Onko törkeää ottaa työpaikka vastaan ja jäädä puolen vuoden päästä takaisin hoitovapaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiina"

Vieras
Äitiysloma vaihtui juuri hoitovapaaseen ja nyt olisin saamassa kivan työpaikan. Haluaisin kuitenkin vielä jossakin vaiheessa nauttia viimeisestä hoitovapaasta. Olenko huippukiero, jos ilmoitan muutaman kk päästä, että jään takaisin hoitovapaalle?

[QUOTE="Tiina";23874231]Äitiysloma vaihtui juuri hoitovapaaseen ja nyt olisin saamassa kivan työpaikan. Haluaisin kuitenkin vielä jossakin vaiheessa nauttia viimeisestä hoitovapaasta. Olenko huippukiero, jos ilmoitan muutaman kk päästä, että jään takaisin hoitovapaalle?[/QUOTE]

Olet. Juuri tuollaisen käytöksen takia naisten on vaikeaa saa töitä. Varsinkaan "lisääntymisiässä". Ilmoita heti suunnitelmistasi ja ole suoraselkäinen ja rehellinen.

Parempi ilmapiiri töissä varmaan, jos heti kerrot asiasta.
Mutta toisaalta sulla on tuohon oikeus ja varmaankin tulet joskus takaisin töihin ja kenties pysyt vaikka eläkeikään asti.
Mikäli on iso firma, niin ei siellä paljoa haloa tuosta nouse, mutta joku pienyrittäjä tms. voi olla aika ärsyyntynyt.

Onhan sulla siihen oikeus mutta itse työnantajana tuo työntekijä olisi ensimmäinen myös joka lähtisi jos sellainen tilanne tulisi. Eli aika kieroa olisi. Ehkä kannattaa odottaa työpaikan hekemista tai sitten et hoitovapaata pidä.

No ei kannata kyllä kertoa sitä tai et tule sitä paikkaa saamaan. Kyllä on oltava kiero työmarkkinoilla! Voithan sä sanoa sit töissä, et olet alkanut miettiä, olisko sittenki pitäny olla vielä lapsen kans kotona hetki.. Siis pehmustat asiaa ikään kuin se olisi juuri tullut mieleesi. :)

[QUOTE="Tiina";23874273]Jos suoraan asian sanon, niin paikka ei varmaankaan ole enää minun.... Ei ole mikään pieni yritys kyseessä.[/QUOTE]

No tuota noin. Minusta ei ole moraalisesti väärin. Olet kuitenkin puoli vuotta siellä töissä ja sitten tulet taas takaisin hoitovapaan jälkeen (eikö?). Tai ainakin joskus menet siis takaisin, kun lapset tehty. Voisihan sitä saada vaikka ihan muutenkin päähänsä jäädä sittenkin vielä hoitovapaalle, vaikkei alunperin ajatellutkaan asiaa niin. Etkä sä vielä ole ilmeisesti edes saanut paikkaa eli vasta hakemassa?

Ei ole törkeää. Jos joku työnantaja on niin törppö, ettei sun tilanteessasi olevaa naista tai yleensäkään fertiili-ikäistä naista palkatessaan tajua realiteetteja, niin kärsiköön tyhmyytensä nahoissaan. Ja tämän siis sanoo yrittäjä, joka seuraavan vuoden aikana aikoo palkata työntekijän.

Mä tein niin että sain työpaikan ja jäin äippälomalle puolen vuoden päästä siitä ja nyt oon hoitovapaalla. Ei mun pomo ainakaan siitä suuttunu, sanoi vaan että lapset on tehtävä sillon kun on sen aika. Ehkä se osaa kattoa pitemmälle tulevaisuuteen ja ymmärtää että tulee sekin aika kun en enää tee lapsia.

Siis ei tietenkään ole! Eihän kukaan koskaan saisi yhtäkään työpaikkaa jos työhaastattelussa vastaisi ihan totuudenmukaisesti kysymyksiin. Ja ihan törkeästi työnantajat välillä kyselee perheenlisäysasioista yms. vaikka se on jokaisen oma yksityisasia eikä kuulu pätkääkään muille.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23874419:
Ei ole törkeää. Jos joku työnantaja on niin törppö, ettei sun tilanteessasi olevaa naista tai yleensäkään fertiili-ikäistä naista palkatessaan tajua realiteetteja, niin kärsiköön tyhmyytensä nahoissaan. Ja tämän siis sanoo yrittäjä, joka seuraavan vuoden aikana aikoo palkata työntekijän.

