Onko työnantajani tehnyt väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eyreon84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eyreon84

Vieras
Viikonloppuna yksityiselämässäni sattui eräs henkilökohtainen "episodi", josta johtuen (minusta riippumattomasta syystä) minun ollessa yövuorossa, minulle soiteltiin työpaikalle ja uhkailtiin puhelimessa. Näin ollen poliisit kävivät työpaikallani ja uhkailusta johtuen joudun myös muuttamaan mahdollisimman pikaisesti uuteen asuntoon.

Haluan siis vielä painottaa että tämä episodi ei ollut mitenkään minusta riippuvainen, joten syy tähän uhkailuun ei ole itse aiheutettua.

Sen jälkeen kun minulle soitettiin ollessani töissä, pomo MÄÄRÄSI minut sairaslomalla, ja varasi ajan työterveyslääkäriltä. Kävin siellä lääkärillä, ja lääkäri sanoi ettei voi kirjoittaa sairaslomaa koska en ole sairas. Käsittääkseni pomo ei voi "määrätä" ketään sairaslomalle, vain lääkäri voi tehdä sen, ja edes työterveyslääkäri ei nähnyt tähän päteviä perusteita. Työpaikkani noudattaa KV-tessiä. Miten siis on, minulla kun ei ole koeaikaa, pomo ei käsittääkseni voi tällaisesta minusta riippumattomasta syystä minua irtisanoa? Eikä ymmärrykseni mukaan voi myöskään laittaa minua palkattomalle? Hän kun meinasi alunperin että hän olisi määrännyt minut 2vk sairaslomalle.

mutta oisko lääkäri voinut kirjoittaa todistuksen pomolle, että olet täysin työkykyinen? Meillä voidaan töissä määrätä ihminen henkilökohtaisten ongelmien vuoksi palkalliselle lomalle, oisko sun tapauksessa sama kyseessä? Kysyhän työnantajalta.

Anna minä arvaan? Sinä et kuulu liittoon. Nyt heti kun se on mahdollista, liityt liittoon ja huomenna lähestyt kysymyksinesi asiantuntijoita. Yksin et pysty tekemään yhtään mitään.

[QUOTE="vieras";26761256]Anna minä arvaan? Sinä et kuulu liittoon. Nyt heti kun se on mahdollista, liityt liittoon ja huomenna lähestyt kysymyksinesi asiantuntijoita. Yksin et pysty tekemään yhtään mitään.[/QUOTE]

Väärin arvasit. Kyllä, kuulun liittoon. :)

Kuvittelisin, että pomovoi kyllä saikkusi palkalliseksi laittaa, vaikkei sitä lääkärintodistusta olisikaan. Ainakin itse voin niin tehdä, vaikka meillä periaatteessa pitääkin olla lääkärintodistus kaikist sairauspoissaoloista. Juttele nyt ensin sen pomosi kanssa, uskoisin, että hän o ihan hyvää tarkoittanut sinut sairaslomalle l"määrätessään". Ihan turhaa nyt heti alkaa mihnkään liittoon soittelemaan.

Sairausloman kirjoittaa lääkäri, joka myös toteaa sairausloman tarpeen. Työnantajan ei ole pakko hyväksyä lääkärintodistusta, mutta toisinpäin homma ei voi mennä eli pomo ei voi sinua sairauslomalle "määrätä". Pakko sanoa, että pomosi ei taida olla oikein ajan tasalla asiassa...
Mina jäi ihmetyttämään se, että miksi pomosi sinut ylipäänsä on sairauslomalle laittamassa? Katsooko hän, ettet ole työkykinen/kykenevä työtehtäviisi vai pelkääkö hän, että uhkaaja tulee työpaikallesi ja vaarantaa kaikki siellä olevat henkilöt? Mitä olet itse mieltä asiasta?
Hyvä, kun kuulut liittoon. Jos pomosi on laittamassa sinua palkattomalle vapaalle tai irtisanomassa, ota yhteyttä työpaikkasi luottamusmieheen tai ammattiliittosi lakimieheen. Kuulostaa aika perusteettomalle tuo touhu. Tsemppiä!

Itsekkin mietin ajattelisko ihan (sinun ja) työpaikan parasta näin "määrätessä". Jos olet joutunut omasta kodistakin lähtemään, niin ehkäpä et ole myöskään työpaikalla turvassa... Ja jos hän on vielä puhunut sairaslomasta, niin sehän on vielä palkallista. Kyllä minusta melko reilulle työnantajasi kuulostaa :)

Mistä sinua on uhkailtu? Itsekkin tässä jouduin uhkailun kohteeksi, ja ei ole kivaa viimeksi viikonloppuna tuli viestiä miehen lähdettyä töihin..

Yhteistyössä