Onko tietoa kiinteistönvälitätjän ammatista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Alasta kiinnostuntu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Alasta kiinnostuntu

Vieras
Onko kellään tietoa kiinteistönvälittäjien työstä, plussista ja miinuksista?

Paljonkohan mahtaa olla kuukausiansiot, noin keskimäärin? Tietysti riippuu myynnistä, mutta haarukkaa tahtoisin tietää?

Mitä kaikkea työhön kuuluu esittelyiden ja hinta-arvioiden lisäksi? Minkälaisia paperihommia?

Kuinka paljon viikossa kertyy tunteja? Ilta- ja viikonlopputyöt ei minua pelota, mutta jos työaika on 10 tuntia päivässä, se on vähän liikaa...

Onko työntekijöiden vaihtuvuus alalla suuri?

Jos olet vaihtanut alaa, miksi?

Kiitos ja kumarrus etukäteen, jos joku viitsii vastata! =)

Palkka vaihtelee hyvinkin paljon. Riippuu paljon myynnistä ja firman maksamista proviisiosta, eli hyvin vaikea sanoa.

siis sinun pitää tehdä ne esitteet, ilmoitukset. Haalia tarvittavat asiakirjat ja tiedot.

tunteja kertyy ihan niin paljon kuin haluat. Mutta turha haaveilla helposta rahasta. sinä menet silloin kun asiakkaalle sopii. Eli periaatteessa määräät itse työaikasi, mutta kuitenkaan et siihen juuri pysty vaikuttamaan.

Alalla on vaihtuvuus suuri, sillä yleensä ihmisllä on ihan väärä kuva työstä.

alussa kantsii olla säästöjä koska voipi olla nollatulot ainaki ekat kuukaudet koska vasta kaupasta saat palkkaa. ja ei kannata luulla että välittäjä saa sen koko välityspalkkion itselleen jolla leveästi elellään :D
ehei. välittäjä saa siitä ehkä 20-30%

Omaa kokemusta ei ole, mutta ystävä on alalla. Rankkaa työtä ja viikonloput tietenkin lähestulkoon aina joutuu olemaan hommissa. Palkka vaihtelee todella paljon, mun ystävä on pari vuotta alalla ollut ja välillä on 0e kuukausia ja välillä taas ollut 5000e kuukausia. Varmaan sekin vaikuttaa, että missä päin työtä tekee. Ystäväni on isossa ketjussa ja ainakin siellä auto- ym. edut on hyvät. Tosin jos on huono kuukausi, voi palkassa mennä jopa miinukselle, kun eduista joutuu maksamaan verot. Sanoisin, että todella innostunut täytyy olla alasta, että jaksaa painaa pitkää päivää...

Kiitos kaikille vastauksista! Tietääkö kukaan vielä noista työtuntimääristä, venyykö työpäivät herkästi yli 8 tuntisiksi?

Ja olisko kellään mitään positiivista sanottavaa ammatista...? :D

Siis ei siinä ole mitään työtunti määrää. Tai siis mun työsopimuksessa lukee 40 tuntia viikko, mutta ei se paljoo vaikuta. Töitä on tehtävä kun niitä on. Ei siinä kelloa auto katsella.

Jos olet tarkka työ tunneista niin älä lähde alalla. Vai mitä aattelit sanoa asiakkaalle joka soittaa sulle 18 jälkeen illalla ja kyselee? Voi kuule mun työ aika loppu jo, soittele huomenna uudestaan, niinkö?

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Siis ei siinä ole mitään työtunti määrää. Tai siis mun työsopimuksessa lukee 40 tuntia viikko, mutta ei se paljoo vaikuta. Töitä on tehtävä kun niitä on. Ei siinä kelloa auto katsella.

Jos olet tarkka työ tunneista niin älä lähde alalla. Vai mitä aattelit sanoa asiakkaalle joka soittaa sulle 18 jälkeen illalla ja kyselee? Voi kuule mun työ aika loppu jo, soittele huomenna uudestaan, niinkö?

