Onko väärin lasta kohtaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmm"

Vieras
Muuttaa nyt paikasta A jossa lapsi asunut lapsuutensa paikkaan B luultavammin 5 vuodeksi jonka jälkeen muuttaisimme paikkaan C. Aloittaa koulun 2014 ja sitten muuttaessa olisi tokalla tai kolmannella luokalla.

Onko väärin lasta kohtaan, vai pitäisikö jättää tuo B väliin kokonaan?

Helppo sanoa että kyllähän lapset sopeutuvat.
Mutta mä tykkään että lapset saavat aloittaa koulun tutussa ympäristössä ja tuttujen kavereiden kanssa. Mun 7-vuotiaalle on nuo muutama paras kaveri ihan tosi tärkeitä ja nyt jo on suru puserossa kun paras kaveri muuttaa kesän aikana pois.

Helppo sanoa että kyllähän lapset sopeutuvat.
Mutta mä tykkään että lapset saavat aloittaa koulun tutussa ympäristössä ja tuttujen kavereiden kanssa. Mun 7-vuotiaalle on nuo muutama paras kaveri ihan tosi tärkeitä ja nyt jo on suru puserossa kun paras kaveri muuttaa kesän aikana pois.

Tätä mä just mietin.

Opiskelut, lisää lapsia jne.. olisi kätevin mennä paikkaan B. Esikko olisi silloin tosiaan tokalla tai kolmannella kun luultavammin paremman työpaikan takia vaihtaisimme paikkakuntaa.

Pystyttäisiin toki hoitamaan nuo asiat myös paikassa C, mutta paikan B asumiskustannukset olisivat nyt pienemmän ja kun tuloja on vain yhdet se puoltaisi sitä.

Mä vaihdoin asuinpaikkaa pari viikkoa ennen koulun alkamista. Koulu jo itsessään oli niin uutta ja ihmeellistä, että en kaivannut entisiä kavereita lainkaan. Sen jälkeen muuttamista en enää suosittelisi. On kiinni lapsen persoonasta, saako hän uusia kavereita.

Alkuperäinen kirjoittaja Ärrimiau;23715397:
Mä vaihdoin asuinpaikkaa pari viikkoa ennen koulun alkamista. Koulu jo itsessään oli niin uutta ja ihmeellistä, että en kaivannut entisiä kavereita lainkaan. Sen jälkeen muuttamista en enää suosittelisi. On kiinni lapsen persoonasta, saako hän uusia kavereita.

Meillä on tällä hetkellä hyvin sosiaalinen, mutta ikäkin tuo muutoksia.

Haluaisimme paikkaan B kovasti, mutta luultavammin se jää haaveeksi pitkällä tähtäimellä ajateltuna.

Muuttaminen ei ole pienelle lapselle suuri ongelma. Ala-asteen lopussa ja varsinkin yläasteella tilanne on ihan toinen. Eli muuttakaa ala-asteen aikana mihin muutatte, ja seuraavan kerran sitten kun lapset on aikuisia! Itse jäin ujona ilman kavereita kun muutettiin seiskalla, kaikki luokkakaverit olleet vuosia kimpassa eikä siihen sakkiin pystynyt solahtamaan mitenkään. Kärsin vieläkin :(

[QUOTE="Mielipide";23715641]Muuttaminen ei ole pienelle lapselle suuri ongelma. Ala-asteen lopussa ja varsinkin yläasteella tilanne on ihan toinen. Eli muuttakaa ala-asteen aikana mihin muutatte, ja seuraavan kerran sitten kun lapset on aikuisia! Itse jäin ujona ilman kavereita kun muutettiin seiskalla, kaikki luokkakaverit olleet vuosia kimpassa eikä siihen sakkiin pystynyt solahtamaan mitenkään. Kärsin vieläkin :([/QUOTE]

tätä juuri pelkään. :(

Ainakin kun omia lapsuusaikojani muistelen, niin meillä se merkitsevä rajapyykki oli neljäs luokka. Sitä ennen luokalle tulleet sopeutuivat hyvin; 2.-3. luokalla mukaan tulleet olivat täysiä luokan jäseniä. Neljännellä tai sen jälkeen tulleet eivät enää istuneet porukkaan samalla lailla, ja heille tuli ongelmia. (Toki voi myös johtua siitä, etteivät ns. hyvät perheet halunneet enää siinä vaiheessa muuttaa lastensa kouluja, vaan ala-asteen lopulla ja yläasteella muuttivat vain ne heittopussit, joiden vanhemmat asuivat paikkakunnalla parhaimmillaan vain muutamia kuukausia, tai eivät muuten välittäneet lastensa kohtalosta.)

[QUOTE="Mielipide";23715641]Muuttaminen ei ole pienelle lapselle suuri ongelma. Ala-asteen lopussa ja varsinkin yläasteella tilanne on ihan toinen. Eli muuttakaa ala-asteen aikana mihin muutatte, ja seuraavan kerran sitten kun lapset on aikuisia! Itse jäin ujona ilman kavereita kun muutettiin seiskalla, kaikki luokkakaverit olleet vuosia kimpassa eikä siihen sakkiin pystynyt solahtamaan mitenkään. Kärsin vieläkin :([/QUOTE]

Jotenkin surullista tuollainen. Siis se että ollaan niin sisäänpäin lämpiäviä ettei uudet ihmiset mahdu porukkaan mukaan. Ei haluta ees tutustua uuteen ihmiseen vaan ollaan niitten vanhojen tuttujen kanssa ainoastaan.

Itselläni on melko erilaisia kokemuksia. Muutimme pari kertaa ennen kun menin kouluun ja sen jälkeen ensimmäisen luokan jälkeen sekä seiskaluokan jälkeen. Enkä muista, että mitään suurempia ongelmia olisi ollut missään muuttotilanteessa. Uusia kavereita sai niin ennen koulua kuin koulustakin, eli riippunee varmaan aika paljon yksilöstä.

Kesken koulun muuttaminen on julmaa lasta kohtaan. Itse olen joutunut muuttamaan monta kertaa ja siksi minulla ei ollut ikinä kavereita ja lopulta minua kiusattiinkin. Kaveriporukat olivat jo valmiiksi muodostuneita eikä niihin mahtunut mukaan. Kärsin vieläkin noista ajoista.

Yhteistyössä