Onko varaa 3 lapseen?!

  • Viestiketjun aloittaja kuumeilija
  • Ensimmäinen viesti
kuumeilija
Kaikki te 3:n lapsen perheet, mietittekö ennen lapsen tekoa onko siihen ns."varaa"? Millaista työtä teette eli onko jompikumpi teistä vanhemmista tai ehkä molemmat hyväpalkkaisissa ammateissa vai ihan "tavallisissa"?Miten asutte jne? Kova vauvakuume on, mutta pelkään onko varaa kolmanteen lapseen vaikka emme kahdenkaan kanssa mitenkään äärettömän tiukasti ole joutuneet elämään.Molemmat olemme normaaleissa töissä ei siis missään korkeapalkka-aloilla.Oletteko odottaneet esim.että esikoinen lähtee kouluun tms ettei olisi niin monesta lapsesta hoitomaksuja tulevaisuudessa kun menevät hoitoon?

Kertokaa kaikki kokemuksistanne!
 
Eipä tullut rahaa ajateltua silloin kun vauvaa teki mieli ;)
Hyvin ollaan pärjätty vaikka itse olen ollut kohta 5 vuotta kotona ja vain mies töissä. Palkka on ihan hyvä, ainakin parempi kuin monella paremmin koulutetulla tuttavalla.
Esikoisen aikaan olin itsekin töissä, mutta työt loppuivat kun aloin odottaa kakkosta. Mutta asioilla on tapana järjestyä -siihen minä uskon :)

Muoks. Asumme omakotitalossa, velkaa ei onneksi ole paljon ja autotkin ovat velattomia. Mitään etelän matkoja emme pysty tekemään mutta toisaalta emme niitä ole kaivanneetkaan. Matkustaa voi pienemmälläkin budjetilla ja se riittää meille.
 
kolmen äiti
Enemmän mä niitä hermoja miettisin ;)

Mutta asiaan...Meillä kolmas syntyi silleen,kun esikoinen aloitti eskarin,keskimmäinen oli silloin 4v 4kk (kävi kerhossa).Itse en olisi yhtään pienemmällä ikäerolla jaksanut kolmatta (kahdella ekalla 1v 3viikkoa ikäeroa).Oli ihanaa kun sai keskittyä pelkkään vauvaan muutama tunti päivässä.
Kuluja on luonnollisesti enemmän.Ruokaan menee suuria summia ja asunto piti vaihtaa isompaan (nyt asutaan paritalossa,5h).
En mä tiedä...en ole hirveasti pohtinut noita raha-asioita,se menee mikä menee.Ihan hyvin on tultu toimeen ja olin hoitovapaalla kuopuksen kanssa melkein 2,5v.Miehellä on ihan ok palkka (insinööri) ja itse teen osa-aikaisena työtä.Asumiskustannukset vie suuren osan palkoista,pk-seudulla kun asutaan.
 
vieras
Sen verran mietittiin että kolme alkaa olla maksimi. Pikkulapsiahan voisi olla vaikka liuta, mutta mitä vanhemmiksi kasvavat, niin sitä enemmän kuluttavat. Meistä mies on hyväpalkkaisessa työssä, itse olen kotiäitinä. Työpaikkakin löytyy, mutta tällähetkellä on rahallisesti melkein sama olenko töissä vai kotona ja lasten kannalta on helpompi olla kotona. Ja kotona olen siis ainakin niin kauan että esikoinen lähtee kouluun.
Asutaan (omassa) isohkossa kerrostalokämpässä missä tilaa löytyy ainakin vielä riittävästi (5h+k). Meillä on varmaan nyt lapsiluku täynnä, tai seuraavaksi ainakin auto pitäisi panna vaihtoon :)
 
En kyllä paljoo miettinyt raha-asioita kun kolmatta alkoin kumeilee. Molemmat oltiin töissä ja ajattelin lähinnä ett alkaa olee ikää sen verran ett nyt tai ei koskaan.
Kuopus kun syntyi esikoinen oli 14v ja keskimmäinen 12v joten apua isommista on hurjasti, varsinkin nyt kun pari vuotta on kulunut.
Välillätuntuu ett talous on ahtaalla, mutt hyvin ollaan pärjätty, ollaan sitten vähennetty sieltä mitä ei välttämättä tarvitse.
Mutta päivääkään en vaihtaisi pois. Kotona vielä olen pienimmän kanssa ja isäntä vain töissä.
 
voe voe teitä
eiköhän se lapsi tuo leivän tullessaan..
en usko että kukaan "tekisi" (itselläni =saisi) yhtään lasta jos tietäisi että jokainen lapsi tulee maksamaan markoissa miljoonan. euroissa vielä enemmän.
Kellään varaa... turhaanpa sitä laskee etukäteen rahoja että kestääkö pyöräyttää lasta...
 
