Onkohan liian myöhäistä yrittää lapsia 40-vuotiaana?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Olen huolissani ystävästäni, joka nyt 40-vuotiaana on halukas saamaan lapsia. Tiedostaa kyllä itsekin, että lapsensaanti voi olla jo biologinen mahdottomuus, mutta toivoo silti parasta. Pelkään, että jos lapsia ei tulekaan, hän masentuu. Kuinka todennäköistä on saada lapsi 40-vuotiaana?

Ei ole löytänyt aiemmin ketään varteenotettavaa miestä, josta olisi ollut lapselle isäksi, eli ystäväni ei siis ole tieten tahtoen lykännyt lapsentekoa "kriittisiin hetkiin" saakka.
 
"..."
Hyvinkin on mahdollista, että raskaus alkaa normaalisti. Tiedänpä jopa tapauksen, jossa 52-vuotias tuli vahingossa raskaaksi ja sai terveet kaksoset.. Toki 40-vuotiaalla raskaaksi tulemisen mahdollisuudet ovat heikommat kun parikymppisellä, joten jos ei tärppää niin hoitoihin hakeutumisen kanssa ei kannata vitkutella. Toivotaan parasta ystävällesi :)
 
---
Todennäköisyyksistä en osaa sanoa. Yhden tiedän, joka aloitti lapsen yrittämisen tasan 40-vuotiaana. Ensimmäisestä kierrosta raskaaksi. Tosin hänellä oli jo teini-ikäinen esikoinen.

Teki sitten vielä toisen pienen heti perään.
 
"vieras"
Älytön aloitus, sillä todennäkisyyksillä ei ole kovinkaan paljoa tuossa tapauksessa merkitystä, vaan ystäväsi voi ihan yhtä hyvin raskautua helposti tai sitten tahkota vuosia ilman tulosta. Ja tämä voi tapahtua ihan minkä ikäisenä tahansa.
 
"jada"
No se on kovin yksilöllistä ja riippuu täysin siitä, missä hapessa ystäväsi munasarjat ja kohtu ovat. Toisilla menopaussi alkaa pukata päälle jo neljänkympin korvilla, toisilla vasta reilusti päälle viisikymppisinä. Suosittelen ystävääsi tutkituttamaan tilanteensa esim. yksityisellä hedelmöityshoitoklinikalla tai gynekologilla.

Itselleni 40v ei toivottavasti ole liian myöhäistä: täytän tänä vuonna 39 ja odotan parastaikaa esikoistani. Jos kaikki menee hyvin, voisin mieluusti yrittää tirpalle vielä pikkusisarusta muutaman vuoden kuluttua. Tällöin olisin jo yli 40-vuotias, mahdollisesti 42-44v.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28042959]Älytön aloitus, sillä todennäkisyyksillä ei ole kovinkaan paljoa tuossa tapauksessa merkitystä, vaan ystäväsi voi ihan yhtä hyvin raskautua helposti tai sitten tahkota vuosia ilman tulosta. Ja tämä voi tapahtua ihan minkä ikäisenä tahansa.[/QUOTE]

Millä perusteella "älytön"? Noin niin kuin ihan tosissaan jos mietit, niin ei tämä aloitus ole laisinkaan älytön. Kyllä se vaan on valitettava tosiasia, että mitä enemmän ikää, sen enemmän se ikä voi myös haitata lisääntymistä. Huolimatta siitä, että lisääntymisongelmia on kaikenikäisillä.
 
"vieras"
Uskoisin, että on todennäköisempää, että lapsen hankkiminen onnistuu ongelmitta, kuin että ei. Missään tapauksessa ei ole liian myöhäistä yrittää. Eiköhän suurin osa naisista ole nelikymppisinä ihan hedelmällisiä vielä.
 
"Minna"
On hyvin yksilöllistä todellakin.

Olen itse hyvin perehtynyt hedelmällisyys- ja lapsettomuusasioihin sekä koulutukseni että omakohtaisen kokemukseni puolesta. Sanoisin, että ystäväsi voi yrittää raskautta muutaman kuukauden ajan ovulaatioseurannan avulla (siis keltarauhashormonimittaus heti päälle apteekista ostettavan testin avulla) ja yhdyntä joka toinen päivä ovulaation molemmin puolin. Jos ovulaatiomittauksessa ei saa ovulaatiota näkymään, heti yhteys hedelmöityshoitoklinikkaan. Tai jos raskaus ei ole ensimmäisten kuukausien aikana, sama juttu.

40-vuotiaalla on Gaussin käyrää katsoen erittäin kiire lisääntyä ja siksi, jos jotain ongelmia ilmenee, ongelman selvittäminen pitää aloittaa heti. Silloin voidaan hedelmöityshoidoilla saada vielä positiivisia tuloksia. Mutta jos munasarjojen toiminta on jo hiipumassa, aika pienet ovat mahdollisuudet.

Korostan siis, että aikaa mietiskelyyn ja odotteluun ei 40-vuotiaalla ole yhtään, jos todella haluaa äidiksi! Eikä hoidoillakaan pystytä tekemään ihmeitä enää tuosa iässä. Nuo 50-vuotiaana yllättäen raskaaksi tulleet ovat erittäin harvinaisia poikkeuksia eli unohtaisin ko.tarinat heti.

Itse sain lapseni juuri 40 vuotta täyttäneenä, yhden IVF-hoidon jälkeen. Olen joka ikinen päivä niin onnellinen ja kiitollinen, että ymmärsin 38-vuotiaana mennä nopeasti selvittämään tilanteeni. Toivon, että ystävällesi käy yhtä hyvin.
 
