Onkohan tämä sattumaa, vai oikea 'heimoero'?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoitajaopiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hoitajaopiskelija

Vieras
Olen ollut top-jaksolla eräässä tk-sairaalassa eteläsuomessa. Olen kiinnittänyt huomiota yhteen jännään seikkaan.

Osastolla on lähinnä vanhempia ihmisiä, joten tällä ei ole iän kanssa tekemistä..

Olen itse puhelias ja juttu luistaa monien potilaiden kanssa. Ne potilaat joiden kanssa juttu luistaa parhaiten ja jotka puhuvat eniten muidenkin kanssa, ovat kotoisin Karjalasta. Siis tuolta itärajan tuntumasta, jopa sen takaa.

Onkohan minulle vain sattunut puheliaita karjalaisia potilaiksi?
Onko minun murteeni (myöskin itäinen) saanut nämä 'heimoveljet ja -siskot' puhumaan vai onko kyseessä ihan todellinen heimoero?

Onko muilla kokemuksia suuntaan tai toiseen?

Ei ole sattumaa. On ihan tutkittukin juttu, että karjalaiset suomalaiset ovat erityisen sosiaalisia ja puheliaita. Yhteisöllisyys kuuluu karjalaisuuteen myös hyvin voimakkaasti. Ja terve itsetunto.

Joo olen kuullut tuosta karjalaisten puheliaisuudesta aiemminkin, mutta pidin ennen lähinnä turhana streotypiana. Nyt olen useamman potilaan kohdalla kiinnittänyt huomiota puheliaisuuteen, positiiviseen asenteeseen ja iloon ja jälkeenpäin kuullut et 'ka karjalastha mie oon kotosin'

Karjalaiset ovat ihan syntyjään puheliaita, mutta mm. evakkoina rajan yli tulleet, vuosikymmeniä jo muualla asuneet, ovat mielestäni muuttuneet. Mutta, jos he tapaavat toisen karjalaisen, puhetta riittää ja vielä aidolla murteella.

Ja sitä kunnollista karjalanmurretta on näköjään puhuttu ihan rajan tälläkin puolella.

Yksi (hyvin iäkäs) potilas kertoi olevansa Lappeenrannasta kotoisin ja voi sitä murretta... sitä on ihana kuunnella. Oikein kunnon Karjalan murretta, ei mitään puolisavoa jota itse puhun.

Yhteistyössä