naksu
Toisilla on varaa ja toisilla ei. Lähinnä se on kai kiinni siitä onko valmis itse venyttämään penniä ja luopumaan joistain menoista. Valinnan paikka, varaa on jos haluaa ei se rahasta ole kiinni .
 
haluaisin konkreettisia
kokemuksia asiasta. Juurikin varallisuudesta ja toimeentulosta. Asuminen on myös tärkeä tekijä, onko teillä omat asunnot; ok-talo, rivitalo tmv? Millaisia summia teillä menee asumiseen ja paljonko jää elämiseen? Haluan oikeasti tietää, kellä on varaa 3 lapseen-onko siihen esim.minun perheelläni mahdollisuuksia? Itse kun en osaa realistisesti päätellä, kuinka paljon mahdollinen kolmas lapsi toisi lisäkuluja jne talouteemme nyt ja tulevaisuudessa. Montako autoa teillä on ja millaisia esim.tila-auto, farmari, uusi/vanha?
 
Meillä jo neljä lasta.

Mä olen kotiäitinä niin kauan, kun kotihoidontukea saa ja vähän päällekin.

Mies työssä vuodesta noin 8 kuukautta, lopun aikaa täysin rahatta.

Ok-talo, lähes kokonaan oma jo, puolitoista autoa (toinen hyvin vanha, toinen uudehko) ja mitäs vielä.

Riittävät rahat, kun käyttää niitä vain tulojen mukaan. :saint:
 
meillä näin
meillä itse rakennettu omakotitalo pk-seudulta. lainaa n. 160 000? ja kuukausierä vajaan tonnin. minä pienipalkkainen, viimeiset 3 vuotta olen ollut kotona. mies keskituloinen. muita kuin asuntolainaa ei ole. yksi oma auto (10 vuotta vanha farkku) ja miehellä työsuhdeauto. lapsia nyt siis 3 ja tähän varmaan jää. nuorimmaisen hoidan 2-vuotiaaksi kotona ja sitten alan etsiä töitä sieltä matalapalkka-alalta. ulkomaanmatkoja ei paljon tehdä, mutta ihan joka senttiäkään ei tarvitse laskea, hieman menee joka kuukausi säästöönkiin pahan päivän varalle.
 
omppu
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Meillä jo neljä lasta.

Mä olen kotiäitinä niin kauan, kun kotihoidontukea saa ja vähän päällekin.

Mies työssä vuodesta noin 8 kuukautta, lopun aikaa täysin rahatta.

Ok-talo, lähes kokonaan oma jo, puolitoista autoa (toinen hyvin vanha, toinen uudehko) ja mitäs vielä.

Riittävät rahat, kun käyttää niitä vain tulojen mukaan. :saint:

Ruusa! kuin paljon teillä on tilaa talossa, onko kaikilla omat huoneet? :)
 
höpsistä
Alkuperäinen kirjoittaja voe voe teitä:
eiköhän se lapsi tuo leivän tullessaan..
en usko että kukaan "tekisi" (itselläni =saisi) yhtään lasta jos tietäisi että jokainen lapsi tulee maksamaan markoissa miljoonan. euroissa vielä enemmän.
Kellään varaa... turhaanpa sitä laskee etukäteen rahoja että kestääkö pyöräyttää lasta...
Höpö höpö. Lapsi toi leivän tullessaan joskus kauan sitten, kun lapset laitettiin talon töihin jo pienenä, tai kun lapsista sai vielä verovähennykset ja oli käytössä perheverotus.

nykyään lapsilisä ei kata kuin puolet päivähoitomaksusta. kaikki muu on vanhempien omasta kulutuksesta pois. Meillä ei ole mitenkään päin ajateltuna varaa kolmeen lapseen.

Vaikka kuinka on säästäväisyyteen tottunut lapsesta saakka, yhteen lapseen menee vähimmillään noin 400-500 euroa kk. Tottakai lapseen saa menemään vaikka 1000 euroa /kk, jos haluaa ja on varaa.
 
höpsistä
Alkuperäinen kirjoittaja höpsistä:
Alkuperäinen kirjoittaja voe voe teitä:
eiköhän se lapsi tuo leivän tullessaan..
en usko että kukaan "tekisi" (itselläni =saisi) yhtään lasta jos tietäisi että jokainen lapsi tulee maksamaan markoissa miljoonan. euroissa vielä enemmän.
Kellään varaa... turhaanpa sitä laskee etukäteen rahoja että kestääkö pyöräyttää lasta...
Höpö höpö. Lapsi toi leivän tullessaan joskus kauan sitten, kun lapset laitettiin talon töihin jo pienenä, tai kun lapsista sai vielä verovähennykset ja oli käytössä perheverotus.

nykyään lapsilisä ei kata kuin puolet päivähoitomaksusta. kaikki muu on vanhempien omasta kulutuksesta pois. Meillä ei ole mitenkään päin ajateltuna varaa kolmeen lapseen.

