Onko totta?

Tämä on vähän hassu juttu, mutta pakko kysyä kun se vaivaa mieltä..onko totta, että jos harrastaa vaikka ovulaation aikoihin liian tiiviisti yhdyntöjä (esim. kaksi kertaa pv.ssä tai joka pv), niin siittiöt ovat vain puoli valmiita? Kun aina puhutaan että olisi suositeltavaa harrastella joka toinen pv niin että siittiöt ovat hyviä. mutta mitä jos harrastaa niihin aikoihin joka pv? tarkoittaako se että siittiöt ovat tällöin jotenkin vajavaisia? ja jos lapsi saa alkunsa "puolivalmiista" siittiöistä niin onko sekin sitten jotenkin vammainen?
 
mun käsityksen mukaan jokapäiväinen touhuaminen saattaa vaan aiheuttaa siittiöissä laiskuutta, eli siis joka toinen päivä meiningillä ilmeisesti siittiöt ovat aktiivisempia jolloin ovat "kärkkäämpiä" tärppäämään..
tuskin kuitenkaan jokapäiväinen touhuaminen aiheuttaa lapsen vammaisuutta........
 
mä oon kuullut että mitä enemmän miehellä on ikää niin sitä harvemmin..nuorilla "viriileillä" miehillä simpat olis niin sitkeitä, että jokapäiväinenn pupuilu on ihan hyvä, mutta kun ikää on ylitte 30 niin olis hyvä antaa niitten vahvistua ja pupuilla esim. joka kolmas päivä...
 
Tämän vuoden alussa julkaistiin tutkimus, jonka mukaan miehen päivittäinen ejakulointi viikon ajan ennen ovulaatiota paransi hedelmöittymismahdollisuuksia, koska "tuoreissa" siittiöissä oli vähemmän kromosomihäiriöitä kuin vanhoissa. Tämä siis koskee yli 30-vuotiaita miehiä, joilla alkaa tosiaan olla noita kromosomihäiriöitä siittiöissä.

Sen sijaan nuoremmat miehet voivat ihan rauhassa ejakuloida harvemminkin. Tuo siittiöiden hitaus tai nopeus ovat yksilöllistä ja geneettistä, eli jos miehellä on hitaat siittiöt, ovat ne hitaita sekä 20-vuotiaana, että 40-vuotiaana.

Sen sijaan usein tapahtuva ejakulointi saattaa "heikentää" sperman laatua siinä mielessä, että siittiöitä on vähemmän, mitä useammin ejakuloi. Tähän liittyyvät myös nuo suositukset joka toinen päivä jne. Mutta koska siittiöitä tarvitaan hedelmöittämiseen tasan yksi, ei nuo suositukset ole tarpeellisia kuin siinä tapauksessa, että miehellä on muutenkin vähän elinvoimaisia siittiöitä.

Summa summarum:

Jos alle 30-vuotiaalla miehellä on todettu normaali siemenneste, ei ole juuri väliä, kuinka usein ajkuloi.

Jos on yli 30-vuotias eikä erit. ongelmia siemennesteessä, kantsii ejakuloida kerran päivässä viikon ajan ennen ovulaatiota.

 
Vielä noista "puolivalmiista siittiöistä". Jos olen oikein ymmärtänyt, niin siittiöitä ei ehdi kaikilla päivittäin muodostua niin paljon, että sperman laatu olisi tarpeeksi hyvää. Yksittäiset siittiöt kaiketi ovat silti ihan valmiita, niitä on vain vähemmän. Jos siittiö on viallinen, on todennäköisempää, että se ei pääse hedelmöittämään munasolua, vaan terve yksilö tekee sen. Siis hedelmöittymimsen todennäköisyys on suurempi, kun siittiöt ovat terveitä.
 

Yhteistyössä