Onko vauvan ulkona nukkuminen sittenkään hyväksi?

  • Viestiketjun aloittaja mietiskelijä
  • Ensimmäinen viesti
Meillä nukutettiin ulkona vaan kun oltiin kävelyllä tai menossa vaunuilla muuten. Mun mielestäni ei tarvi erikseen nukuttaa ulkona jos muuten ulkoilee tarpeeksi. Tuskin siitä ulkona nukkumisesta haittaa on, jos lapsella on tarpeeksi päällä vaatetta. Tämähän tuo pointti tuossa taisikin olla.
 
:)
Mun ystävän mies meinasi järkyttyä ihan kokonaan kun jätin ulkoilun jälkeen meidän esikoisen nukkumaan vaunuihin ulos :D Monta kertaa kysy et ootko tosissas..Hän on kotoisin turkista. Mulla ei ole asiaan sen kummempaa mielipidettä.
 
Freezer
Minä en ole nukuttanut vauvaa ulkona. En ymmärrä, miksi niin pitäsi tehdä, enkä ole asiaan kunnollisia perusteita saanut. Mielestäni koko homma on juurikin peruja Arvo Ylpön ajoilta, jolloin taloissa oli kehno sisäilma. Niin "raitis ilma on hyväksi", mutta sitä saa muutenkin kuin kärräämällä lapsen (pakkaseen) nukkumaan. Nykyään taloissa (poislukien tietysti sisäilmaongelmaiset hometalot) on varsin mainio sisäilmanlaatu.
 
Huom harmaana
[QUOTE="suski";22406952]Paitsi jos asuu keskustassa, jossa ilma on täynnä pienhiukkasia...[/QUOTE]

No ehkä kukaan täyspäinen ihminen ei nukuta vauvaa katutasossa parvekkeella Hämeentiellä tai Mannerheimintiellä. Muussa tapauksessa siitä ei varmaankaan ole haittaa.
 
"suski"
Alkuperäinen kirjoittaja Puupään Justiina;14030895:
Meillä poika nukkui 2v. asti neljäntunnin päiväunet ulkona säällä kuin säällä. Jos nukkui sisällä ei nukkunut tarpeeksi eikä niin hyvin ja oli paremmalla tuulellakin iltaan asti. Miks aina pitää alkaa kaikista ihme turhanpäiväsistä asioista tekemään kaikkia tutkimuksia, kun maalaisjärkeäkin voi käyttää. Laittasvat noikin tutkimusrahat johonkin hyödylliseen jos niitä nyt on edes tässä tapauksessa käytetty.
Ai onko turhanpäiväistä kyseenalaistaa 90 vuotta vanha suositus, joka ei perustu mihinkään tutkimukseen vaan lastenlääkärin mutuun ja jota ei noudateta muualla maailmassa? Mun mielestä on hämmentävää ettei asiaa ole jo aiemmin tutkittu...

Onhan niitä suosituksia ollut aiemminkin kuten kalanmaksaöljy (A-vitamiini!) ja appelsiinimehu 2-viikkoisille.
 
Huom harmaana
Minä en ole nukuttanut vauvaa ulkona. En ymmärrä, miksi niin pitäsi tehdä, enkä ole asiaan kunnollisia perusteita saanut. Mielestäni koko homma on juurikin peruja Arvo Ylpön ajoilta, jolloin taloissa oli kehno sisäilma. Niin "raitis ilma on hyväksi", mutta sitä saa muutenkin kuin kärräämällä lapsen (pakkaseen) nukkumaan. Nykyään taloissa (poislukien tietysti sisäilmaongelmaiset hometalot) on varsin mainio sisäilmanlaatu.
Hmm. Kokeilepa viettää pari viikkoa sisätiloissa ja sama aika ulkoillen vaikkapa luontoretkellä, ja katso kumman jälkeen olet pirteämpi ja voit paremmin. Vaikka olisi kuinka hyvä sisäilma, ihmiselle nyt vaan tekee hyvää ulkoilla raittiissa ilmassa...
 
"vieras"
Tosissaan ulkomaalaiset hämmästelee tätä. Heidän maassaan kutsuttaisiin poliisi. Tiedän yhden suomalaisperheen, joka jätti vauvan pihalle vaunuissa. Naapurit soitti heti poliisit. Siellä ei saa jättää vauvaa noin. No, ehkäpä siellä on enemmän noita kidnappauksia ja muita hulluja. Mutta silti. Kuinka kauan Suomi pysyy lintukotona?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22407049]Tosissaan ulkomaalaiset hämmästelee tätä. Heidän maassaan kutsuttaisiin poliisi. Tiedän yhden suomalaisperheen, joka jätti vauvan pihalle vaunuissa. Naapurit soitti heti poliisit. Siellä ei saa jättää vauvaa noin. No, ehkäpä siellä on enemmän noita kidnappauksia ja muita hulluja. Mutta silti. Kuinka kauan Suomi pysyy lintukotona?[/QUOTE]

Oho, jäi pois maininta, eli tää suomalaisperhe asui Jenkeissä silloin.
 