Voiko tämän tulkita niin, että sinä aiot olla viisas?

Voiko tämän tulkita niin, että sinä aiot olla viisas?
Kyllä voi. Tosin se myös tarkoittaa sitä, että saatan hyvinkin palkata fertiili-ikäisen naisen. Riippuu ihan siitä, mihin tarpeeseen henkilöä alan etsimään. Jos pidemmällä tähtäimellä, niin ei haittaa, vaikka työntekijä jäisikin äitiyslomille. Mutta jos heti alkavaan projektiin, niin sitten palkkaan miehen tai viiskymppisen naisen.

Ei ole törkeää. Jokainen normaalijärjellä varustettu työnantaja palkkaa sen sopivimman työnhakijan ja ymmärtää että perheenperustaminen on ihan normaalia elämää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23874612:
Kyllä voi. Tosin se myös tarkoittaa sitä, että saatan hyvinkin palkata fertiili-ikäisen naisen. Riippuu ihan siitä, mihin tarpeeseen henkilöä alan etsimään. Jos pidemmällä tähtäimellä, niin ei haittaa, vaikka työntekijä jäisikin äitiyslomille. Mutta jos heti alkavaan projektiin, niin sitten palkkaan miehen tai viiskymppisen naisen.

No tulihan sitä realismiakin sieltä, viimeisessä lauseessa. Olisiko sinulle yksityisyrittäjänä(?) ihan ok, että työntekijäsi jäisi äitiyslomalle, olisi muutaman kk:n töissä ja jäisi hoitovapaalle? Olisiko vaivatonta etsiä ja perehdyttää aina uusi työntekijä paikkaamaan poissaolijaa?

No kiinnostaa että miten olisit paikan saamassa? Oletko siis hakenut töitä vai onko sinulle soitettu kotiin ja tarjottu töitä? Edellisessä tapauksessa mielestäni olisi ikävää jäädä kotiin, jälkimmäisessä tapauksessa sinulla on mahdollisuus sanoa että voi olla että haluat vielä olla pätkän kotona jossakin vaiheessa.
Semmoinen huomio, että eläkkeitä ja mahd. tulevia äitiyslomia varten on edullisempaa jäädä työttömäksi kuin hoitovapaalle. Tietysti hoitovapaalta voit palata töihin (jos huolivat), työttömäksi jäädäksesi sinun pitää irtisanoutua.

[QUOTE="vieras";23874692]No tulihan sitä realismiakin sieltä, viimeisessä lauseessa. Olisiko sinulle yksityisyrittäjänä(?) ihan ok, että työntekijäsi jäisi äitiyslomalle, olisi muutaman kk:n töissä ja jäisi hoitovapaalle? Olisiko vaivatonta etsiä ja perehdyttää aina uusi työntekijä paikkaamaan poissaolijaa?[/QUOTE]
No mulle tuo kävisi, mutta ei varmaan kävisi kaikille yrittäjille. Mä voisin ihan hyvin olla töissä silloin, kun työntekijä on äitiyslomalla tai hoitovapaalla. Ja vastaavasti oleskella Meksikossa tyttären uuden suvun riesana ja tehdä vain satunnaisesti etätöitä silloin, kun työntekijä on taas sorvin ääressä. En siis aikoisikaan palkata äitiyslomalaiselle sijaista vaan sijaistaisin itse. Tällä hetkellä teen kaiken itse enkä toistaiseksi koe vielä tarvetta työmäärääni vähentää, mutta tulevaisuudessa kyllä.

Olet. Juuri tuollaisen käytöksen takia naisten on vaikeaa saa töitä. Varsinkaan "lisääntymisiässä". Ilmoita heti suunnitelmistasi ja ole suoraselkäinen ja rehellinen.

Olen tästä ihan samaa mieltä, ikävä kyllä.

On niitäkin naisia, jotka käyttävät tuota systeemiä hyväksi. Menet töihin ja jäät hoitovapaalle. Teet liudan lapsia ja työnantaja maksaa...

Viimeksi muokattu:
minulle tarjoutui työtilaisuus - mutta ehtisin olla töissä vaan 3kk ennen ä loman alkua eli kk:n päästä pitäs sanoa että oon kohta lomalla...

mutta saisin nostettua vielä äippärahaani...
mahani on siis tosi pieni, siitä ei huomaa että odotan.

Yhteistyössä