Onks liian ravintoköyhää jos lapsen toinen ruoka on joka päivä...

• Viestiketjun aloittaja Miekysyn
  • Ensimmäinen viesti
Miekysyn
...jotain velliä tai puuroa? Esim. makaroonivelliä, helmivelliä, mannavelliä/puuroa, riisipuuroa...jne. Tietysti lisukkeineen esim. ruisleipää ja porkkanaraastetta ym. Ja toisena ateriana on jotain lihaa/kalaa perunoineen/riiseineen/pastoineen.

Jotenki oon niin laiska kahta ruokaa laittamaan niin tuo velli/puuro tuntuu helpolta vaihtoehdolta...vai onko niin että on vaan jaksettava vääntää ne lihapullat vielä päivällisekskin.

cukkis
täällä laiska äiti ja lapsi syö aika paljon valmis ruokia kaupan. uskon että niissä on ihan hyviäkin ravinto arvoja...esim porkkana sosekeitto, pinaatti keitto yms. voi hyvin olla toinen ruoka. tai sitten teet ruokaa niin paljon aina että saat pakastimeen asti annoksia ja sieltä sitten lämmittelet. Mutat en minä ainakaan akhta ruokaa jaksa vääntää päivässä.....

Meillä syödään yleensä samaa ruokaa lounaalla ja päivällisellä, teen lounaalle niin ison satsin että riittää molemmille aterioille. Ja jos ei oo jäänyt niin silloin usein keitän illalla jonkun puuron tai sitten syödään tyyliin nakit ja ranskalaiset.

Canislupus
Minun mielestä toinen ruoka voi hyvinkin olla keitto, velli tai puuro, kunhan ei aina ole makaronivelliä, jolla ei juurikaan ravintoarvoa ole. Mutta vaihdellen tietenkin. Keittojahan on tietysti moneen eri lähtöön eli niihinkin vaihtelua. Ei mielestäni ole liian ravintoköyhää.

Ei oo ravintoköyhää, mikäli teillä käytetään makaronivellissä tummia makaroneja, mannapuurossa tummia mannasuurimoita, riisipuurossa täysjyväriisiä, jne.? Ja tosiaan jos lisukkeet on monipuoliset.

Jos puurot ja vellit tehdään pelkistä valkoisista mössöistä (tavan makaroneista, puuroriiseistä yms.) niin niissä ei kyllä pahemmin ravintoaineita ole.

Ihmemaan Liisa
Kannattaa valita puuro- ja velliainekset täysjyväisinä, niissä on paremmat ravintoarvot. Lisukkeeksi hedelmiä tai marjoja tuoreena, välillä vaikka kiisseliä tai mehukeittoa. Tuorepalana voisi olla jotain juureksia tai vihanneksia.

ap
Ok, tosiaan kyllä saa kasviksia ja leipää puuron/vellin kanssa ja joskus haluaa myös raejuustoa napsia samalla. Täytyypi tehdä tuota päiväruokaa isompi satsi niin saa tarjota toisellakin kertaa....ettei aina olis se toinen ruoka velliä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Ei oo ravintoköyhää, mikäli teillä käytetään makaronivellissä tummia makaroneja, mannapuurossa tummia mannasuurimoita, riisipuurossa täysjyväriisiä, jne.? Ja tosiaan jos lisukkeet on monipuoliset.

Jos puurot ja vellit tehdään pelkistä valkoisista mössöistä (tavan makaroneista, puuroriiseistä yms.) niin niissä ei kyllä pahemmin ravintoaineita ole.
No makaroneista meillä on käytössä tuo kauramakaroni, liekö sitten yhtään parempi kuin tavallinen? Täytyy vaihtaa nuo mannasuurimotkin tummiin, ne on tähän asti ollu ihan tavan suurimoita.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras 3:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitäs aamu- ja iltapalaksi on? Ei kai vain myöskin puuroa tai velliä?
Niin, minun mielestä puurot kuuluu pienelle lapselle aamupalaksi.
Eikä välttämättä edes aamupalaksi joka päivä. Terveellisempääkin ruokaa on olemassa, Suomessa vain on niin vahva puurokulttuuri.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja matamiko:
mikset tee samaa ruokaa sen verran kerralla että riittää päivälliseksikin?mä teen näin.
Kun ei tahdo aina kelvata se sama..."taasko tätä", on kysymys jos lyön saman aterian toisen kerran päivässä nokan alle. Muutenkin tuppaa olemaan nirso tapaus, jolle ei tahdo maistua kuin tietyt ruuat. Turhauttavaa välillä kokata semmosta mitä ei sitten syödä kuin pari lusikallista...nuo vellit on siitä hyviä että maistuvat kyllä. Harmi kun eivät ole niin ravintorikkaita...

:o
Alkuperäinen kirjoittaja vieras 3:
Mitäs aamu- ja iltapalaksi on? Ei kai vain myöskin puuroa tai velliä?
Niin, minun mielestä puurot kuuluu pienelle lapselle aamupalaksi.
Kuluu ja kuuluu. Kulttuurisidonnaista, pula-ajan jäänne...

Ei kai edes tässä puurojen ja vellien luvatussa maassa olla sitä mieltä, että puurot ja vellit ovat lapselle hyväksi aamupalana, lounaana ja iltapalana.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
meillä ei ikinä ole ollut kahta ruokaa.
tietenkin vauvana sai useamman kerran päivässä
Samoin. Ei ollut meillä lapsuudenkodissakaan kuin yksi ruoka/pv ja jos oli kaikilla koulu- ja työpäivä, niin kotona ei ruokaa tehty. Ihan normaalisti olen ihmiseksi kehittynyt :)

Siis
Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
meillä ei ikinä ole ollut kahta ruokaa.
tietenkin vauvana sai useamman kerran päivässä
Samoin. Ei ollut meillä lapsuudenkodissakaan kuin yksi ruoka/pv ja jos oli kaikilla koulu- ja työpäivä, niin kotona ei ruokaa tehty. Ihan normaalisti olen ihmiseksi kehittynyt :)
No ei kai kukaan kotona teekään kahta ruokaa jos kaikki syö toisen jo koulussa/kotona, tässä ehkä tarkoitettiin niitä jotka ei käy koulussa tai tarhassa.

Vai pitäisikö sinusta kotona olevien syödä vain yksi ateria, töissä käyvät ja koululaiset kaksi?

????
mä en ymmärrä tuota vellin tekoa.. miksei voi tehdä saman tien puuroa eikä jotain vellilitkua?? puuro on täyttävämpää kuin velli...
on niin jääny mieleen ku kerran anoppilassa söin helmivelliä.. muutama helmi siellä täällä.. sama ku ois juonu lämmitettyä maitoa.. mut en valittanu, söin siltikin..

Yhteistyössä