Onko vauva vietävä varmuuden vuoksi lääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten on

Vieras
Nuhaa on ollut viime perjantaista asti ja edelleen hyvin räkäinen on.

Tänään alkoi myös limaisen oloinen yskä.

Äsken mittasin kuumetta. Tulos 37,8 astetta.

Vauva on myös itkenyt eri tavalla tässä päivän aikana.

Ikää on 10kk.

Lämmin ruoka ei ole oikein häävisti maistunut sitten nuhan alkamisen jälkeen. Toki on syönyt maissinaksuja, leivänpaloja, juustonpaloja ja riisikakkuja.

Vai seuratako vielä tämä päivä ja viedä huomenna päivystykseen?

Nuhahan kestää yleensä sen väh. viikon. Vauva-aikana me seurailtiin yleensä pari-kolme kuumepäivää ennen tk:hon soittoa, jos vain mahdollista. Itse tunnet kuitenkin lapsesi parhaiten ja tunnistat, jos kaikki ei ole kohdillaan.

Vauva kuolaa kyllä kanssa jonkin verran ja epäilen että alas on ehkä hampaita puhkeamassa.

Lämmin ruoka ei maita, niin ei maita. Enkä ala tuputtamaan, jos ei toinen syö. Kyllä kai nyt leivänpaloilla lapsi muutaman tovin selviää ihan hyvin.

Kun ajattelin vain, että onko tämä muuttumassa esim; keuhkokuumeeksi? Kun alkoi siis tänään tuollainen todella limaisen kuuloinen yskä ja eikös jälkitaudit tule noin viikon päästä flunssan alkamisesta.

Älä lämmitä sitä ruokaa lainkaan, vaan tarjoa kylmänä. Lämmin tuntuu kurjalta jos hammas puhkeamassa. Ja kunnon ruoka kylmänä on parempi kuin maissinaksut.

Sitä yskää voi pari päivää seurata.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29748014:
Vauva kuolaa kyllä kanssa jonkin verran ja epäilen että alas on ehkä hampaita puhkeamassa.

Lämmin ruoka ei maita, niin ei maita. Enkä ala tuputtamaan, jos ei toinen syö. Kyllä kai nyt leivänpaloilla lapsi muutaman tovin selviää ihan hyvin.

Kun ajattelin vain, että onko tämä muuttumassa esim; keuhkokuumeeksi? Kun alkoi siis tänään tuollainen todella limaisen kuuloinen yskä ja eikös jälkitaudit tule noin viikon päästä flunssan alkamisesta.

Kyllä olis keuhkokuumeesta väsähtänyt, veltto ja ei söis mitään. Ootko kuumesuppoa antanut? Ja juotavaa niin paljon kuin jaksaa.

Olen toki tehnytkin niin, että vähän on ainakin lämmintä ruokaa per päivä syötävä. Mutta tänään yritin jo aamusta puuroa tarjota ja äsken siis lämmintä pöpperöä, niin ei maittanut. Enkä edes kunnolla lämmittänyt pöperiä että melko lailla se oli huoneenlämpöistä sapuskaa.

Mutta imettänyt olen nyt tiuhempaan tahtiin näin päivisin, kun ei kerta ruoka maita. Kyllähän äidinmaitokin on ihan ravitsevaa evästä pienelle.

Terkkari, vauva ei osaa vielä nokkamukista vettä juoda, mutta pyrkinyt olen imettämään enemmän.

Lääkettä en ole antanut, koska olen arka lääkitsemään vauvaa.

Anna hyvä mamma se kuumesuppo,helpottaa vauvasi oloa. Höyryhengitys helpottaa ilmaisuutta. Keitä isoimmalla kattilalla vettä, vauva sitteriin. Virittele peitto sitterin, kattilan ja itsesi yli ja nostele/ hämmentele vettä niin että höyry alkaa nousta.toista vielä ennen yötä.

Soita terkkariin ja kerro tilanne sinne ja he antavat arvion onko syytä käyttää näytillä. Minä ainakin soittaisin! Aika herkästi, tai siis todella herkästi, olen kiikuttamassa esikkoani lääkäriin. Parempi niin. Ja onneksi sun, astro, ei tarviikaan ymmärtää ja edes sinä, vaikka kaikkivoipa kuvittelet olevasikin, et voi sanoa, että se on vain flunssaa.

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäriin;29748096:
Soita terkkariin ja kerro tilanne sinne ja he antavat arvion onko syytä käyttää näytillä. Minä ainakin soittaisin! Aika herkästi, tai siis todella herkästi, olen kiikuttamassa esikkoani lääkäriin. Parempi niin. Ja onneksi sun, astro, ei tarviikaan ymmärtää ja edes sinä, vaikka kaikkivoipa kuvittelet olevasikin, et voi sanoa, että se on vain flunssaa.

