Onko uudelle alalle kouluttautumisesta mitään hyötyä, jos työhistoria on "huono"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen jo pidemmän aikaa miettinyt kouluttautumista uudelle alalle parantaakseni työllistymismahdollisuuksiani. Mutta tässä nyt hieman mietityttää ja pelottaa, että onko koulutuksesta mitään hyötyä, jos omaa ns. huonon työhistorian. (ei ainuttakaan vakituista työsuhdetta vaan kaikki määräaikaisia, muutama pitkä useamman vuoden työttömyysjakso ja ikää jo 46 vuotta).

Olen harkinnut opiskelemista tradenomiksi, koska tradenomiopinnot tarjoavat käsitykseni mukaan pätevyyden ja mahdollisuuden hakea monenlaisiin työtehtäviin. Ala myös kiinnostaa minua, mutta toisaalta mietityttää jatkuvat väitteet siitä, miten tradenomit työllistyvät huonosti. (minkä taas toiset ovat kiistäneet sanoen, että tradenomit eivät työllisty sen huonommin keskimäärin kuin muutkaan amk:sta valmistuneet)

Toisaalta taas tiedän, että terveysalalla on työvoimapulaa, joten sekin puoli voisi kiinnostaa; ei välttämättä mikään sairaanhoitaja, tai lähihoitaja (tiedän, että en sopisi noihin töihin), mutta kenties bioanalyytikon/laboratoriohoitajan, röntgenhoitajan tai ehkä jopa farmaseutin koulutus, mutta sitten taas toisaalta mietityttää noiden koulutusten ja tehtävien "rajallisuus", eli koulutuksella ei sitten käytännössä pysty hakemaan kuin tiettyihin rajattuihin työtehtäviin.

No onhan tossa ikää, mutta kyllä sitä työhistoriaa voi vähän kaunistella. Ite sain elämäni ekan vakityöpaikan 48-vuotiaana. Tosin tuo 20-luvun alku oli työllistymisen kannalta todella hyvää aikaa. Nyt on huonommat vuodet edessä.

Oon kyllä sitä mieltä, että tradenomin koulutus on ihan ok, jos on työhistoriaa, mutta ilman sitä se on aika turha. Siksi ehkä suuntaisin johonkin täsmäalaan ennemmin.

Jos CV:ssä on aukkoja, niin työllistymistä varten tarvitsee sellaisen ammatin missä on kova työvoimapula. Esim. sairaanhoitaja, lähihoitaja tai lastenohjaaja.

Tradenomina ei työllisty, koska työnantajilla on valinnanvaraa hakijoiden suhteen, eli he pystyvät karsimaan hakijoiden joukosta pois ne joilla on aukkoja CV:ssä.

Eihän määräaikaisuus ole huono asia, jos työtä on kuitenkin tehnyt. Pitkät työttömyysjaksot ilman hyvää selitystä (lapset) ovat myrkkyä.

Sanoisin, että tradenomiopinnot tuossa vaiheessa ovat täysin turhat. Ei ole olemassa mitään tradenomiammattia, johon valmistuisit ja vastavalmistunut 5-kymppinen tradenomi häviää kilpailussa vastavalmistuneelle parikymppiselle. Ja tradenomeja on niin paljon, että jokaiseen rekryyn tulee monta nuorempaa vastavalmistunutta ja niitäkin, joilla on jo työkokemusta. Ainoastaan varmoihin työvoimapula-ammatteihin kannattaa kouluttautua tuossa vaiheessa.

Ja sitten on sekin, että jos nyt hyppäät työelämästä pois opiskelemaan neljäksi vuodeksi, pelaat itsesi käytännössä ulos työmarkkinoilta pysyvästi. Sen jälkeen olet 50-vuotias henkilö, joka ei ole neljään vuoteen tehnyt duunia ja on vastavalmistunut ilman aitoa työn kautta hankittua osaamista. Ei hyvältä näytä.