oikeus jolle vaimo ei mitään voi, kuten monessa maassa missä on olevinaan korkeampi moraalikäsitys kuin meillä. Täällä ei ole väliaikaista avioliittoa jonka turvin voi ilman paheksuntaa harrastaa irtosuhteita, kuten Saudeissa esimerkiksi on.

Eli ei me (tai muut länsimaalaiset) niin pahoja olla, me ollaan vain rehellisiä eikä tekopyhiä =).
 
kjgh
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja hjykkk:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Luulen, että pointti tässä on se, että moni nuori äiti laiittaa elämässään kakkossijalle tai korkeintaan jaetulle ykköselle yhdessä "huvien" kanssa.
Ja SE on surullista..
laittaa minkä? vaillinainen lause, vaikea ymmärtää. :xmas:
Niin. Mä uskon kanssa et sun on vaikea ymmärtää mikä se puuttuva sana on.
Ei kannata yrittää vihjailla, koska en ole yhtään niin tyhmä kuin ajattelet. Minulla on ollut sama mies nyt 11 vuotta ja hän on ainoa ihminen jonka kanssa olen harrastanut seksiä, joten minusta et löydä syytä, vaikka haluaisit.

En vain pidä siitä, että joku akka kyttää ikkunassa, mitä toiset tekee, vaikkei tiedä toisen elämästä mitään muuta, kuin mitä sattuu siitä ruudustaan sattumalta näkemään.
Aika ahdasmielistä kieltää ikkunoista kyttääminen. Annetaan jokaisen käyttää vapaa-aikansa niiku haluttaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ilily:
Vai ei ehkäisy voi koskaan pettää ja mikähän ehkäisy suojaa kaikilta taudeilta? Ei mua mikään nypi. Minä vain keskustelen asiasta asiallisesti. Vastapuoli tässä jostain kumman syystä käy kuumana kuin hellakoukku.
Tottakai ehkäisy voi pettää, mutta on olemassa myös jälkiehkäisypillerit sekä abortti jos näin käy. Kondomi oikein käytettynä suojaa suhteellisen tehokkaasti taudeilta, ja kyllä niiltä voi suojautua jos on vähänkään järkeä päässään.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja kjgh:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja hjykkk:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Luulen, että pointti tässä on se, että moni nuori äiti laiittaa elämässään kakkossijalle tai korkeintaan jaetulle ykköselle yhdessä "huvien" kanssa.
Ja SE on surullista..
laittaa minkä? vaillinainen lause, vaikea ymmärtää. :xmas:
Niin. Mä uskon kanssa et sun on vaikea ymmärtää mikä se puuttuva sana on.
Ei kannata yrittää vihjailla, koska en ole yhtään niin tyhmä kuin ajattelet. Minulla on ollut sama mies nyt 11 vuotta ja hän on ainoa ihminen jonka kanssa olen harrastanut seksiä, joten minusta et löydä syytä, vaikka haluaisit.

En vain pidä siitä, että joku akka kyttää ikkunassa, mitä toiset tekee, vaikkei tiedä toisen elämästä mitään muuta, kuin mitä sattuu siitä ruudustaan sattumalta näkemään.
Aika ahdasmielistä kieltää ikkunoista kyttääminen. Annetaan jokaisen käyttää vapaa-aikansa niiku haluttaa.
Samoin sinä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ilily:
Vai ei ehkäisy voi koskaan pettää ja mikähän ehkäisy suojaa kaikilta taudeilta? Ei mua mikään nypi. Minä vain keskustelen asiasta asiallisesti. Vastapuoli tässä jostain kumman syystä käy kuumana kuin hellakoukku.
Mua on ainakin kondomi suojannut hyvinkin tehokkaasti sukupuolitaudeilta, koska en ah niin syntisestä menneisyydestäni huolimatta ole tauteja koskaan saanut. Ja pillerit suojasi pirun hyvin ei-toivotuilta raskauksilta. Kuopukseni on onnellinen vahinko, hän sai alkunsa kondomin pettäessä, kun harrastin seksiä laillisesti vihityn aviomieheni kanssa olohuoneen sohvalla eräänä huhtikuun iltana vuonna 2005 :xmas: . Jos raskaus olisi ollut ikävämpi yllätys, meillä olisi ollut joku tehokkaampi ehkäisykeino käytössä kuin kondomi. Ehkäisy voi siis pettää parisuhteessakin, jolloin yhteiskunnalla (tai meidän tapauksessamme meillä itsellämme) on taas yksi suu lisää ruokittavana. Ja aviomiehensä kanssa lähetyssaarnaaja-asennossa pimeässä peiton alla siveää avioseksiä harrastava nainenkin voi saada sukupuolitaudin jos miehellä on pikku salaisuuksia joista nainen ei tiedä. Vaikka se naapurin yh.
 
