Onko vittu ruma sana?

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mainittua sanaa käytetään myös naisen korkeaa arvoa loukkaavalla ja häväisevällä tavalla kirosanana, hokemana, välimerkinomaisesti tai muuten pejoratiivisesti. Sana on lainautunut tuhannen vuotta sitten viikinkikielestä, fornnordiskan, Old Norse.

Sen vastineet esiintyvät kaikissa pohjoismaisissa kielissä, mutta eivät ole kokeneet samanlaista pahoinpitelyä kuin suomessa. Myös vanhassa suomen kansankielessä sana on ollut neutraali ja saanut kielteisen merkityksen vasta 1800-luvulla, kun sievistelevän viktoriaanisen kulttuurin vallitessa koko seksistä puhuminen oli sopimatonta. Silti kansa säilytti sanan alkuperäisessä merkityksessään.

vierailija
Vuosia sitten baarista panolle lähtenyt tyttö kysyi matkalla luokseni että haluanko nähdä hänen vittunsa. Se oli eka "kirosana" häneltä koko iltana. No minä jotenkin kiihotuin astasta ja vittu näytettiinkin veti: tyttö alkoi laskea housujaa ja ilmoitti kusevansa kadulle.Kanki kyllä nousi kun katselin tätä vittua suihkuttamassa kustaan katuun.
Pannessa myös pyysi että nuolisin vittua. Kun viimein älysin että vitusta puhuminen kiihotti tätä tyttöä kehuin myös hänele että hänen vittunsa on kaunis ja tiukka. Olihan se! ::)

vierailija
Minulle vastaus on ristiriitainen. Olen naimisissa ja ollessani yksin laivalla, minulle tapahtui seuraavaa. Tapasin siellä miehen, jota aloin haluamaan mielettömästi. Miehen suhtautuminen minuun ei ollut niin kiihkeätä, mutta sain hänet hyttiin jatkoille. Siellä haluni kasvoi ja menimme sänkyyn, jossa mies sanoi ensimmäisellä työnnöllä ihana vittu. Minulle se oli toki outoa, mutta huomatessani miehen kiihtyvän en pitänyt ilmaisua pahana, sillä mies onnistui hommassa kiitettävin arvosanoin. Lähdimme viihteelle ja minun alkoi jonkin ajan kuluttua tekemään uudelleen mieli. Sain jälleen miehen hyttiini ja aloimme riisuuntumaan. Ollessani alaston mies sanoi minulle levitä vittus. Ja koska halusin, tein myös niin ja hän hoiti hommansa. Laivamatkan päätteeksi otin puheeksi käyttääkö hän aina tällaista kieltä. Hän totesi: eihän toki, mutta huomasin, että olet aviossa ja vieraissa on vittu. Siinähän minulle jäi pohdittavaa.

Yhteistyössä