Onks tää teidän mielestänne väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Harmaa

Jäsen
29.08.2004
801
0
16
Mä oon jäämässä äitiyslomalle pian. Saisin minimiäitiysrahan, koska olen ollut vuoden 2005 alusta hoitamassa sairasta lasta kotona ja oon ollut omaishoitajana. Eli ei palkkatuloja.

Mulla olis sellainen mahdollisuus, että ilmoittautuisin työttömäksi esim kuukaudeksi. Siinä ajassa tuskin ehtisin saada töitäkään. Olisin siis sen kuukauden kotona työttömyyspäivärahalla. Sillä tavalla mä saisin 86% työttömyysrahasta äitiysrahaksi, ja se olis yli 10 euroa enemmän päivässä kuin minimiäitiysraha.

Mut onko toi teidän mielestänne väärin? Työttömäks en ole voinut ilmoittautua aikaisemmin, kun hoidan sairasta lasta kotona. Periaatteessa jos ton kuukauden aikana saisin töitä, niin saisin järjestettyä lapsen hoidon muulla tavoin. Ja sit jäisin äitiyslomalle.

sun ei tartte saada ku yks maksettu työttömyyspäivä niin saat sen paremman äippärahan! Ja ilman muuta teet niin! se minimi on niin surkee.
Ja sanokoot rankkaa työtä tekevät mitä tahansa niin ei niille kuulu :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 13:55 vieras kirjoitti:
sun ei tartte saada ku yks maksettu työttömyyspäivä niin saat sen paremman äippärahan! Ja ilman muuta teet niin! se minimi on niin surkee.
Ja sanokoot rankkaa työtä tekevät mitä tahansa niin ei niille kuulu :whistle:

Ai tätä mä en oo koskaan kuullukkaan. No kyllä mäkin tässä tapauksessa varmaan näin tekisin, jos tosiaan yks työttömyyspvraha riittäis. Se 10?/pv on kuitenkin sen verran paljon rahaa..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 13:55 nelly83 kirjoitti:
Eikös sun pitäis olla puoli vuotta työttömänä, ennen kun se auttas asiaa?? Kun eikös se katsota edellisen puolen vuoden tuloista, jos siitä tulee enemmän, kun edellinen valmistunut verotus??

Ei tarvi olla. Jos on äitiyslomaa edeltävänä neljänä kuukautena ollut työtön, niin saa sen 86% työttömyyspäivärahasta.

Mun tulot tähän asti on olleet sairaanlapsen hoitotuki 360 euroa ja omaishoidontuki noin 500 euroa, eli se on kyllä summana varmaan isompi kuin työttömyyskorvaus mutta kun ne ei ole palkkatuloa niin en saa niiden mukaan :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 13:58 heh kirjoitti:
mähän yritin tota ku odotin toista. mut eipä ottaneet työttömäks työnhakijaks ku oli mahdollisuutta nostaa kodinhoidontukea :o
eli kaunistellaan tilastoja :kieh:

:o Mä tein kakkosta oottaessa näin. Kerkesin olla kuukauden työttömänä ja kelassa sanottiin että yksikin maksettu päivä riittää! Ja JOS ois töitä tarjottu niin oisin voinut jäädä sillä kh-tuella. Ihan kelalla näin ohjattiin mua. Ja silti oisin saanu sen parhaan äitiysrahan. Mahtaa tässäki olla kyse paikkakunnista. Kuulostaa olevan niin eri meininki joka paikassa :/ Ja kolmatta oottaessa myös olin hetken työttömänä niin sain taas nostettua äitiysrahaa

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 13:58 heh kirjoitti:
mähän yritin tota ku odotin toista. mut eipä ottaneet työttömäks työnhakijaks ku oli mahdollisuutta nostaa kodinhoidontukea :o
eli kaunistellaan tilastoja :kieh:

Mä olin toisen lapsen kohdalla näin. Silloin ei ollut vielä sitä lakimuutosta, että jos lasten ikäero on alle 3 vuotta niin tulee sama raha. Olin ollut hoitovapaalla kyllä osa-aikatöissä, mutta äitiysraha olis ollut vaan 50 senttiä enemmän päivässä kuin minimi, kun edellinen vahvistettu verotus oli äitiyslomakaudella.

Lakkautin kotihoidontuen ja olin 3 viikkoa työttömänä. Sain sen työttömyyspäivärahan mukaan.

Sekin oli tosi paljon pienempi kuin mun esikoisesta saama äitiysraha, mutta reilusti minimiä parempi.

Yhteistyössä