Onkohan tolla meidän pojalla mitään toivoa? (puheen kehityksestä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut mamma

Vieras
Just täytti 3 vuotta eikä puhu vielä mitään. N. 20 sanaa käytössä. Käydään kyllä puheterapiassa, mutta kestää varmaan aikansa ennen kuin siitä huomaa olevan apua.

Olen ollut tähän asti toiveikas, mutta nyt olen ymmärtänyt muitten ihmisten puheista että lapsessasi on jotain tosi pahasti vialla eikä siitä ikinä tuu mitään.

Sanokaa nyt että muillakin on lapsia, jotka ei oo alkanu puhumaan ihan normaaliin aikaan ja silti ovat ihan normaaleja. Alan olla jo aika huolissani.

Esikoinen alkoi puhua "kunnolla" vasta 4-5-vuotiaana. Koulu sujuu kolmasluokkalaiselta hyvin. Eniten auttoi päivähoito, jossa oli ihmisiä, jotka eivät ymmärtäneet häntä eleistä tms.

Just täytti 3 vuotta eikä puhu vielä mitään. N. 20 sanaa käytössä. Käydään kyllä puheterapiassa, mutta kestää varmaan aikansa ennen kuin siitä huomaa olevan apua.

Olen ollut tähän asti toiveikas, mutta nyt olen ymmärtänyt muitten ihmisten puheista että lapsessasi on jotain tosi pahasti vialla eikä siitä ikinä tuu mitään.

Sanokaa nyt että muillakin on lapsia, jotka ei oo alkanu puhumaan ihan normaaliin aikaan ja silti ovat ihan normaaleja. Alan olla jo aika huolissani.

On niitä semmosia lapsia =) Jollei oo mitään todettua vikaa niin kyl se puhe sieltä tulee vielä. Sun lapsi varmaan on vain hitaampi. Miten kimmunikoi ja ymmärtää toisten puheen?

Meidän lapsi on ollut jo vuoden päiväkodissa, mutta ei ole ollut apua puheen kehittymiseen. Muuten on kehittynyt kyllä ihan normaalisti ja on hyvin reipas ja sosiaalinen lapsi.

ap

2½-vuotiaana alkoi meidän poika puhumaan. Sitä ennen oltiin ehditty käydä monenlaisissa tutkimuksissa ja aloittaa puheterapia.

3 v synttäreihin mennessä puhe oli jo ikätasolla. Nyt melkein 5 v iässä puhetta kehutaan jatkuvasti: puhe on selkeää, sanavarasto laaja, ilmaisu rikasta, lauserakenteet monimutkaisia. Äännevirhe pojalla on; r-kirjain ei aina tule kunnolla, mutta kai sekin sieltä vielä löytyy.

(siis suomen kielinen puhe on rikasta yms, isän kieli ei kunnolla taivu vielä, mutta puhuu sitäkin hieman & ymmärtää halutessaan aika hyvin)

Meidän pojalla oli 3 vuotiaana käytössä n. 10 sanaa. Tosi vaikea tilanne oli 3,5 vuotiaana alkoi vähitellen puhumaan, ennen 7 vuotispäivää voitiin jättää puheterapia. Ja nykyään on kaikki hyvin ja tosi älykäs poika vielä! Tiesit kai että Einsteinkin alkoi puhumaan 5-vuotiaana (tai 7 en muista):)

Yhteistyössä