Onko vika lampussa vai käyttäjässä?

hyytikyppynen

Aktiivinen jäsen
30.10.2006
26 410
8
38
puurajan takana
Mulla on tuommonen pöytävalo, varjostimella varustettu pallukka. Mie olen tälle päivää vaihtanu nyt kahesti siihen lampun, ko joka kerta sytyttäessä se pallaa kyllä normaalisti, mut sitte yhtäkkiä sammuu ja hehkut on sitte semmosia mustia, ihan ko savua sisällä... Ja siis ei toimi ennää tuon sammumisen jälkeen ennen ko uuen hehkun kans. Jo miule irvailtiin että en ossaa ees hehkulamppua vaihtaa mut ko minun mielestä se vika on lampussa, enkö ookki mie oikeassa? :'(

Mulla vähän sama ilmiö. Ostin tuossa joulun tienoilla uuden seinälampun. Juuri tänä aamuna vaihdoin siihen jo kolmannen hehkulampun. Alkaa meneen hermot.. Nyt jos vielä kerran kärähtää tässä lähiaikoina, niin heivaan koko seinälampun ja hankin uuden.

Jos lampussa on vikaa siinä pohjakoskettimessa mihin se hehkun kannassa oleva nasta osuu eli millä se ottaa virtaa niin hehku voi lämmetä liikaa.

Olethan kiertänyt kunnolla pohjaan asti? Näkyykö pohjakoskettimessa mitään erikoista, esim. värimuutosta?

Alkuperäinen kirjoittaja hmmh:
eihän siinä oo mitään max. 40 W rajoitusta ja laitat isompiwattisen lampun niin siks kärähtää?

Vastauksesi oli ilmeisesti suunnattu aloittajalle, mutta vastaan omalta osaltani tähän. Tuossa ostamassani seinälampussa max on 60 ja käytän siinä 40 hehkua, joten ainakaan tässä tapauksessa ei johdu liian isosta tehosta.

Lampun kyljessä on pyöreä tarra jossa lukkee max 40 ja hehkut on 40w... Ja kunnolla olen kiertäny, pitipäs muuten muistaa sanoa että tuolla lampulla on ollu erikoinen tapa kiertää hehkut itestään irti :| Siis joskus ko ei oo alkanu toimiin niin olen huomannu että hehku on irti.

En mie huomaa mittään värimuutoksia tai mittään, mut minun näkö on aika heikoilla tällä hetkellä...

Tuo taipumus löystyä itsestään kuulostaa pahalta. Silloin kun hehkun nasta on juuri ja juuri pohjakoskettimessa syntyy kipinöintiä joka lämmittää hehkua. Lämpö sulattaa sitten langan.

Yhteistyössä