Huom harmaana
[QUOTE="suski";22407038]No itse asiassa ulkoilma on välillä huonolaatuista myös muuallakin. Kuinka moni vanhempi on ikinä tarkastanut Ilmatieteenlaitoksen sivuilta oman paikkakunnan ulkoilman laadun?[/QUOTE]

Jep, välillä, mutta harvemmin.
Omakotialueella siihen riittää, että naapuri lämmittää saunan. Ja sitten ilmanlaatu taas palaa normaaliksi, mikä Suomessa yleisesti on hyvä muualla kuin vilkkaastiliikennöityjen teiden varsilla.
Eikä sitä ilmatieteenlaitoksen sivuilta kannata katsoa, vaan pk-seudulla hyvää ja ajantasaista dataa antaa HSY ilmanlaatutieto.
 
Huom harmaana
[QUOTE="vieras";22407049]Tosissaan ulkomaalaiset hämmästelee tätä. Heidän maassaan kutsuttaisiin poliisi. Tiedän yhden suomalaisperheen, joka jätti vauvan pihalle vaunuissa. Naapurit soitti heti poliisit. Siellä ei saa jättää vauvaa noin. No, ehkäpä siellä on enemmän noita kidnappauksia ja muita hulluja. Mutta silti. Kuinka kauan Suomi pysyy lintukotona?[/QUOTE]

Nooh, harvempi sitä vauvaa varmaan kenenkään parvekkeelta kuitenkaan varastaa. Jatkossakaan :)
 
"vieras"
[QUOTE="suski";22407009]Ai onko turhanpäiväistä kyseenalaistaa 90 vuotta vanha suositus, joka ei perustu mihinkään tutkimukseen vaan lastenlääkärin mutuun ja jota ei noudateta muualla maailmassa? Mun mielestä on hämmentävää ettei asiaa ole jo aiemmin tutkittu...

Onhan niitä suosituksia ollut aiemminkin kuten kalanmaksaöljy (A-vitamiini!) ja appelsiinimehu 2-viikkoisille.[/QUOTE]

Omituista, että monia muita asioita kuten rokotuksia ja kasvatuksellisia kysmyksiä ollaan valmiita kyseenalaistamaan, mutta ei tätä 20 asteen pakkasessa nukuttamista. Ei kai ulkonanukuttamisesta oleellista haittaa ole paitsi ehkä aivan pienille, joiden keuhkot eivät ole vielä kehittyneet, mutta on todella syytä kyseenalaistaa pakkasessa ja pienhiukkasten keskellä nukuttaminen ainakin aivan pienten vauvojen kanssa, joiden keuhkot eivät ole vielä kehittyneet. Itse pidän tällaisia isomummojen aikaisia perintötapoja vähintäänkin kyseenalaisina, ellei tutkimus joskus jotain muuta todista. Se, ettei tutkimuksen tuloksia ole julkaistu, saattaa tarkoittaa, että terveysviranomaiset ovat taas hukassa uuden tiedon ja pitkäaikaisten suosituksiensa kanssa. Voisivat taas menettää kasvonsa.
 
dfdf
Hmm. Kokeilepa viettää pari viikkoa sisätiloissa ja sama aika ulkoillen vaikkapa luontoretkellä, ja katso kumman jälkeen olet pirteämpi ja voit paremmin. Vaikka olisi kuinka hyvä sisäilma, ihmiselle nyt vaan tekee hyvää ulkoilla raittiissa ilmassa...
Ei täällä pääkaupunkiseudulla ainakaan voi puhua raittiista ilmasta. Meidän omakotitaloalueelle ihmiset polttavat saunan pesissään ja takoissaan milloin mitäkin ja mustaa savua tupruttaa piipuista harva se päivä. Juuri nämä pienhiukkaset ovat keuhkoille haitallisia. Ilmastointi sentään suodattaa nämä hiukkaset sisällä talossa.
 
"vieras"
Hmm. Kokeilepa viettää pari viikkoa sisätiloissa ja sama aika ulkoillen vaikkapa luontoretkellä, ja katso kumman jälkeen olet pirteämpi ja voit paremmin. Vaikka olisi kuinka hyvä sisäilma, ihmiselle nyt vaan tekee hyvää ulkoilla raittiissa ilmassa...
Aika harva aikuinen vapaaehtoisesti menee nukkumaan ulos 20 asteen pakkaseen. Ei kai kukaan ulkoilun hyötyjä ole varsinaisesti kiistänyt. Ja liikunta on tietysti hyvä ihmiselle, mutta vauvat nukkuessaan vaunuissa ulkona eivät saa liikuntaa. Ulkoilu vauvan kanssa ei ole tietenkään haitaksi, mutta se on eri asia kuin olla tunteja pakkasessa paikoillaan. Sattaa olla, että vauvan ulos viemisellä onkin tosiasiassa enemmän tekemistä äitien laiskuuden ja mukavuudenhalun kanssa.
 