ntihj
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja ilily:
Vai ei ehkäisy voi koskaan pettää ja mikähän ehkäisy suojaa kaikilta taudeilta? Ei mua mikään nypi. Minä vain keskustelen asiasta asiallisesti. Vastapuoli tässä jostain kumman syystä käy kuumana kuin hellakoukku.
Mua on ainakin kondomi suojannut hyvinkin tehokkaasti sukupuolitaudeilta, koska en ah niin syntisestä menneisyydestäni huolimatta ole tauteja koskaan saanut. Ja pillerit suojasi pirun hyvin ei-toivotuilta raskauksilta. Kuopukseni on onnellinen vahinko, hän sai alkunsa kondomin pettäessä, kun harrastin seksiä laillisesti vihityn aviomieheni kanssa olohuoneen sohvalla eräänä huhtikuun iltana vuonna 2005 :xmas: . Jos raskaus olisi ollut ikävämpi yllätys, meillä olisi ollut joku tehokkaampi ehkäisykeino käytössä kuin kondomi. Ehkäisy voi siis pettää parisuhteessakin, jolloin yhteiskunnalla (tai meidän tapauksessamme meillä itsellämme) on taas yksi suu lisää ruokittavana. Ja aviomiehensä kanssa lähetyssaarnaaja-asennossa pimeässä peiton alla harrastava nainenkin voi saada sukupuolitaudin jos miehellä on pikku salaisuuksia joista nainen ei tiedä. Vaikka se naapurin yh.
Näyttää kondomi hyvin pelittävän. Tähän mennessä vain yksi suunnittelematon raskaus. Optio miehen mahdollisista pikku salaisuuksista jäi käyttämättä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ntihj:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja ilily:
Vai ei ehkäisy voi koskaan pettää ja mikähän ehkäisy suojaa kaikilta taudeilta? Ei mua mikään nypi. Minä vain keskustelen asiasta asiallisesti. Vastapuoli tässä jostain kumman syystä käy kuumana kuin hellakoukku.
Mua on ainakin kondomi suojannut hyvinkin tehokkaasti sukupuolitaudeilta, koska en ah niin syntisestä menneisyydestäni huolimatta ole tauteja koskaan saanut. Ja pillerit suojasi pirun hyvin ei-toivotuilta raskauksilta. Kuopukseni on onnellinen vahinko, hän sai alkunsa kondomin pettäessä, kun harrastin seksiä laillisesti vihityn aviomieheni kanssa olohuoneen sohvalla eräänä huhtikuun iltana vuonna 2005 :xmas: . Jos raskaus olisi ollut ikävämpi yllätys, meillä olisi ollut joku tehokkaampi ehkäisykeino käytössä kuin kondomi. Ehkäisy voi siis pettää parisuhteessakin, jolloin yhteiskunnalla (tai meidän tapauksessamme meillä itsellämme) on taas yksi suu lisää ruokittavana. Ja aviomiehensä kanssa lähetyssaarnaaja-asennossa pimeässä peiton alla harrastava nainenkin voi saada sukupuolitaudin jos miehellä on pikku salaisuuksia joista nainen ei tiedä. Vaikka se naapurin yh.
Näyttää kondomi hyvin pelittävän. Tähän mennessä vain yksi suunnittelematon raskaus. Optio miehen mahdollisista pikku salaisuuksista jäi käyttämättä.
Silloin, kun ei raskautta missään nimessä halua, käytetään toki kondomin lisäksi jotain muutakin ehkäisyä irtosuhteissa. Kondomi suojaa tehokkaasti sukupuolitaudeilta.
Parisuhde on taas ihan eri asia, mutta irtosuhteisiinhan tässä ketjussa keskitytään. Sekä siihen väitteeseen, että vahinkoraskaudet ja sukupuolitaudit olisivat muka mahdollisia ainoastaan irtosuhteita harrastavalle, vaikka suurin osa ns. vahinkovauvoista taitaa syntyä parisuhteeseen.
 
