onkohan mun syytä huolestua 6-vuotiaani luonteenlaadusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oliviiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oliviiri

Vieras
Ujo ollut pienen ikänsä. Kavereita hoidossa kuitenkin on ja hyvin saa siellä kavereille ja hoitajille asiansa sanottua.

Mietin vaan että lapsi ei ole koskaan oma-alotteisesti puhunut esim. Papoilleen tai sedälleen. Vastaa hiljaa joskysyvät jotain, mutta ei itse aloita keskustelua. On aina katsonut vähän vinoon miehiä :D

Meni kuitenkin omaan jumppaan ilman vnhempia ja käynyt kerran askartelukerhossakin.en tiedä puhuuko siellä miten, mutta hommia on tehnyt jne. Omien kavereidensa vanhempia selvästi ujostelee. Sen olen myös huomannut että on kotona paljon reippaampi kun vieraita tulee kuin että me ollaan kylässä tms.

Onko syytä huoleen?

Ei. Kuuluu ikään. Ja syynä, että on reippaampi kotona kuin muualla, johtuu siitä, että tuon ikäinen tuntee vasta oman kotinsa täysin omakseen ja tietää mitkä käytösmallit ja säännöt pätevät kotona. Vieraat paikat ovat vieraita, vieraat ihmiset vieraita ja jokaiseen asiaan on hyvä suhtautua pienellä varauksella ennenkuin luottaa uusiin asioihin täysin. Terve lapsi sinulla :) reipastuminen ja ujous lähtevät iän karttuessa ja oman minän ja itsetunnon kehittyessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin.;28679481:
Ei. Kuuluu ikään. Ja syynä, että on reippaampi kotona kuin muualla, johtuu siitä, että tuon ikäinen tuntee vasta oman kotinsa täysin omakseen ja tietää mitkä käytösmallit ja säännöt pätevät kotona. Vieraat paikat ovat vieraita, vieraat ihmiset vieraita ja jokaiseen asiaan on hyvä suhtautua pienellä varauksella ennenkuin luottaa uusiin asioihin täysin. Terve lapsi sinulla :) reipastuminen ja ujous lähtevät iän karttuessa ja oman minän ja itsetunnon kehittyessä.

kiitos :)

Meillä lapsi siis aina ollut ujo. Sukulaislapsissa kun tuntuu kaikki olevan puheliaita vieraillekin, niin olemme "outolintuja" :D

Jospa vuoden päästä kouluelämäkin vähän rohkaisis :)

Kuulostaa normaalilta ja varsin miellyttävältä lapselta. Jospa pappa ja setä aktivoituisivat: jos istahtaa lattialle leikkimään rauhallisesti ja kuuntelee lasta niin eiköhän se juttukin ala luistamaan?

[QUOTE="Hupsis";28679519]Kuulostaa normaalilta ja varsin miellyttävältä lapselta. Jospa pappa ja setä aktivoituisivat: jos istahtaa lattialle leikkimään rauhallisesti ja kuuntelee lasta niin eiköhän se juttukin ala luistamaan?[/QUOTE]

oi kiitos :)

Totta, että varmaan auttais jos nuo miehet ottaisivat itse enempi kontaktia lapseen. Isäni viimeksi meillä käydessään pyysi tyttöä sulkapalloa pelaamaan ja menihän tuo ujosti hymyillen :)

Tässä mielipiteeni (perustettu omaan kokemukseen kymmenistä ja kymmenistä lapsista, joiden kasvua olen seurannut, sekä muutamiin lastenpsykologian kirjoihin, erityisesti pidän Liisa Keltikangas-Järvisen teoksista)

Ole onnellinen että sinulla on ujo lapsi. Ujo lapsi ajattelee ennen kuin puhuu tai tekee, eikä hänestä tule rämäpäätä joka paikkaan menijää, turhan höpöttäjää. Lapsesi kaltaiset lapset ovat miellyttäviä ja mielenkiintoisia, heidän kanssaan lasten asioista jutellessa tulee todella hyviä keskusteluja (lasten tyylisiä).

Nykyään arvostetaan rohkeaa ja menevää lasta (niistä tulee kuulemma menestyjiä), mutta heissä on aivan yhtä lailla omat huonot piirteensä (itse olen hyvin onnellinen että lapseni ovat melko ujoja). Sosiaaliset suhteet ovat usein ulospäinsuuntautuneelle lapselle tulevaisuudessa helpompia, mutta oikein rohkaistuna hyvin ujokin oppii kyllä tutustumaan muihin.

Sosiaalinen ihminen on mieluummin toisten ihmisten seurassa kuin yksinänsä, ja hänelle omat ajatukset ja yksinolo saattavat tuottaa ahdistusta. Hänen on vietettävä suurempi osa ajastaan muiden seurassa. Tämä ei välttämättä tarkoita kuitenkaan hyviä sosiaalisia taitoja, vaan sosiaaliset taidot ovat eri asia. Samalla tavalla mieluummin yksinänsä viihtyvä ihminen saattaa oppia erinomaiset sosiaaliset taidot, vaikka tarviikin paljon omaa aikaa.

Temperamentista ja ihmisen luontaisesta sosiaalisuudesta riippumatta jokainen voi siis oppia hyvät sosiaaliset taidot. Yhtä lailla kuin ujon voi olla hankala lähestyä toista ihmistä, mikä tuottaa ongelmia, voi hyvin sosiaalinen ekstrovertti olla liian tunkeileva, koko ajan jossain toisessa kiinni, mikä myös tuottaa ongelmia. Jokaisessa on siis hyvät ja huonot puolensa.

Tässä erinomainen artikkeli aiheesta:

http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Ujo+lapsi+voi+olla+tosi+selviytyj%C3%A4/HS20021115SI1TL01hfi

Lue Keltikangas-Järvistä, jos asia kiinnostaa. Erinomaisia kirjoja.

Tässä vielä vähän lisää

http://www.suhdesoppa.fi/itsetuntemus/millainen-on-temperamenttisi/

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/lapsen-temperamentti/

https://www.nyyti.fi/tietoa/temperamentti/temperamentti-ja-itseluottamus/

jos tyyppi on ollut päikyssä ja älteeoot ei ole ottaneet puheeksi niin kaikki OK

Ai JOS? siis mitä ihmeen JOS? miks sen edes pitäisi olla ollut päikyssä? vai ooksä niitä vanhempia joiden kakarat ei osaa pitää hetkeäkään päätään kiinni tai pysyä aloillaan ja kaikki jotka siitä poikkeaa, ovat jotenkin epänormaaleja?

No et oo ihan muutenkaan penaalin terävin kynä täällä...

Yhteistyössä