Onkos täällä poliiseja? Ja saa muutkin sanoa, pitäiskö teidän mielestä ilmoittaa poliisille...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt harmaana

Vieras
Oltiin tänään tuttavien mökillä käymässä. Lähdettiin metsäretkelle neljän aikuisen ja kolmen lapsen seurueessa. Kävellessämme metsässä, jostain kuului aika ajoin kova koirien haukunta "rähjäys" suorastaan. Välillä kuului myös bassojen vaimeasti jumputus. Ihmettelimme tätä koska jo mökki on keskellä ei mitään ja mökiltäkin kävelimme asumatonta metsätietä jonkin matkaa ennen kuin poikkesimme metsään. Mukanamme olleet mökinomistajat kertoivat että tietä kun vähän matkaa jatkaa, siellä kyllä on parikin taloa tien varrella. Mutta siis kaikki jotakuinkin kaukana kaikesta keskellä metsää. Kun olimme palaamassa jo takaisin päin, kuului kova ja selkeä laukaus. En tunne aseita kovin hyvin, mutta kyse ei ollut mistään pikkukivääristä (mielestäni, eikä miehenikään mielestä). Laukauksia ei kuulunut enempää, vähän aikaa oli vain hiljaista. Pelästyimme hiukan ja jatkoimme tielle saakka. Pian nenän alkoi tulla myös savun haju. Miehet ja lapset jatkoivat takaisin mökille ja minä toisen naisen kanssa lähdimme kävelemään tietä pitkin talolle, josta hän epäili äänten kuuluneen. Tien varressa li talo, jonka pihalla oli varastorakennus jonka vierestä tuli valtavasti savua, Pari isoa koiraa ravasi ja haukkui aitauksessa ja pihalla oli pari autoa sekä ikkunaton bussi tai jonkinlainen asuntoauto. Ohikävelymme huomattiin ja tämä toinen nainen oli sitä mieltä että musiikki laitettiin kovemmalle kun pihalla olleet 2-3 miestä huomasivat meidät.

Lähdimme jo kotiin mökiltä. Mutta jokin koko tuossa kuviossa jäi vaivaamaan mieltäni kovasti. Onko mielestänne syytä ilmoittaa poliisille? Kun ei sinnekään turhaan viitsisi lauantai-iltana soitella, ovat muutenkin kiireisiä.

Kiitos vastanneille.

aina voi ilmoittaa että jotain omasta mielestä outoa oli tekeillä tutkintapyyntönä esim. mahdollisesta ammuskelusta

kyllä itse ilmoittaisi jos aiheuttanut teidän porukasssa pelkoa ja varovaisuutta mahd. ammuskelun jälkeen

Mietiskelin että kuinka tavallista maalla on etä ammuttais "muten vain" pihalla lauantai-illan vieton yhteydessä. Mökin omistajat muistelivat että omistajat olisivat virolaisia, mutta varmoja eivät olleet.

No mieluummin joku turha ilmoitus, kuin yksi ilmoitus jätetään tekemättä mikä olisi aiheellinen ollutkin. Koskaan kun ei tiedä mitä siellä tapahtuu. Voihan sitä soitella poliisille ja kysellä asiasta, että katsooko ne aiheelliseksi mennä katsomaan.

soittaisin ja antaisin poliisin päättää onko tutkimisen arvoinen asia. Minusta kuulosti siltä, että siellä ammuttiin joku ja ruumis poltettiin. Mutta mulla onkin aika villi mielikuvitus.

Totta, että on metsästysaika. Mutta pystyykö aloittaja sanomaan oliko laukaus sieltä talolta vai metsästä ihan? Pelkkä laukaus epämääräisestä paikasta ei saa varmasti poliisia liikkumaan, mutta jos jotain muuta hämärää paikassa oli, niin sitten saattavat ajella tarkistuksella. Laukauksiahan maaseudulla tähän aikaan vuodesta kuuluu enemmän ja vähemmän kyllä muuten. :)

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
soittaisin ja antaisin poliisin päättää onko tutkimisen arvoinen asia. Minusta kuulosti siltä, että siellä ammuttiin joku ja ruumis poltettiin. Mutta mulla onkin aika villi mielikuvitus.

sama mullekkin tuli mieleen :D

no hui :o

kyllä mä varmaan ilmoittaisin ja antaisin poliisin päättää onko turha ilmoitus vai ei.

Ei oo totta...hirvenmetästys aika... kyllä tänä päivänä ei uskalla mennä pusikkoon kohta paskallekkaan, kun ollaan jo kyttiä kutsumassa paikalle... tää menee jo kohta ihan älyttömyyksiin. Sitten kun niitä poliiseja vähennetään pienemmiltä paikkakunnilta ja oikeisiin hätätilanteisiin ne saapumisajat venyy, niin nämä niitä sitten venyttää... Itse onnettomuudessa olleena tiedän, miten tärkeää se apu on saada ja mietin kyllä tarkasti ja varmistan, että hätätilanne on todellinen, että apua oikeasti tarvitaan.

No kun tuota just haen, kun en kaupunkilaisena tiedä esim metsästäjien tavoista. Laukaus tuli mielestämme melko läheltä. Ei ainakaan kauempaa kuin tuolta talolta ja jotakuinkin siltä suunnalta. Jos metsästysporukka olis ollut niin lähellä, eikö jotain ääntä olisi kuulunut laukauksen jälkeen. Huutoja tms. Sen sijaan oli jonkin aikaa ihan hiljaista edes koirat eivät juuri silloin haukkuneet. Koirat olivat olleet varmaan aitauksessa koko ajan. Haukunta jokatapauksessa kuului koko ajan samasta paikasta, ei metsästä liikkuvista koirista.

Niin ja lisäksi en tiedä ammutaanko metsästäessä vain yksi laukaus vai olisiko tuon vajaan tunnin aikana pitänyt kuulua useampia laukauksia, jos liikkeellä olivat metsästäjät? Ainahan on myös mahdollista että talolla oli laillinen käsiase jolla ammuttiin tauluun, seinään tms koemielessä.

Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd-:

no hui :o

kyllä mä varmaan ilmoittaisin ja antaisin poliisin päättää onko turha ilmoitus vai ei.

Ja tämä mullekin tuli mieleen kun nähtiin se vajan vierestä nouseva sankka savu... Mutta sen takia epäröinkin kun vilkas mielikuvitus lähti lentämään sen laukauksen ja savunhajun yhteydessä.

Niin, mietittyämme olemme tulleet tulokseen, että metsästyksestä ei varmaan ollut kyse (äänet kuuluivat samasta paikasta ja näimme koirat, ja musan tulevan siitä talosta tai autoista. Voihan ase silti olla laillinen ja esim ollut kokeilussa.

Mä ilmoittaisin poliisille. Ei sitten tarvitse käyttää turhaa energiaa sen spekuloimiseen, mitä ehkä on tai ei ole tapahtunut. Antaa poliisin arvioida onko kyse metsästyksestä vai mistä.