onks tää normaalia ökätautia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Lapsi alkoi oksentamaan tiistaina, oksensi koko päivän ja vähän ripuloi. Keskiviikkona nousi kuume. Torstaina oli jo melkein terve, siis muuten ok, paitsi ei syönyt oikein mitään. Perjantaina vein hoitoon ja sieltä sitte pian soitettiin että lapsi ei ole kunnossa. Oli ripuloinut kaikki vaatteensa läpi ja kuulemma vain makoillut lattialla ja itkeskellyt. Nyt siis sama peli jatkuu vieläkin, mitään ei ole syönyt, mutta maitoa on juonut jonku verran. Keltasta nestettä tulee ripuloidessa ja eilen illalla oli taas oksentanut. On tosi heikkona, ei jaksa mitään. Jos laittaa lattialle tai sohvalle ilman että pidän kiinni, alkaa itkemään. Kun ottaa syliin niin nuokkuu ja pitää silmiä kiinni, välillä torkahtaa.

Onko tää vatsatauti ihan normaalia? Kyseessä 1,5-vuotias kymmenkiloinen lapsi.

Gastroenteriitiltä kuulostaa eli ripuli-oksennustaudilta. Ihan hyvin voi noro- tai adenovirus tai vastaava olla aiheuttajana. Jos kovin nuutunut on eikä mikään tahdo sisällä pysyä, niin kuivuu varsin nopeasti eli käykää herkästi päivystyksessä.

Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Gastroenteriitiltä kuulostaa eli ripuli-oksennustaudilta. Ihan hyvin voi noro- tai adenovirus tai vastaava olla aiheuttajana. Jos kovin nuutunut on eikä mikään tahdo sisällä pysyä, niin kuivuu varsin nopeasti eli käykää herkästi päivystyksessä.

No ei kai sielä sisällä mitään ole kun ei ole jumalan jyvää sinne laittanut. Maitoa on juonut muutaman desin. Ja tänään on tullu kaksi pierua joissa holahti varmaan se sama määrä nestettä.

Iho on kuitenkin ihan kimmoisa. Ainut on vaan tuo väsymys ja voimattomuus ja jäsenten raskaus.

Meillä oli 2-vuotiaalla samanlaista. Onneksi 14kg poika, ei ihan pienestä kuivahtanut. Melkein viikon oksensi ja ripuloi. Välillä vähemmän, välillä enemmän. Tosi väsynyt oli koko ajan, makoili vaan lattialla tai nukkui jossakin. Joi kuitenkin paljon vettä, mutta söi huonosti.
Onko lapsesi kuivunut? Yritä juottaa jotakin muuta kuin maitoa ja syötä mitä tahansa mitä suostuu ottamaan. Jos ei yhtään jaksa olla hereillä eikä suostu juomaan, vie lääkäriin!!

Alkuperäinen kirjoittaja Juh:
Meillä oli 2-vuotiaalla samanlaista. Onneksi 14kg poika, ei ihan pienestä kuivahtanut. Melkein viikon oksensi ja ripuloi. Välillä vähemmän, välillä enemmän. Tosi väsynyt oli koko ajan, makoili vaan lattialla tai nukkui jossakin. Joi kuitenkin paljon vettä, mutta söi huonosti.
Onko lapsesi kuivunut? Yritä juottaa jotakin muuta kuin maitoa ja syötä mitä tahansa mitä suostuu ottamaan. Jos ei yhtään jaksa olla hereillä eikä suostu juomaan, vie lääkäriin!!

Ei syö mitään. olen yrittänyt kaikkeni ja kaikkia. Maito on ainut mitä suostuu juomaan... se on ikään kuin sen turva, rätti, tutti ja mamma.

Mä olen kuullut että kovin herkästi ei tämänkokoisia enää oteta tarkempaan tutkimukseen..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:

No ei kai sielä sisällä mitään ole kun ei ole jumalan jyvää sinne laittanut. Maitoa on juonut muutaman desin. Ja tänään on tullu kaksi pierua joissa holahti varmaan se sama määrä nestettä.

Iho on kuitenkin ihan kimmoisa. Ainut on vaan tuo väsymys ja voimattomuus ja jäsenten raskaus.

Kuvauksesi perusteella ja kun kyseessä tuonpainoinen, niin miksi suotta täällä mietit asiaa? Jos ei nesteet pysy edes sisällä ja ripuloi/oksentaa, niin ei sitä kuivumista kauaa tarvitse odotella. Ripulijuomia voi kokeilla, jos suostuisi ottamaan ja mikäli siitäkään ei tule mitään, niin siinä tapauksessa menette ilman muuta päivystykseen.

En minä ainakaan ole kyseenalaistanu, jos mulle on tuotu tuossa kunnossa lapsi vastaanotolle. Useamman olen joutunut passittamaan osastohoitoon. Ihon kimmoisuus on ihan hyvä mittari ja samaten limakalvojen kosteus, mutta liian pitkään turha aikailla kotonakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Juh:

Ei syö mitään. olen yrittänyt kaikkeni ja kaikkia. Maito on ainut mitä suostuu juomaan... se on ikään kuin sen turva, rätti, tutti ja mamma.

Mä olen kuullut että kovin herkästi ei tämänkokoisia enää oteta tarkempaan tutkimukseen..

Ja tuo, että olet kuullut, ettei otettaisi "tarkempiin tutkimuksiin" ei pidä lainkaan paikkaansa. Painolla ei arvioida sitä, että kuuluuko lapsi kotiin vai sairaalaan/tutkimuksiin. 20-kiloinkin lapsi, tai vaikka aikuinen, kuuluu osastohoitoon, jos ei ripuli-oksennustaudissa nesteet pysy sisällä.

Paino toki kertoo kuivuman asteesta varsin paljon eli itsessään on tärkeä mittari.

Yhteistyössä