Onko tyttöni ruipelo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äippä86
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äippä86

Vieras
Tytöllä oli tänään 5kk neuvola ja mitat olivat 64,5cm/6500g. Neuvolan täti tokasi sitte, että pituuskäyrä näyttää hyvältä, mut kyllä tuo paino näyttää vähän huolestuttavalta, kun menee noin pahasti alaspäin! Lisäsi kuitenkin, että kyllähän se nyt vielä normikäyrien sisällä menee.. Jäi jotenkin tosi paha maku koko käynnistä! Tyttö syntyi alle kolmikilosena ja on koko ajan ollu suht pienikokonen, mutta kuitenki kasvanut hyvin. Onhan se tietty hyvä, että on noi kasvukäyrät mutta...

no meillä oli poika 5kk neuvolassa 5930g ja 63,6cm että ei tuo nyt mikään kanala ruipelo ole... Mutta tosiaan jos paino on mennyt reippaasti käyrillä alaspäin, niin sitten voikin olla huolestuttavampaa.

Mä olen aina haistattanu neuvolaa ja niitten käyriä, hyvä jos vilkasen kun sitä ruutua esittelee. Lapsia mulla on neljä ja jokainen kasvanu omaan tahtiinsa. Kyllä se äiti sen itekin huomaa jollei lapsi tarpeeks kasva tai paino nouse. Onhan se hyvä että kaikkea seurataan, mutta toi käyrä hommeli on musta aivan turha.

Lähinnä kai jäi sen takia huono fiilis, kun vaikka kuinka sanoin terkkarille, että tyttö syö hyvin yms. niin sano vaan, että vai niin, mutta katsopas nyt näitä käyriä. Siis ohitti täysin mun sanomiset ja havainnot ja tuijotti vaan sitä p****leen näyttöä! Eipä toi neiti kyllä kovin nälkiintyneeltäkään näytä :)

Tuo kun riippuu niin lapsesta.
Mun lapset olisivat noilla mitoilla ruipeloita,ja menisivät pitkästi - käyrää.
Jokainen kasvaa omaan tahtiinsa,ja se on tärkeintä et kasvaa.

Meillä tyttö oli 5 kk 6540 g, 66,5 cm.

Ja oon täysin samaa mieltä ku Oddball noista käyristä. Sitä paitsi 6 kk on lyhin aika millä oikeesti sais edes tehdä vertailuja sano joskus joku erikoislääkäri jossain, mut en nyt muista missä. Eli jos puolessa vuodessa on tapahtunut merkittävä muutos. On kertakaikkiaan järjetöntä ihmetellä kuukausittain sitä käyrää, kun seuraavassa kuussa tilanne voi olla täysin toinen. Ja lapsen pituuden mittaaminenkin on mitä on...Tietysti on hyvä puuttua selviin poikkeamiin, mutta tää lääkäri just esitti esimerkin 6-vuotiaasta pojasta, jonka kasvusta oli huomautettu tyyliin joka toinen kuukausi puolitoistavuotiaaksi asti. Sitten kun tarkastettiin ikävuosikäyrää 6-vuotiaana, niin käyrä näytti täysin tasaiselta, kun se oli sillä lailla epätarkempi kun ei näkynyt mitään kuukausimittauksia. Ihan käsittämätöntä mitä terveydenhoitajille noin keskimäärin käyristä opetetaan...

Yhteistyössä