Höh, mistä moinen sävy vastauksessasi? :(

Sanoinko jossain kohtaa, että olen tarkka tunneistani tai että en voisi vastata asiakkaan puheluun klo 18 jälkeen? Tai että muutenkaan olisin hakemassa helppoa jobia ja helppoa, ilmaista rahaa? En sentään ihan niin naivi ole. Lähinnä kiinnostaa, että selviääkö töistä yleensä normaaleiden viikkotuntien puitteissa, vai tuleeko näytöt esim. tuon työajan päälle...? Kiinteistönvälittäjän työssä kiinnostaa myös se, että työtä on iltaisin ja viikonloppuisinkin, jolloin lasten ei ehkä tarvitsisi olla niin pitkiä päiviä hoidossa, kun mies voi silloin hoitaa, vai?

En ole vielä edes hakenut yhtään kiinteistönvälittäjän paikkaa, ala vaan kiinnostaa kovasti ja tässä olen hoitovapaan jälkeen etsimässä piakkoin töitä, eikä entiselle alalleni palaaminen houkuta.

Jotenkin tulee sellainen olo sun vastauksestasi, ettet ole järin onnellinen työssäsi?

kiiinteistönvälittäjän työ on hieman hankalaa jos on pieniä lapsia koska ikinä et voi olla varma koska pääset töistä. joskus ei tarttee toimistolla olla ollenkaan. mutta joskus on oltava töissä vaikka 15-21
että pitää olla tosi joustavat työajat miehellä että onnistuu sit äkkiseltään hakemaan lapset jos sä joudutkin keikalle. ja harvemmin kantsii asiakkaalle sanoa ettet pääse...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kiiinteistönvälittäjän työ on hieman hankalaa jos on pieniä lapsia koska ikinä et voi olla varma koska pääset töistä. joskus ei tarttee toimistolla olla ollenkaan. mutta joskus on oltava töissä vaikka 15-21
että pitää olla tosi joustavat työajat miehellä että onnistuu sit äkkiseltään hakemaan lapset jos sä joudutkin keikalle. ja harvemmin kantsii asiakkaalle sanoa ettet pääse...

Juu, miehellä on joustavat työajat, voi tehdä myös etänä töitä iltasella, jos joutuu päivällä lähteen toimistolta aiemmin, että en usko, että tuo hoitoasia olis ongelma. Muutenkin ollaan harkittu hoitajan palkkaamista kotiin tai jopa au pairin palkkaamista.

Kiitos sullekkin kommenteista! =)

no sitten vaan repäsemään ja kokeilemaan :) sittenhän sen näkee että miten sujuu ja miten tykkäät työstä. kaksoissysteri on kyllä viihtynyt,vaikka välillä on kuulemma rankkaa

Ensinnäkin kiinteistönvälittäjä on henkilö, jolla on LKV tutkinto. Se on Keskuskauppakamarin myöntämä ja vaatii kokeella todistetun pätevyyden. Se ei ole helppo saada.

Sitten asia erikseen ovat myyntiedustajat, joilla ei tutkintoa ole. He tekevät töitä yleensä provikkapalkalla ja kiinteistönvälittäjä on vastuussa heidän työstään. Itse olen LKV ja minulla on kiinteä kuukausipalkka, johon päälle provikat. Aiemmin ennen tutkintoa tein pelkällä provikalla, siihen en enää lähtisi. Ihan koitan hommaa...

Mä olen jokuseen kertaan harmitellut etten innostunut asiasta kun mua pyydettiin kiinteistövälittäjäksi yhteen firmaan. Ostettiin heidän kauttaan tämä nykyinen asunto ja seuraavaksi tarjottiin heiltä työtä :D . Olin kuitenkin muissa töissä enkä uskaltautunut lähteä.

Toisaalta jokin aika sitten juttelin kaverin kanssa jonka mies tekee kyseistä työtä. Hänen mukaansa työ on suorastaan painajainen perheelliselle. Ilta-ja viikonlopputyötä on paljon ja periaatteessa aina pitäisi olla tavoiteltavissa.

Alkuperäinen kirjoittaja LKV:
Ensinnäkin kiinteistönvälittäjä on henkilö, jolla on LKV tutkinto. Se on Keskuskauppakamarin myöntämä ja vaatii kokeella todistetun pätevyyden. Se ei ole helppo saada.

