Onko teistä oikein että sossu maksaa nuorille ajokortin?

  • Viestiketjun aloittaja vitutuskäyrä
  • Ensimmäinen viesti
jensku
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Sijaisvanhemman näkäkulmasta katson että ei ole oikein.

Meillä on nuorelle luvattu sossusta että maksavat ajokortin (vasta avustivat motarikortissa ja motarin ostossa, ei toki kokonaan maksaneet mutta aika muhevan summan! ) kun sen aika on.

Meillä jokainen lapsi on ollut samanarvoinen riippumatta siitä onko biologinen vai sijoitettu lapsi kyseessä. Jokaiselle on säästetty saman verran rahaa kuukausittain ja sillä ajatuksella että sieltä voi ajokorttia/opiskeluja tms. kustantaa. Lisäksi on käyttöraha kuukaudessa jokaiselle samansuuruinen, joku käyttää sen kokonaan, toinen säästää siitäkin johonkin isompaan hankintaan tai muuten vaan.

Nyt lapset sitten ovat eriarvoisessa asemassa sen suhteen että yhdelle maksetaan ajokortti ja opiskelut sossun puolesta ja hänen säästönsä jää "muuhun käyttöön" kun taas osa porukasta maksaa kortin tai opiskelut omistaan tai sitten me maksamme ne hänelle. Nuorimpien sijoitettujen kohdalla en tiedä miten toimitaan kun ovat eri kunnasta tulleet...

Mutta niin... minkäs sille voi=)
Tuossa kohden joo, ovat lapset eriarvoisessa asemassa. Mutta raha on vain rahaa...muista se, kun mietit ikävöikö sijaislapsi mahdollisesti biologisia vanhempiaan. En tarkoita, että sinä olisit huono vanhempi...et vain ole lapsen biologinen äiti. On se bio-äiti sitten millainen rapajuoppo tahansa niin tiedät varmasti, että lapsi kuitenkin rakastaa vanhempiaan lähes aina kaikista virheistä huolimatta.
 
jensku
Alkuperäinen kirjoittaja Muikula:
Jos sitten auttaisivat muitakin nuoria, joilla ei ole varaa ostaa ajokorttia. Kyllähän se ketuttaa kun itse joutuu pari kesää paiskomaan töitä, että saa ajokortin kustannettua, kun vanhemmilla ei ole taloudellisia mahdollisuuksia avustaa, ja kaveri pörrää vieressä soskan kustantamalla kortilla ja autolla.
Kelaa sä marmatat nyt mistä...siitä että lapsi joka on menettänyt oikeat vanhempansa syystä tai toisesta niin saa jotain euroja valtionkassasta.
Ja joo, pari tonniakin on pieni raha jos sitä punnitaan onnellisen kodin välillä.
Sijaiskodissa kun nuo lapset kyllä jollain tapaa tuntevat sisimmässään olevansa aina niitä sijaislapsia...sitä tunnetta ei poista se, että sijaisäiti rakastaisi kuinka paljon tahansa kun se ei ole sama asia kuin omaa perimää oleva ihminen.
 
ajokortitta
Nostanpa ihan kiusallani tätä keskustelua hieman:

Itse olen sijaislapsi ja minulle aiemmin luvattiin kustantaa ajokortti. Nyt kävi niin, että ajokorttia en saa sosiaalihuollon puolesta, jolloin se on maksettava itse. Olen kouluttautumassa alalle, jossa ajokortti on lähes välttämätön ja tulevan kesän työt lähtivät samantien alta, kun työnantaja kuuli, että minulla ei ole mahdollisuutta ajokorttiin.

Autokouluun on kuitenkin mentävä ja kurssimaksut maksettava. Tiedä sitten tuleeko työttömänä ja toimeentulotuilla maksetulla kortilla edullisemmaksi vai kalliimmaksi valtiolle. Mene ja tiedä.

Halusin vain antaa asialle toisen puolen.
 
Mä veikkaan että jos sossu jollekkin maksaa ajokortin, niin sille täytyy olla tosi hyvät perusteet, esim. nuorelle on hyvä työpaikka tiedossa, mutta vaatii ehdottomasti kortin. tuskinpa jakavat noita kortteja kaikille. Eikä sijaisvanhemmille kuuluu ajokorttien maksut, ja miten muuten voisi nuori sijaisperheestä tullut lapsi ajaa kortin? Mä muutenkin luulen, ettei joka paikasta saisi..olis luultavasti kunta kohtaista.
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja vitutuskäyrä:
ja vielä nuorille jotka on lievästi kehitysvammasia, eikä niitä sais auton rattiin päästää muutenkaan?
Sitten oikeesti ne jotka tarvitsis jotain ei saa mitään sieltä.
Mun mielestä on, jos nuoren perheellä ei ole sitä varaa kustantaa. Ajokortin avulla nuori voi sitä paitsi saada helpommin töitä, ei sitä omaa auto tarvitse olla.

