Onko totta, että toiset lihoavat helpommin kuin toiset? Mistä johtuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mistä se johtuu, että joku lihoaa paljon helpommin kuin toinen? Voiko sama ruoka lihottaa toista enemmän kuin jotain toista? Johtuuko erot pääosin aineenvaihdunnasta?

Mutta voiko jonkun kroppa reagoida samaan ruokaan eri tavalla kuin toisen; eli siis lihota helpommin kuin se toinen? Eli siis: jos on 2 ihmistä, jonka ruokavalio, aineenvaihdunta ja liikuvuus on täysin sama, voiko toinen lihoa enemmän? Onko olemassa ns. "lihavuus-geeniä"?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Geeneistä se johtuu, jos vanhemmat lihavia oletettavasti myös lapsi jossain vaiheessa, vanhemmat luikkuja niin lapsi saa syödä mitä vaan eikä liho.

Mutta ei välttämättä.

Liikkuminen on siitä merkillinen, että sillä voi estää lihomisen. =)

Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Geeneistä se johtuu, jos vanhemmat lihavia oletettavasti myös lapsi jossain vaiheessa, vanhemmat luikkuja niin lapsi saa syödä mitä vaan eikä liho.

Mutta ei välttämättä.

Joo, mutta jotkut on semmoisia, ettei ne millään liho, vaikkei liikkuis edes mitenkään ihmeen paljon. Minä ainaskin. :D

Mutta entäs jos toinen vanhemmista lihava ja toinen normaali? Mä olen lihava ja kyllä likka on ollut koko ikänsä aika laiheliini. Taaperoiässä alkoi tulla vähän enemmän tykkyyttä likkaan, mutta on silti hoikka.

Mutta ei välttämättä.

geeneissä on taipumus lihomiseen. Eli geeneistä johtuu helposti lihominen ja toiset voi syödä vaikka hevosen niin ei tunnu missään.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:

Mutta entäs jos toinen vanhemmista lihava ja toinen normaali? Mä olen lihava ja kyllä likka on ollut koko ikänsä aika laiheliini. Taaperoiässä alkoi tulla vähän enemmän tykkyyttä likkaan, mutta on silti hoikka.

meillä on noin. Eli mun isä pysty kiskomaan ihan hullunlailla kaikkee ja ei mitään. Mun edesmenny pikkuveli oli samanlainen eli tyyliin pystyyn jäätyny pulkannaru. Mutsi ja koko mutsin suvun naispuoleiset on laajempaa sorttia ja olen sitten perinyt äidiltäni sen ja samoin pikkuveljeni.. :headwall: :D

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

Mutta ei välttämättä.

geeneissä on taipumus lihomiseen. Eli geeneistä johtuu helposti lihominen ja toiset voi syödä vaikka hevosen niin ei tunnu missään.

Nii-ih.

Mutta äitini jatkoi lihomista toisen lapsensa jälkeen.
Mä aloitin silloin liikkumisen ja jätin lihomisen.

Isä taas... lihoi, kunnes sairastui ja nyt kai kuihtuu rangaksi hissuksiin...ellei jo ole kuollut.

Eli geenit ja geenit. Lihon minäkin, jos vain istun tässä ja hörpin siideriä. (siis teen niin) mutta huomenaamupäivällä kulutan sen lenkillä. 750 kaloria turhaa...pitää siis kipaista kymmenen kilometrin lenkki. :xmas:

Mutsini rykii ne siiderit ja jättää lenkin väliin ja lihoo lisää.

Jotkut tekee kaikkensa sen eteen,etteivät lihoisi..
ja mikään ei auta...
Toisilla lihominen ja se ettei paino tipu on geeneissä toisilla laiskuutta ja sen seurausta...
Mä olen aika lihavan isän tyttö ja äiti on sellai jonka paino nousee ja laskee mielialojen mukaan..
Olen ilmeisesti perinyt äidiltäni tuon jojo painon..
Onneksi punttisali,uiminen ja lenkkeily pitää jotenkin kiloja kurissa...

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

Mutta ei välttämättä.

Nii-ih.

Mutta äitini jatkoi lihomista toisen lapsensa jälkeen.
Mä aloitin silloin liikkumisen ja jätin lihomisen.

Isä taas... lihoi, kunnes sairastui ja nyt kai kuihtuu rangaksi hissuksiin...ellei jo ole kuollut.

Eli geenit ja geenit. Lihon minäkin, jos vain istun tässä ja hörpin siideriä. (siis teen niin) mutta huomenaamupäivällä kulutan sen lenkillä. 750 kaloria turhaa...pitää siis kipaista kymmenen kilometrin lenkki. :xmas:

Mutsini rykii ne siiderit ja jättää lenkin väliin ja lihoo lisää.

no eipä ole kovin terveellistä sydämen päälle lähtee huomenna pitkälle lenkille,jos tänään juot...

Oman mielen hallintaa sanon minä :D Ihan omasta ahterista kiinni miten sitä hoitaa, vaikka ois kuinka geeneissä, niin mun mielestä se on vaan mielen heikkoutta jos päästää ittensä surkeeseen kuntoon, oli laiha tai lihava

Joskus luin jostain, että kehon rasvasolujen määrä vakiintuu jo lapsena. Sen jälkeen ne voivat vain laajentua tai kutistua. Vois siis kuvitella, että jos on lapsena ollut lihava, lihoo helpommin aikuisenakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jimida:
Joskus luin jostain, että kehon rasvasolujen määrä vakiintuu jo lapsena. Sen jälkeen ne voivat vain laajentua tai kutistua. Vois siis kuvitella, että jos on lapsena ollut lihava, lihoo helpommin aikuisenakin.

Niitä rasvasoluja tulee kyllä lisääkin, jos oikein lihoo, määrä ei pysy aina vakiona (ainakin eilen luin näin pudottajat.fi:stä)
=)

Oletko koskaan huomannut, että jotkut ovat parempia juoksemaan kuin toiset? Joillakin on lyhyemmät sormet kuin toisilla? Toisilla kasvaa helposti pitkät paksut hiukset kun toisien hiukset ovat ohuet ja katkeilevat heikosti? Toiset ovat älykkäämpiä kuin toiset? Jotkut sairastuvat helpommin vaikkapa virtsatietulehdukseen? Toisille ei tule krapulaa herkästi, kun toisten päätä särkee jo yhden viinilasillisen jälkeen.

Kun ihmiset eroavat toisistaan kaikissa muissa ominaisuuksia, miksi he eivät eroiaisi myös siinä kuinka herkästi lihoavat? Ja miksi aineenvaihdunta olisi poikkeus, joka on kaikilla samanlainen?

Olen aina pysynyt ilman vaivaa normaalipainoisena. Tekemistä on varmasti liikunnalla ja terveellisillä ruokailutavoilla, mutten kehtaa pitää itseäni sen vuoksi ylipainoisia parempana. Jos normaalipainoisena pysyminen tulisi kaikille näin luonnostaan, olisi varmasti äärimmäisen harva ylipainoinen.

Yhteistyössä