Jepjep, voi olla vaikka ebolaa...

Ihan ensin nyt annat sille lapselle kipulääkettä. Tiedätkö, mulla tulee melkein itku silmään kun luen näitä 'lapsen rääkkäämisk-ketjuja'. JOS lapsi on kipeä, hän tarvitsee kipulääkettä. Mielestäni lääkkeen pihtaaminen on pahoinpitelyyn verratavaa kaltoinkohtelua.

Haet apteekista buranaa ja panadolia mikstuuroina ja annat oikean painon mukaan lasketun annoksen, ensin toista ja jos ei auta niin toista perään. Suun kautta annettu lääke imeytyy paremmin, siksi ei suppoja.

Voi olla että sun vauvalla on vaikkapa korvatulehdus, mutta sekin voi hyvin mennä itsestään ohi. Vauvan ei kuitenkaan pidä antaa turhaan kärsiä. Joten kipulääke käyttöön.

Seuraa vauvan hengitystä. Meillä astmaatikot kuolaa silloin kun henkeä ahdistaa. Kuolan valuminen voi olla ensimmäinen merkki. Voi tosin kertoa niistä hampaistakin.

Jos lapsi pystyy imemään rintaa, syö edes jotain, lääke laskee kuumetta vähintään asteen (burana+pandoli yhteisvaikutus) , henki kulkee, vauva jaksaa leikkiä lääkkeen jälkeen, eikä ole KAMALAN itkuinen, niin kolme päivää voi kuumetta katsoa kotona.

Väsähtänyt, syömätön, hengitysvaikeuksinen lapsi heti lääkäriin tai jos kuume ei laske lääkkeellä.

Vie lääkäriin. Meillä samanikäinen vauva, nuhainen ollut pari päivää ja eilen alkoi kuume. Annoin heti Panadol mikstuuraa ja tänään vein lääkäriin, alkava korvatulehdus. Nyt antibioottikuuri ja Panadol/Burana lääkityksenä.

Vie lääkäriin. Meillä samanikäinen vauva, nuhainen ollut pari päivää ja eilen alkoi kuume. Annoin heti Panadol mikstuuraa ja tänään vein lääkäriin, alkava korvatulehdus. Nyt antibioottikuuri ja Panadol/Burana lääkityksenä.

Alkavaan korvatulehdukseen antibiootit? No huh heijaa... Imeväisikäisen korvat saattavat punoittaa jo pelkästä itkusta. Sekä osa tulehduksista virusperäisiä, jolloin ei antibiootit edes auta.
Jos lapsen kunto on hyvä, voi helposti seurata sen 3 päivää lämpöilyä kotona. KUUME on Kuume vasta kun yli 38,5. Toki lapsen, joka ei syö tai juo kunnolla, kuuluukin päästä päivystykseen/lääkäriin heti.

Alkavalla korvatulehduksella tarkoitin sitä että ei ollut kunnolla päässyt märkäiseksi, mutta oli siis lääkärin mukaan selvä tulehdus. Ja kuumetta oli yli 39 astetta. Onneksi menimme lääkäriin, en varmasti olisi viikonloppua vasten jäänyt seurailemaan ja sitten joutunut erittäin kipeän lapsen kanssa päivystykseen jonottamaan.

Maissa katsottais kysyvästi, kun menis kyselemään antibioottia lapsen korvatulehdukseen. Se paranee itsestäänkin ja kipulääkettä kun antaa, niin ei ihmeemmin vaivaa lastakaan.

Jos lapsi leikkii ja masuunkin menee jotain, niin ei se lääkäri sitä muuta nuhaa ja yskää voi poistaa. Joten en menis päivystykseen istumaan tuntitolkulla..

Itse luotan kyllä lastenlääkärin ammattitaitoon, tuskinpa hän turhaan lääkkeitä määrää..

No, ainakin yksityisellä voi saada sen kuurin ihan 'hyvänä palveluna' vaikka lapsi ei siitä oikeasti hyötyisi.

Oikea tapa hoitaa korvatulehduksia on seuranta ja kipulääkitys. Korvaa siis seurataan päivittäin, ja vasta jos tärykalvo pullottaa mädästä, aloitetaan antibiootti. Suurin osa tulehduksista paranee itsestään. Juttelin tästä kerran kauan erään lääkärin kanssa, joka oli ollut mukana tutkimuksessa, jossa tätä asiaa selvitettiin.