ve
Olisi todella mielenkiintoista tietää tästä tutkimuksesta enemmänkin. Meillä nukutaan sekä ulkona että sisällä, mutta ulona nukkuu pidemmät unet. Syytä siihen en tiedä, mutta samankaltaisia kokemuksia on ystävilläkin vauvojensa kanssa.
 
mievaan
[QUOTE="vieras";22407087]Omituista, että monia muita asioita kuten rokotuksia ja kasvatuksellisia kysmyksiä ollaan valmiita kyseenalaistamaan, mutta ei tätä 20 asteen pakkasessa nukuttamista. Ei kai ulkonanukuttamisesta oleellista haittaa ole paitsi ehkä aivan pienille, joiden keuhkot eivät ole vielä kehittyneet, mutta on todella syytä kyseenalaistaa pakkasessa ja pienhiukkasten keskellä nukuttaminen ainakin aivan pienten vauvojen kanssa, joiden keuhkot eivät ole vielä kehittyneet. Itse pidän tällaisia isomummojen aikaisia perintötapoja vähintäänkin kyseenalaisina, ellei tutkimus joskus jotain muuta todista. Se, ettei tutkimuksen tuloksia ole julkaistu, saattaa tarkoittaa, että terveysviranomaiset ovat taas hukassa uuden tiedon ja pitkäaikaisten suosituksiensa kanssa. Voisivat taas menettää kasvonsa.[/QUOTE]

Järkeä puhut.

Tosin täytyy lisätä, että välillä wanha kansa on osunut varsin oikeaan, tosin pikemminkin intuitiolla kuin tiedolla. Lisäksi kansan syvät rivit ovat aina toimineet vähän eri tavoin kuin aikansa valistajat.

Mikael Agricola muuten kirjoitti hienon palopuheen siitä, kuinka monet äidit kiireisyytensä tai viitsimättömyytensä vuoksi kieltävät vauvoiltaan luonnollisimman "äidinrieckan", ja antavat näille ravintoarvoltaan paljon huonompaa ja sairauksille altistavaa lehmänmaitoa.
 
Huom harmaana
Ei täällä pääkaupunkiseudulla ainakaan voi puhua raittiista ilmasta. Meidän omakotitaloalueelle ihmiset polttavat saunan pesissään ja takoissaan milloin mitäkin ja mustaa savua tupruttaa piipuista harva se päivä. Juuri nämä pienhiukkaset ovat keuhkoille haitallisia. Ilmastointi sentään suodattaa nämä hiukkaset sisällä talossa.
Rohkenen olla kanssasi eri mieltä. Asun itse omakotialueella pk-seudulla ja päivittäisen riuskavauhtisen lenkin jälkeen on kyllä virkistynyt olo. Ainakaan en käyttäisi "huonoa" ilmanlaatua tekosyynä olla lähtemättä ulos.
 
"suski"
Rohkenen olla kanssasi eri mieltä. Asun itse omakotialueella pk-seudulla ja päivittäisen riuskavauhtisen lenkin jälkeen on kyllä virkistynyt olo. Ainakaan en käyttäisi "huonoa" ilmanlaatua tekosyynä olla lähtemättä ulos.
Onko sulla käynyt mielessä, että virkistyminen johtuu reippaasta liikunnasta eikä raikkaasta ilmasta ;) . Voi olla jopa niin, että liikunta saa sinut virkistymään siitä huolimatta, että ulkona on huono ilmanlaatu.
 
Huom harmaana
[QUOTE="suski";22407212]Onko sulla käynyt mielessä, että virkistyminen johtuu reippaasta liikunnasta eikä raikkaasta ilmasta ;) . Voi olla jopa niin, että liikunta saa sinut virkistymään siitä huolimatta, että ulkona on huono ilmanlaatu.[/QUOTE]

Jos menen ja teen saman lenkin sisätiloissa, vaikutus ei ole sama. Näin se vaan menee, että raitis ilma se on joka piristää, ei se liikunta yksinään.
 
[QUOTE="suski";22407212]Onko sulla käynyt mielessä, että virkistyminen johtuu reippaasta liikunnasta eikä raikkaasta ilmasta ;) . Voi olla jopa niin, että liikunta saa sinut virkistymään siitä huolimatta, että ulkona on huono ilmanlaatu.[/QUOTE]

Kyllä minä ite ainakin virkistyn ihan vaan ulkona olemisesta. Mikään urheilija en ole ja nyt supistelun vuoksi pitää olla rauhallisesti. jos ihan tuossa kotipihalla ollaan ja mun liikkuminen on äärettömän vähäistä niin silti on parempi olo kuin jos olis ollut vaan sisällä koko päivän.
 

Yhteistyössä