Sitten asia erikseen ovat myyntiedustajat, joilla ei tutkintoa ole. He tekevät töitä yleensä provikkapalkalla ja kiinteistönvälittäjä on vastuussa heidän työstään. Itse olen LKV ja minulla on kiinteä kuukausipalkka, johon päälle provikat. Aiemmin ennen tutkintoa tein pelkällä provikalla, siihen en enää lähtisi. Ihan koitan hommaa...

Ahaa, tämä oli uutta tietoa mulle! Olen tuota tutkintomahdollisuuttakin miettinyt, markkinointi-instituutti tarjoaa koulutusta välittäjille, 10 kk kestävää, joka valmentaa LKV-tutkintoon. Voikohan tutkinnon suorittaa ilman tuota koulutustakin?

Voi suorittaa ilman tuota kurssiakin. Itse en ole tuota kurssia käynyt, vaan ostin lakikirjan ja muut matskut ja aloin lukea. Mulla pohjalla oli kyllä tutkinto liiketaloudesta (AMK) , joten jotkut lait olivat entuudestaan jo hieman tuttuja. Tutkintoja järjestetään kaksi kertaa vuodessa, ennen ainakin paikat oli Helsinki ja Oulu. Ne ovat perinteisesti keväällä ja syksyllä. Muistuttavat yo-kirjoituksia, aikaa 5 tuntia vastata ja molemmat tilaisuudet alkavat täysin samaan aikaan. Lakikirja saa olla mukana ja se tarkistetaan poistuttaessa. Omat eväät ja vessaan saatetaan, tuli oikeesti omat kirjoitukset elävästi mieleen :)

Mun mielestä ei heti kannata tota LKV:tä käydä. Se ei varmaan aluksi paranna yhtään palkkausta ja se on paljon vaikeampi suorittaa ilman työkokemusta. Mies ollut välittäjänä ja pärjäsi ilman tutkintoa tosi hyvin.
Puhelin kyllä soi sitten aina ja joka paikassa...

Kiitos taas uusista vastauksista! Kävin tutkimassa tuota LKV-tutkintoa netistä, on aika vaativan oloinen tutkinto noin pystymetsästä suoritettuna, ilman työkokemusta. Ajattelin alkuun, että tuon tutkinnon avulla olisi helpompaa löytää työpaikka.

Anteeksi vastukseni sävyt.

Aloitin nykyisessä työpaikassani vuosi sitten. Sinä aikana on tullut ja mennyt kymmenen välittäjää ja heillä ongelmana oli juuri työn määrä ja väärät odotukset.
Minulla itsellä on pienet lapset ja mies tekee viittävuoroa ja ilman luotettavaa lasten hoito apua tämä olisi mahdoton yhtälö.

Jokaisella firmalla on eri palkkasysteemit. Mulla oli aluksi pohja+provisio nyt pelkkä provisio. Jos oikeasti on ahkera, oma aloitteinen niin varmasti pärjää.

Mielenkiintoista ja vaihtelevaa työtä se on. B) Itse olen kyllä tykännyt tästä hommasta, mutta lähinnä just se harmittaa, kun uudet ja ulkopuolsiet kuvittelevat alasta ihan muuta. On työlästä kouluttaa uusia, jotka sitten väärän asenteen takia lopettavat/irtisanotaan hetken päästä.

Tuo LKV tutkinto kannattaa suorittaa, sitten kun on alalla jo jonkin aikaa ollut. Silloin tietää tykkääkö ja sopiiko alalle. Kaikille tämä työ ei sovi.

Jos oikeasti kiinnostaa ja olet tältä samalta suunnalta, laita yv:tä. =)

Tuosta LKV tutkinnosta on kyllä muutakin hyötyä kuin pelkkä kiinteistönvälitys. Itse aion hakea äippäloman jälkeen pankkiin töihin ja mainitsivat siellä eduksi tuon tutkinnon (kyselin jo vähän valmiiksi) Itse en aio enää välittäjäksi palata, ei ole perheellisen hommaa tai sitten on oltava tosiaan sitä aina valmista lapsen vahtiapua. Olen ollut myös LKV vastaavana ja en ole varsinaista välitystyötä tehnyt silloin kovinkaan paljoa, se on sopinut perheelliselle paremmin.

Yhteistyössä