Onkohan aivan mahdotonta tehdä kokopäivätyötä ja samalla opiskella monimuotona 2-3 päivää viikossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Opiskelemaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Opiskelemaan?

Vieras
Teen nyt lähihoitajan töitä, mutta kiinnostaisi opiskella sairaanhoitajaksi. Normaali opiskelutapa ei ole enää mahdollista taloudellisesti ja sitä myötä henkisesti, en enää jaksaisi sitä kituuttamista opintotuella. Olen kuitenkin yh ja menoja on vuokran lisäksi muitakin.

Koulutusmuoto olisi siis monimuoto ja lähiopetusta olisi 2-3 päivää viikossa klo 8-18. Samalla voisi siis tehdä töitä, mutta olisikohan edessä sitten esim. 75 % työaika. Kolmivuorotyössä kuitenkin saa aika hyvin sovittua vapaapäivät niin, että silloin pääsisi opiskelemaan. Rankkaahan tuo olisi jos varsinaisia vapaapäiviä ei olisi lainkaan.

Eihän sitä edes tiedä pääsenkö koulutukseen koska noihin otetaan pieni määrä opiskelijoita ja hakijoita on varmasti paljon. Ajattelin kuitenkin koittaa kevään haussa hakea tuohon koulutukseen.

Riippuu täysin siitä kuinka joustava työnantaja sulla on?
Jos työnantaja joustaa, en usko että ongelmia tulee, kunhan muistat että ainakin yksi vapaapäivä viikossa pitää olla, muuten loppuu puhti.

Sitten joustamattoman työnantajan kanssa on varmasti ihan helvettiä, itselläni on erittäin negatiivinen kokemus monimuoto-opiskelusta, mutta tämä johtuu ainoastaan erittäin joustamattomasta työnantajasta.

Itse opiskelen monimuotona sairaanhoitajaksi. Teen lisäksi 30h viikossa kolmivuorotyötä. Rankkaa on, mutta ei mahdotonta jos motivaatio on kohdallaan. En tosin pysty täysillä opiskelemaan vaan ainoastaan välttävästi. Harkkoja on paljon ja silloin ei töitä voi tehdä. Tosin lähihoitajana saa anottua hyväksi lukua mm. perushoidon harjoittelusta. Rahoitus muotoja opiskeluun on muitakin kuin palkka ja opintotuki.

Ja lisään vielä, että kannattaa mahdollisimman realistisesti miettiä mahdollisuuksia ajan ja rahan suhteen. Aika moni on lopettanut, kun motivaatio on loppunut alun jälkeen. Moni on myös ihan puhki. Silti itselleni opiskelu on parasta elämässä pitkään aikaan eikä kaduta yhtään, että hain kouluun.

Aika rankalta kuulostaa, mutta kyllä monet varmaan tuohon pystyvät. Itse en pystyisi. Teen tällä hetkellä töitä alle 30 tuntia viikosssa ja koulussa käyn alle 10 tuntia viikossa ja tämä toimii minulla hyvin. Ja työnantaja on ollut melko joustava ja ymmärtäväinen.

Minkä ikäiset lapset ovat ja onko tukiverkkoja? Varmaan mahdollista, mutta tuskin jäisi yhtään vapaa-aikaa. esim. 60-75% työaika kuulostaisi realistisemmalta..

[QUOTE="äitee";29180694]Minkä ikäiset lapset ovat ja onko tukiverkkoja? Varmaan mahdollista, mutta tuskin jäisi yhtään vapaa-aikaa. esim. 60-75% työaika kuulostaisi realistisemmalta..[/QUOTE]

Yksi 12-vuotias lapsi ja tukiverkkoja on. Myös lapsen isä on kuviossa mukana ja lapsi on isällään lähes puolet ajasta. Eli siis olen "yh".

Yhteistyössä