Onkohan minun äidilleni tulossa dementtia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iipunenharmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

iipunenharmaana

Vieras
olen huolissani välillä äidistäni... Tuntuu ettei hän muista mitään 90-2000luvun alusta...

Aloin puhumaan kissasta, joka oli mun lapsuudenkodissa 13vuotta, ennen kuin äiti ehti muuttaa pois. Ei muistanut kissaa ollenkaan... Noh näytin kuvan tuosta kissasta, niin nimitti kissaa toisen kissan nimellä joka oli ollut meillä joskus 80-luvulla!! Eikä puhettakaan, että olisi muistanut tuon meillä olleen kissan, jota yritin tarkoittaa...

Puhuin eräästä pikku kuppilasta, joka on seistä tönöttänyt keskellä kylää 18vuotta. ei muistanut tuotakaan, muisti vain vanhan kaupan joka siinä rakennuksessa oli ollut paljon ennen tuota kuppilaa.

Esimerkkejä on miljoona... Tuntuu että äiti myös jotenkin pelkää, että joku varastaa tavaroita ja on jo tehnyt itselleen testamentin, puhuu että kenelle hän sen antaisi ettei vaan joudu vääriin käsiin(?!).

joskus äiti ei muista edes omia sukulaisiaan...

olisi kiva kuulla jos jollain ois kokemusta lähiomaisensa tai muun alkavasta dementtiasta ym. kun puhun esim asiasta isälleni (vanhempani erosivat 10vuotta sitten), niin hän vain sanoo että kyllä se mamma pitää itse itsestään huolen...
mun äiti ei ole vielä edes kauhean vanha... :/

Minun mummillani alkoi oireilla dementia samalla tavalla, mutta voimakkaammin. Hän juurikin pelkäsi, että häneltä varastetaan ja hän alkoi piilotella tavaroita sen pelossa.

Puheessaan hän alkoi sekoittaa aikoja ja paikkoja ensin toisiinsa, ja sitten alkoi unohdella. Hän muisti minut, mutta haki nimeäni pitkään :( Hän oli myös kiukkuinen, luulen että hän omalla tavallaan ymmärsi mitä oli tapahtumassa ja ylpä kun oli, kiukustui kun kontrolli omasta itsestä alkoi kadota.

Tarkkailisin sinuna ap nyt äitiäisi ja sitä, miten arki elämä sujuu. Tsemppiä kovasti.

olen huolissani välillä äidistäni... Tuntuu ettei hän muista mitään 90-2000luvun alusta...

Aloin puhumaan kissasta, joka oli mun lapsuudenkodissa 13vuotta, ennen kuin äiti ehti muuttaa pois. Ei muistanut kissaa ollenkaan... Noh näytin kuvan tuosta kissasta, niin nimitti kissaa toisen kissan nimellä joka oli ollut meillä joskus 80-luvulla!! Eikä puhettakaan, että olisi muistanut tuon meillä olleen kissan, jota yritin tarkoittaa...

Puhuin eräästä pikku kuppilasta, joka on seistä tönöttänyt keskellä kylää 18vuotta. ei muistanut tuotakaan, muisti vain vanhan kaupan joka siinä rakennuksessa oli ollut paljon ennen tuota kuppilaa.

Esimerkkejä on miljoona... Tuntuu että äiti myös jotenkin pelkää, että joku varastaa tavaroita ja on jo tehnyt itselleen testamentin, puhuu että kenelle hän sen antaisi ettei vaan joudu vääriin käsiin(?!).

joskus äiti ei muista edes omia sukulaisiaan...

olisi kiva kuulla jos jollain ois kokemusta lähiomaisensa tai muun alkavasta dementtiasta ym. kun puhun esim asiasta isälleni (vanhempani erosivat 10vuotta sitten), niin hän vain sanoo että kyllä se mamma pitää itse itsestään huolen...
mun äiti ei ole vielä edes kauhean vanha... :/

Varaa aika hänelle oman kuntasi muistihoitajalle/muistipolille. Tekevät tarvittavat tutkimukset sekä lähettävät lääkärille jos tarvis. Suosittelen lämpimästi!

Lääkäriin. Minun äitini alkoi ensin puhumaan kaikista ikivanhoista jutuista ennen minun aikaani. Lisäksi oli varkausepäilyjä. Kannattaa samalla tarkistuttaa sokerit, verenpaineet jne. Äitini tila parani selkeästi, kun diagnosoimaton diabetes saatiin hoitoon.

mun äidillä on diapetes, mutta ongelmia sen hoidossa... Tai siis ei syö niin säännöllisesti kuin pitäisi... :( Muutenkin tuntuu että hän on vanhentunut yhtäkkiä paljon! Mielestäni isäni näyttää nuoremmalle mitä äitini, vaikka isä on 5vuotta vanhempi ja kohta 60vuotias...

sehän tässä on, kun dementiaa sairastava ei halua myöntää itselleen asiaa... äitini äidillä oli tämä sama ja menehtyi siihen monen vuoden kitumisen jälkeen vuosi sitten...