Onko teistä oikein että sossu maksaa nuorille ajokortin?

  • Viestiketjun aloittaja vitutuskäyrä
  • Ensimmäinen viesti
katelliset
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Jep, sijoitetuille lapsille annetaan avustusta, jotta saavat hyvät eväät omaan elämään.
Entä sitten??
Miettikää kuinka vaikea on heidän elämänsä ollut, kun sijoitukseen päädytään.
Useasti vanhempien syytä. Omat vanhemmat eivät voi heille tulevaisuutta antaa, kuten me biologiset vanhemmat yleensä pyrimme tekemään.Nyt sitten yhteiskunta tukee näitä lapsia vanhempien sijasta.
Ja sekö on teiltä pois?
Lapsen parhaasta tässä on kysymys. Omille lapsille moni pyrkii ostamaan astioita ja imurit yms kun nuori muutaa kotoa. Yritetään auttaa ajokortissa, mopossa, autosa. Koulukirjoissa, harrastuksissa jne jne
Sijoitetuilla ei omat vanhemmat tuota tee, miksi ihmeessä e valtio saa heitä auttaa??
hienosti kirjoitettu, täysin samaa mieltä olen sinun kanssasi.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Jep, sijoitetuille lapsille annetaan avustusta, jotta saavat hyvät eväät omaan elämään.
Entä sitten??
Miettikää kuinka vaikea on heidän elämänsä ollut, kun sijoitukseen päädytään.
Useasti vanhempien syytä. Omat vanhemmat eivät voi heille tulevaisuutta antaa, kuten me biologiset vanhemmat yleensä pyrimme tekemään.Nyt sitten yhteiskunta tukee näitä lapsia vanhempien sijasta.
Ja sekö on teiltä pois?
Lapsen parhaasta tässä on kysymys. Omille lapsille moni pyrkii ostamaan astioita ja imurit yms kun nuori muutaa kotoa. Yritetään auttaa ajokortissa, mopossa, autosa. Koulukirjoissa, harrastuksissa jne jne
Sijoitetuilla ei omat vanhemmat tuota tee, miksi ihmeessä e valtio saa heitä auttaa??
Ehkä siksi, että monilla hyvissä perheissä biologisten vanhempien kanssa asuvilla ja hyvän lapsuuden saaneilla, ei ole varaa ajokorttiin. Ei kysymys ole siitä, onko se joltain pois, vaan onko yhteiskunta oikeudenmukainen ja tasapuolinen. Maailma ei ole. Sen me tiedämme, mutta miksi näin valikoidaan, jos tämä on totta.
mä olin ihan hyvästä perheestä, ei ollut vanhemmilla varaa kustantaa ajokorttia, minä otin opintolainan jolla maksoin autokouluni, menin töihin ja sain ostettua ihka ensimmäisen autoni, bensatkin maksan ihan itse :)
 
Jos sitten auttaisivat muitakin nuoria, joilla ei ole varaa ostaa ajokorttia. Kyllähän se ketuttaa kun itse joutuu pari kesää paiskomaan töitä, että saa ajokortin kustannettua, kun vanhemmilla ei ole taloudellisia mahdollisuuksia avustaa, ja kaveri pörrää vieressä soskan kustantamalla kortilla ja autolla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Ei oo.
Se ei ole mikään pakkohankinta, varsinkaan jos päässä heittää.
Tai sitten on. Näin juuri tänään paperin, jossa lääkäri oli kutsunut nuorukaistani "jonkin asteiseksi kehitysvammaiseksi". Mielestäni lapseni tarvitsee aikuisena ajokortin, sillä muuten hän joutuisi liikkumaan suurimmaksi osaksi taksilla. En kylläkään usko, että saamme ajokortin hankkimiseen miltään taholta avustusta.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Liikuntavammaisia kutsutaan joskus kehitysvammaisiksi. Meidän nuorukainen on nimenomaan liikuntavammainen, mutta lääkärin papereissa puhuttiin kehitysvammaisesta. Riippuu siitä, miten kehitysvammainen määritellään. Se voidaan määritellä siten, että myös liikuntavammaiset kuuluvat kehitysvammaisiin.
Ai, no minä tarkotin kehitysvammasilla päävammasia, mielestäni ne on ihan eri asia kuin liikuntavammaset.. toki sitten on niitäkin joilla on molemmat.

Mutta siis mun mielestä päässä pitää toimia kaikki hoksottimet, jos meinaa käyttää nopeita ajoneuvoja tuolla liikenteessä. Vai kuka haluaa päästää ihan kenet vaan auton rattiin?

:eek:
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Hop hop, nyt kyllä menee lunaticilla jo yli. Mie tiedän monta todella viisasta kehitysvammasta, vamma ei välttämättä vaikuta siihen älylliseen toimintaan
Vai niin, no miksi ne sitten on kehitysvammasia jos pää toimii.
 
