Onko tosi kuivat, halkeilevat jalkapohjat aina sieni-infektiosta johtuvat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äääh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äääh

Vieras
Olen epäillyt jo vuosia miehellä jalkasieni-infektiota ja olet itse yrittänyt tehdä kaikkeni ettei se tarttuisi minuun. Käytän esim. sisätossuja ja yritän aina muistaa pitää sukat jaloissa (jopa nukkuessa). Mies sen sijaan läpsyttelee kaikessa rauhassa haisevien, punoittavien ja kutisevien jalkojensa kanssa ympäri kämppää välittämättä mahdollisesta tartunnasta.

Miten saan miehen lekuriin? Eikä hoidosta olisi varmaan edes iloa pitkäksi aikaa. Hänhän saisi uusintatartunnan työpaikaltaan. Voiko olla, että vaikka jalkapohjani ovat hyvin kuivat ja kantapäät hilseilevät hyvin voimakkaasti, niin olisin välttynyt tartunnalta? Omat jalkani eivät haise, eivätkä juuri kutise. Miehen jalkapohjat eivät juuri näytä hilseilevän (en ole tohtinut tosin katsoakaan kovin läheltä) mutta punoitus on kiinnittänyt huomioni, samoin haju ja se että hänen jalkapohjiaan näyttäisi kutisevan välillä hyvinkin voimakkaasti.

En haluaisi että infektio leviää kynsiin, saatika muualle kehoon. Miten tuon saa tajuamaan, että hänen täytyy ajatella muitakin, muiden terveyttä, vaikkei omastaan välittäisikään?

No ei todellakaan. Itsellä ollut aina kuivat ja halkeilevat kantapäät vaikka oikeasti hoidan niitä alituiseen. Ei ole kuitenkaan mitään infektiota, ei tulehdu eikä haise, itseasiassa en ole koskaan kärsinyt edes jalkahiestä eli hajun puolesta voisin pitää viikon samoja sukkia, mutta en nyt viitsi.

No ei ole sieni-infektio.

Samoilla linjoilla olen kuin "eieiei", jalat eivät hikoa, ja luulen että hikoamattomat jalat ovat juuri niitä halkeilevia. Vai onko jollakin hikiset, halkeilevat kantapäät?

Mitänkälainen työ miehelläsi on, että hän saisi sieltä uudestaan tartunnan? Onko miehelläsi siellä mahdollista pitää suojatossuja/- jalkineita? Jos epäilet miehelläsi olevan sieni- infektio jaloissa/ jalkapohjissa niin apteekista on saatavilla omahoito salvoja joita voi käyttää hoidon tukena. Tärkeintä olisi miehesi kanssa puhua tästä asiasta, että hän kiinnittäisi omaan jalkojen hygieniaan huomiota. Ensinäkin jalat tulisi pestä vedellä päivittäin ja varpaanvälit kuivata huolellisesti pesun jäljiltä, jos on mahdollista niin ainakin kotona varpaiden välissä voisi pitää lampaanvillaa, jotta varpaanvälit pysyisivät kuivina. Sukat on aina pestävä 60 asteessa ja sukat vaihdettava päivittäin. Pesun ja kuivauksen jälkeen on hyvä levittää sienivoidetta iholle. Sieni- infektio viihtyy kosteissa yleistiloissa ja tartuntavaara on silloin korkeimmillaan, jos itselläsi on ihorikkeymiä.

Sitten kuiviin kantapäihin, joillakin voi olla jo luonnostaan niin kuiva iho, että kärsii halkeilevista kantapäistä. Jos tavallisista rasvoista et tunne saavasi riittävää hoitovastetta niin voit kokeilla urea pitoisia voiteita, joilla olen omille asiakkailleni saanut todella hyviä hoitovasteita. Jos kantapäässä on halkeamia, kannattaa aloittaa ensin 15% urea voiteella ja sitten oireiden lievennettyä ylläpidoksi riittää 5% urea voide.

Sieni- infektion omahoidosta sekä kuivien kantapäiden omahoidosta voit lukea lisää verkkosivujeni omahoito osiosta www.varpala.fi

Monta monituista kesää kärsin kamalan kipeästä jalkapohja ihottumasta, välillä koko jalkapohjat oli täynnä pieniä haavoja. Kävin lääkärissä, käytin rasvoja, tutkittiin sieni yms infektiot ja jotain lievää löytykin ja hoidettiin, eikä tilanne kuitenkaan parantunut.
MUTTA sitten löytyi ratkaisu, olen allerginen nurmikolle, uskomatonta mutta totta. Kun en enää varpaallani astu nurtsille ilman kenkiä, niin eipä tule ihottumaakaan. Sisällä ja hiekalla tai asfaltilla voin kävellä paljain varpain, mutta nurmikolla en yhtään.

Aivan totta, että allergisia voidaan olla mitä uskomattomille asioille ja jos omahoito ei aktiivisesta yrityksestä lievitä tai poista ongelmia niin silloin on syytä pyytää toista arviota terveydenhuollon kautta.
Ihmiset voivat olla mitä uskomattomille asioille allergisia, jotkut reagoivat tuoreeseen puuhun, nurmikkoon ja jotkut voivat olla jopa allergisia itse rasvan käytölle.

Rasvojen käytöstä tulikin mieleeni, että mitä voimakkaampia lääkerasvoja käytätte niin sitä suurempi ns kyllästymisaste tulee iholle. Hoitorasvoja kuten kortisonia tai bepanthenia tulisi käyttää aina kuuriluontoisesti ja vaihtoehtona olla sitä kevyempää rasvaa tilalle.

Kiitoksia jälkinmäisestä nurmikko allergiaa kommentista, sitä ei itsekään aina muista kirjoittaa kaikista mahdollisista vaihtoehdoista, mutta tosiaan aktiivinen omahoito pitäisi lievittää oireita noin 2-4 viikossa, jonka jälkeen on siis syytä mennä terveyskeskukseen selvitttämään, voiko taustalla olla esim allerginen reaktio. :)

Yhteistyössä