Toi kehitysvamma-kommentti on musta aika asiaton. Kyllä ne kokelaat siellä autokoulussa testataan eikä sitä ajokorttia saa, jos kehitysvamma tai joku muu ongelma oikeasti on niin paha että se estäisi ajamisen. Ja jos se ei ole niin paha niin silloinhan se ei haitta.
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Liikuntavammaisia kutsutaan joskus kehitysvammaisiksi. Meidän nuorukainen on nimenomaan liikuntavammainen, mutta lääkärin papereissa puhuttiin kehitysvammaisesta. Riippuu siitä, miten kehitysvammainen määritellään. Se voidaan määritellä siten, että myös liikuntavammaiset kuuluvat kehitysvammaisiin.
Ai, no minä tarkotin kehitysvammasilla päävammasia, mielestäni ne on ihan eri asia kuin liikuntavammaset.. toki sitten on niitäkin joilla on molemmat.

Mutta siis mun mielestä päässä pitää toimia kaikki hoksottimet, jos meinaa käyttää nopeita ajoneuvoja tuolla liikenteessä. Vai kuka haluaa päästää ihan kenet vaan auton rattiin?

:eek:
No siis toki ne autonajoon tarvittavat hoksottimet täytyy toimia. Mutta ei sellaiset saa korttia, joilla ne ei toimi. Haloo.
 
Ville.h
itte heittelin vaan säästöpossuun joka ikinen viikko 20€ 2vuoden ajan että periaatteessa se sossu maksoi mun ajokortin nyt tosin jo töissä niin tarvii luukulla käydä ruinaamassa mutta asiat oli toisin muutama vuosi sitten.. ajattelin tulla kertomaan kun näin ton alotus viestin
 
"vieras"
No jos ajatellaan vaikka esimerkiksi lyhytkasvuista henkilöä, niin kyllähän sellaisille voi sen ajokortin kustantaakin. Eihän heillä useinkaan ole päässä mitään vikaa, mutta se lyhytkasvuisuus tekee varmasti elämästä monin tavoin hankalaa. Auton pitää tietysti olla erikoisvarusteltu että ylettyy polkimiin jne. Sellaisille suon sen ajokortin (ja vaikka autonkin) kustantamisen ilomielin.
 
vierailija
esim. sijaislapselle saattaa sossu maksaa ajokortin hankinan.
Sijoituksessa oleville nuorille kertyy jälkihuoltovaroja/itsenäistymisvaroja, esimeriksi lapsilisät tuonne tilille menee. Sijoitetulla on oikeus jälkihuoltoon ja jälkihuoltovaroihin 25 vuotiaaksi, ja niitä voidaa käyttää myös ajokorttiin. Kannattaa muistaa, että itsenäistymisvarat ei oo valtion vaa nuoren omat.
 
vierailija
Saahan jotkut sieltä paljon muutakin. Harkinnanvaraisena sossut voi myöntää mitä vain haluavat. Mutta jos naama ei miellytä heitä, eivät myönnä mitään. Silloin ei auta mitkään perustelut. Minä sain kerran, siis yhden kerran maksusitoumuksen apteekkiin, se sitoumus oli voimassa yhden päivän. Ja sain myös tiukan puhuttelun sossutädiltä että kai ymmärrät, että tämän jälkeen et enää ikinä saa meiltä apua jos rahas on loppu ja tarvitset lääkkeitä. Oikein painotettiin sitä että tämä on vain tämä yksi kerta, ja vaikka tulisi minkälainen tilanne eteen, niin apua en sieltä enää tule saamaan. Sillon Kela siis viivytteli päätöksensä kanssa ja mulla oli rahat lääkkeisiin loppu. Ja ei, en käytä mitään PKV-lääkkeitä. Kuitenkin sellaisia, joita pitää ottaa joka ikinen päivä.

Minusta aika metkaa oli tämä ilmoitus että muista nyt sitten että tämän jälkeen saat olla meidän puolesta ilman lääkkeitäs.
 

Yhteistyössä