"vieras"
Ystäväni ei aikailekaan, mutta pelkään tosiaan että hän joutuu pettymään. :( Tiedostaa tosin itsekin, että mahdollisuudet eivät valitettavasti ole yhtä hyvät kuin nuoremmilla. Kiitos kommenteista, nämä auttavat tukemaan ja tsemppaamaan ystävääni. Voisin siis kehottaa häntä menemään suoraan hoitoihin, varmuuden vuoksi.
 
"MInna"
Lisään vielä edelliseen:

Tutkimusten mukaan yli 40-vuotiaalla raskauden mahdollisuus on noin kahden prosentin luokkaa, kun se parhaimmillaan, hedelmällisyyden ollessa huipussaan on noin 20 %.

Jos takana on aiempia raskauksia, hedelmöittyminen on helpompaa. Syytä tähän ei tiedetä. On arveltu, että hedelmöittynut munasolu kiinnittyy kohtuun helpommin aiemman raskauden jälkeen. Ja ikävä kyllä joudun tällaisenkin faktan vielä kertomaan, että noin puolet 40-vuotiaiden raskauksista päättyy keskenmenoon. Keskenmeno onneksi tulee niin varhaisessa vaiheessa, ettei nainen vielä tiedä olleensa raskaana. Surullista, mutta totta.
 
"vieras"
Itse olen 43 pian ja huhtikuussa olis tarkoitus pienokaisemme syntyä, toki lapsia on jo nyt 5. Edellisen lapsen syntyessä olin 41. Sen olen kyllä huomannut että omat ikävuodet tekee raskaudet raskaammiksi, mutta edelleen raskauduin ilman hoitoja.
 
39v
Ite sain esikoisen 37vuoden iässä ja nyt 39 vuotiaana odotn toista lasta. Molemmat on saanut alkunsa ihan luonnon menetelmin. Raskaudet on ollut helppoja ja esikoinen syntyi terveenä. Nyt rv 32 täsä toisessakaan lapsessa ei ole havaittu mitään pooikkeavaa. Riskithän varsinkin hekitysvammoihin kasvaa äidin iän myötä. Siitä olen ite näin varttuneemmmalla iällä ollut huolissani.
Kaikki voi mennä ihan ok koska kyllä tänä päivä +40v synnytäjä niin ihmeellinen tapaus ole. Mullekin sanoi lääkäri (mun iän takia tehdyssä ylimääräisessä ultrassa) että enhän minä nyt niin vanha ole :) Täytän kuitenkin tänä vuonna 40.
Jos mulla olisi ollut valinnan varaa olisin tietysti itsekin tehnyt lapset nuorempana, iskä on vaan puuttunut. Kypsempi ikä antaa mielestäni paremmat henkiset valmiudet äiteyteen mutta on se vauva-arki rankaa tällä iällä vaikka mulla on ollut helpot raskaudet ja helppo vauva.
Toivon tällä aloittajan ystävälle paljon tsemppiä lasten hankintaan!!
 
"Vieras"
Onnea, että olet yli nelikymppisenä tullut raskaaksi! Sinulla on jo viisi lasta..Et ole siis eka kertaa "pappia kyydissä".

Kuulut varmasti siihen onnelliseen pieneen ryhmään, joka vielä nelikymppisenä tulee (suhteellisen helposti) raskaaksi. Todennäköisesti kuukautiskiertosi ei ole alkanut vielä 10-vuotiaana eikä äitisi vaihdevuodet 45-vuotiaana? Eihän? Nämä seikat vaikuttavat paljon siihen yksilölliseen "hedelmällisyysikkunaan", joka meillä kaikilla on.
 
[QUOTE="Vieras";28043432]Onnea, että olet yli nelikymppisenä tullut raskaaksi! Sinulla on jo viisi lasta..Et ole siis eka kertaa "pappia kyydissä".

Kuulut varmasti siihen onnelliseen pieneen ryhmään, joka vielä nelikymppisenä tulee (suhteellisen helposti) raskaaksi. Todennäköisesti kuukautiskiertosi ei ole alkanut vielä 10-vuotiaana eikä äitisi vaihdevuodet 45-vuotiaana? Eihän? Nämä seikat vaikuttavat paljon siihen yksilölliseen "hedelmällisyysikkunaan", joka meillä kaikilla on.[/QUOTE]

Olen käsittänyt, että varhaisin alkavat menkat eivät mitenkään aikaista vaihdevuosia, jopa päinvastoin?
 
"Vieras"
Vastaus astrolabelle: Kuukautiset ovat naisen hedelmällisyyden merkki ja hedelmällisyyden kesto on yhteydessä kuuk.alkamisikään. Aikainen menarke ei lisää hedelmällisyyttä vaan päinvastoin.

Ja vaihdevuosien alkamisikä "periytyy" ja ennustaa sitä kautta hedelmällisyyttä kyllä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28043208]Ystäväni ei aikailekaan, mutta pelkään tosiaan että hän joutuu pettymään. :( Tiedostaa tosin itsekin, että mahdollisuudet eivät valitettavasti ole yhtä hyvät kuin nuoremmilla. Kiitos kommenteista, nämä auttavat tukemaan ja tsemppaamaan ystävääni. Voisin siis kehottaa häntä menemään suoraan hoitoihin, varmuuden vuoksi.[/QUOTE]

Yksilöllistä on. Hoitoihin ei tarvitse kyllä heti sännätä.

t.nimimerkillä kahdessa kuukaudessa 40 vuotiaana raskautunut ja terveen tyttären reilu 7,5 v sitten synnyttänyt 48 v yhden lapsen äiti
 

Yhteistyössä