eryythh
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja ntihj:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja ilily:
Vai ei ehkäisy voi koskaan pettää ja mikähän ehkäisy suojaa kaikilta taudeilta? Ei mua mikään nypi. Minä vain keskustelen asiasta asiallisesti. Vastapuoli tässä jostain kumman syystä käy kuumana kuin hellakoukku.
Mua on ainakin kondomi suojannut hyvinkin tehokkaasti sukupuolitaudeilta, koska en ah niin syntisestä menneisyydestäni huolimatta ole tauteja koskaan saanut. Ja pillerit suojasi pirun hyvin ei-toivotuilta raskauksilta. Kuopukseni on onnellinen vahinko, hän sai alkunsa kondomin pettäessä, kun harrastin seksiä laillisesti vihityn aviomieheni kanssa olohuoneen sohvalla eräänä huhtikuun iltana vuonna 2005 :xmas: . Jos raskaus olisi ollut ikävämpi yllätys, meillä olisi ollut joku tehokkaampi ehkäisykeino käytössä kuin kondomi. Ehkäisy voi siis pettää parisuhteessakin, jolloin yhteiskunnalla (tai meidän tapauksessamme meillä itsellämme) on taas yksi suu lisää ruokittavana. Ja aviomiehensä kanssa lähetyssaarnaaja-asennossa pimeässä peiton alla harrastava nainenkin voi saada sukupuolitaudin jos miehellä on pikku salaisuuksia joista nainen ei tiedä. Vaikka se naapurin yh.
Näyttää kondomi hyvin pelittävän. Tähän mennessä vain yksi suunnittelematon raskaus. Optio miehen mahdollisista pikku salaisuuksista jäi käyttämättä.
Silloin, kun ei raskautta missään nimessä halua, käytetään toki kondomin lisäksi jotain muutakin ehkäisyä irtosuhteissa. Kondomi suojaa tehokkaasti sukupuolitaudeilta.
Parisuhde on taas ihan eri asia, mutta irtosuhteisiinhan tässä ketjussa keskitytään. Sekä siihen väitteeseen, että vahinkoraskaudet ja sukupuolitaudit olisivat muka mahdollisia ainoastaan irtosuhteita harrastavalle, vaikka suurin osa ns. vahinkovauvoista taitaa syntyä parisuhteeseen.
Hajonnut kondomi ei suojaa eikä ehkäise.

Kenties parisuhteissa harrastetaan enemmän seksiä kuin irtosuhteissa. Tai ehkä en oo sittenkään varma...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ristiriita:
Kertokaa nyt joku, että mitä pahaa niissä irtosuhteissa on.
Eikä hajonnut kondomi tietenkään mitään ehkäise, mutta miten se nyt mihinkään liittyy?
Se paha, että jos joku (ap) ei itsekään ole niitä harrastanut, niin muutkaan ei saa.
Muuta selitystä en keksi :/
 

Yhteistyössä