Onko vaaraa sikiölle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
Eli tosiaan, ensimmäinen raskaus, ja olen hiukan pihalla näistä asioista. Mutta niin. Tuossa pari viikkoa sitten olin neljä päivää kuumeessa, en oikein syönyt tai juonut mitään, ja lisäksi oksentelin muutaman kerran per päivä. Pari päivää siitä meni vielä, ennenkuin sain kunnolla syötyä mitään, ei oikein maistunut mikään muu kuin mandariini, ja niitä kyllä söinkin sitten pussillisen. Noh, nyt olen sitten eilisillasta saakka oksennellut vähän väliä, kaikki minkä laittaa sisään, tulee myös ulos, lisäksi tämä päivä ollut ripulia, siis oikeastaan pelkkää vettä tulee toisestakin päästä. Mietin nyt, että onko tästä sairastelusta mahdollisesti jotakin haittaa sikiölle? Ja melko alussa on raskaus, noin viikolla 10

tiedän kyllä tapauksia, jotka ovat oksentaneet lähes koko raskauden ja laihtuneet vaan ja lapsi ihan normaali. Mutta jos sulla onkin vatsatauti tai joku, kun ripulikin on.

Mä oon siinä uskossa, että sikiö ottaa omansa ja niin paljon kuin tarvitsee. Sä itse menet siinä vain nyt entistä huonompaan kuntoon jos nesteet ei pysy sisällä. Sun pitäis koittaa juoda ja syödä ihan mitä tahansa vaan maistuis jottet täysin kuivuis. Tuleeko pissaa normaalisti? Mustikka kovettaisi mahaa, maitotuotteet saattaa pahentaa tilannetta. Sipseistä sais suolaa.

No jos vaan saat jotain kumminkin alas ja nestetasapaino pysyy niin ei pitäisi olla, haittaa. Sikiö ottaa tarvitsemansa sun varannoista. Tosin mikään infektio ei koskaan ole hyväksikään raskausaikana, mutta niiltä ei tosiaankaan voi välttyä.

Kiitoksia vastauksista. Tosiaan olen yrittänyt juoda mahdollisimman paljon, luulisi edes jotain elimistöönkin imeytyvän. Syödäkin vähän yritin, mutta tuli samantien ylös. Lähinnä mietityttää se, että kun oksennan, niin oksennan tosiaan koko mahalaukun tyhjäksi, ja vielä hetken oksennan tyhjääkin.

.. tuli vaan mieleen että miten lapsi kasvaa jos äiti oksentaa lähes kaiken koko raskauden ajan? Ja kun itse sain pienikokoisen lapsen, alle 2,5kg, niin päiviteltiin että olenko syönyt tarpeeksi ja että lapsi ei ole saanut tarpeeksi ravintoa kasvaakseen... (oikea syy istukan huono toiminta)..

Oletko kokeillut Imodiumia? Se auttaisi ainakin ripuliin, ettei sieltäkin päästä tulisi kaikki heti pois.. Apteekissa varmaan osaisivat neuvoa saako sitä varmasti käyttää raskaana ollessa tai sitten jotain muuta valmistetta.
Jos tuo jatkuu vielä niin ettei mikään pysy sisällä, kannattaa käydä jotain troppia hakemassa tai lääkärissä.
Mulla oli rv 37 kaksi päivää mahatautia ilmeisesti, eikä mikää pysynyt sisällä. Mentiin sit päivystykseen kun mahaan koski nii etten voinut liikkua, niin laittoivat tippaan että nestetasapaino ainakin menee kuntoon..

.. tuli vaan mieleen että miten lapsi kasvaa jos äiti oksentaa lähes kaiken koko raskauden ajan?

Kyllä se lapsi ottaa omansa, ja harvemminhan äiti nyt koko ajan oksentaa ja laihtuu laihtumistaan. Kaveri oksensi puolet raskaudesta (ennen kuin löytyi b-vitamiinipiikki, joka lopetti vaivan) ja laihtui melkein 10kg. Ennen raskautta hän oli normaalipainoinen. Kun oksentaminen loppui, paino nousi nopeasti normaaliin ja yli sen. Lapsi syntyi normaalipainoisena.

Yhteistyössä