Vaikka kuinka on säästäväisyyteen tottunut lapsesta saakka, yhteen lapseen menee vähimmillään noin 400-500 euroa kk. Tottakai lapseen saa menemään vaikka 1000 euroa /kk, jos haluaa ja on varaa.
Eli nopea laskutoimitus:
500 euroa*12 kk* 20 vuotta=120 000

Ja meillä vielä lapset aika pieniä, iän myötä todennäköisesti summat kasvavat, joten semmoinen miljoona mummoa pitäisi kai varata rahaa per lapsi, eli 150 000.
 
Alkuperäinen kirjoittaja omppu:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Meillä jo neljä lasta.

Mä olen kotiäitinä niin kauan, kun kotihoidontukea saa ja vähän päällekin.

Mies työssä vuodesta noin 8 kuukautta, lopun aikaa täysin rahatta.

Ok-talo, lähes kokonaan oma jo, puolitoista autoa (toinen hyvin vanha, toinen uudehko) ja mitäs vielä.

Riittävät rahat, kun käyttää niitä vain tulojen mukaan. :saint:

Ruusa! kuin paljon teillä on tilaa talossa, onko kaikilla omat huoneet? :)
100 neliötä, jokaiselle ei omaa huonetta riitä, pojat joutuvat jakamaan oman ja tytöt oman, tulevaisuudessa.

(kai, lisäosan rakentaminen suunnitteilla)
 
ei oo tullu laskettua pudjettia ja hyvin on tultu toimeen.omassa talossa asuttu kohta 3v.mies käyny töissä minä ollu kotona yhtä puolen vuojen pätkää lukuunottamatta kun halusin koittaa työelämän taitoja.
 
vieras
Miten yhteen lapseen saa menemään kuukaudessa 400-500e :O Ei herran jestas! Vaikka kuinka teini olisi niin tuollaista summaa en mitenkään saisi yhteen lapseen kulumaan. Tai no tietty jos joka kk pitää olla monet uudet housut ja aina eri paidat yms. Ja jos harrastukset on jotain hirveen kalliita mihin uppoaa tolkuttomasti rahaa. Tosin en nyt keksi että mikä harrastus monta sataa kuussa nielisi...
 
kolmen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja höpsistä:
Meillä ei ole mitenkään päin ajateltuna varaa kolmeen lapseen.

Vaikka kuinka on säästäväisyyteen tottunut lapsesta saakka, yhteen lapseen menee vähimmillään noin 400-500 euroa kk. Tottakai lapseen saa menemään vaikka 1000 euroa /kk, jos haluaa ja on varaa.
Tuollaisella tuhlavaisuudella en yhtään ihmetele... Tuosta on säästäväinen elämäntapa kaukana.
 
no huh!
Alkuperäinen kirjoittaja höpsistä:
Alkuperäinen kirjoittaja no huh!:
Alkuperäinen kirjoittaja höpsistä:
yhteen lapseen menee vähimmillään noin 400-500 euroa kk. Tottakai lapseen saa menemään vaikka 1000 euroa /kk, jos haluaa ja on varaa.
Miten yhteen lapseen saa noin paljon törsättyä kuukaudessa?!
Mitä oletko tosissasi?
Olen. Meillä on 3 lasta, eikä edes yhteensä mene noin paljon kuukaudessa :eek: Kaikki on tietysti valinnoista kiinni. Me emme esim. shoppaile ajankuluksi tms.
 
höpsistä
Lapsen menot:
asumiskuluista noin 150 euroa /kk (yksi huone lisää on tosi kallis, oikeasti paljon kalliimpi menoero kaupungeissa, mutta en laita huoneen lainaa/vuokraa kokonaan lapsen menoihin)
ruoka noin 100 euroa/kk (syövät kyllä oikeasti paljon enemmän)
lapsen vakuutus ja harrastukset kk (kaksi kallista harrastusta) noin 100 euroa kk
liikkuminen (lasten takia laitetaan yleensä auto jne)
päivähoitomaksut 200
lapselle vaatetta kenkää pyörää sukset luistimet jne jne jne jne pikkumenoa, lehtitilaus jne 40 euroa /kk

 

Yhteistyössä