mm
Jos naapurilla on parempi palkka, ja hän ostaa lapselle ajokortin, mutta sinulla on huonompi, etkä voi lapselle korttia maksaa..
Pitääkö siis naapurin antaa omistaan, vai olla ostamatta omalleen?
Sijoitetut lapset ovat hyvin vaikeista oloista useimmiten. He eivät ole saaneet rakkautta, huolenpitoa, välittämistä. Sinun lapsesi oletettavasti savat ainakin sen, turvallisen lapsuuden omien vanhempien ja perheensä kanssa.
Eihän ajokortit jne rakkautta korvaa, mutta niin sijoitus hyvään perheeseen kuin nuoren auttaminen elämän alkuun on kaikki tuon nuoren parhaaksi.
Näin eri tavoin heiä tuetaan, jotta heistä tulee ehjiä aikuisi, työtätekeviä veronmaksajia, jotka työllään maksavat yhteiskunnalle nuo saamansa avut takaisin.
Jottei heistä tule syrjäytyneitä, työttömiä, alkoholisteja, huumeiden käyttäjiä tms, joita heidän vanhempansa monesti ovat.
Näitä nuoria autetaan jotta he eivät jatkaisi vanhempiensa jalanjäljissä. Ja jos he jatkaisivat, se vasta yhteiskunnalle kalliiksi tulisikin!

Jos ei huostaanotetuille/sijoitetuille lapsille saa antaa mitään hyvää, miksi naapurin paavolle vanemmat saisivat ostaa mitään. Miksi, oi miksi elämä ei ole kaikille tasavertainen..
 
katalonia
Alkuperäinen kirjoittaja vitutuskäyrä:
Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Ai miten niin lievästi kehitysvammasia ei pitäisi laittaa rattiin?
No mä tunnen nämä nuoret ja ei todellakaan oo autoilija-materiaalia. Kahdelle sossu maksaa ajokortin, mietin vaan että meinaako sossu sitten kustantaa auton ja bensat myös näille. Jumalautra.
Toiselle näistä sossu maksaa myös "työharjottelun" espanjaan tulevana keväänä. Kannattas vissiin olla päästä jälkeenjääny.
Saatat olla, jos tosiaan kehitysvammaisia kadehdit.. Todennäköisesti vain ajattelematon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Jos naapurilla on parempi palkka, ja hän ostaa lapselle ajokortin, mutta sinulla on huonompi, etkä voi lapselle korttia maksaa..
Pitääkö siis naapurin antaa omistaan, vai olla ostamatta omalleen?
Sijoitetut lapset ovat hyvin vaikeista oloista useimmiten. He eivät ole saaneet rakkautta, huolenpitoa, välittämistä. Sinun lapsesi oletettavasti savat ainakin sen, turvallisen lapsuuden omien vanhempien ja perheensä kanssa.
Eihän ajokortit jne rakkautta korvaa, mutta niin sijoitus hyvään perheeseen kuin nuoren auttaminen elämän alkuun on kaikki tuon nuoren parhaaksi.
Näin eri tavoin heiä tuetaan, jotta heistä tulee ehjiä aikuisi, työtätekeviä veronmaksajia, jotka työllään maksavat yhteiskunnalle nuo saamansa avut takaisin.
Jottei heistä tule syrjäytyneitä, työttömiä, alkoholisteja, huumeiden käyttäjiä tms, joita heidän vanhempansa monesti ovat.
Näitä nuoria autetaan jotta he eivät jatkaisi vanhempiensa jalanjäljissä. Ja jos he jatkaisivat, se vasta yhteiskunnalle kalliiksi tulisikin!

Jos ei huostaanotetuille/sijoitetuille lapsille saa antaa mitään hyvää, miksi naapurin paavolle vanemmat saisivat ostaa mitään. Miksi, oi miksi elämä ei ole kaikille tasavertainen..
Harmin paikka vaan, että n. 70 prosenttia tuntemistani sijaislapsista on jatkanut vanhempiensa jalanjäljissä kaikesta sossusta saamastaan avusta huolimatta. He pitävät sitä jopa itsestäänselvyytenä, että sossu maksaa asunnon, opiskelut, ajokortin yms. Ja kun täyttävät 23 ja jälkihuolto loppuu, heillä ei ole hajuakaan, kuinka omia asioita hoidetaan.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Muikula:
Mitenkäs sitten muuten, jos on jo kortti, ja joutuu johonkin esim. onnettomuuteen, jossa saa aivovamman, niin otetaanko kortti pois, vai saako jatkaa ajamista? Kellään tietoa tällaisestä?
On tietoa. Tarvitaan uusi lääkärintodistus ajokelpoisuudesta.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Muikula:
Mitenkäs sitten muuten, jos on jo kortti, ja joutuu johonkin esim. onnettomuuteen, jossa saa aivovamman, niin otetaanko kortti pois, vai saako jatkaa ajamista? Kellään tietoa tällaisestä?
On tietoa. Tarvitaan uusi lääkärintodistus ajokelpoisuudesta.
Tänks :) uutta tietoa taas tänne :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Tuntuu väärältä koska se ei ole välttämätön ja moni ihan tavan perheestäkin joutuu itse ajokortin kustantamaan tai ajamaan vasta myöhemmin.
Ja moni lapseton joutuu maksamaan veroja joista sitten kustannetaan lasten koulutuksia ja hoitoja ja lääkäreitä ja jos et itse tarvitse sossusta rahaa ja muut saavat ja ja ja.. -voi vit. _Lopetetaan kaikki yhteiskunnan tuet, kaikki maksaa itse omalla työllään kaiken tarvitsemansa niin ei kenellekään tule paha mieli ja kateudesta mieli mustu.

 
viers
Miten se on sulta ap pois jos sossu maksaa jolleki jotaki?
Ja lääkärintoditus siihen ajokorttiin tarvitaan, et kyllähän se ammattilainen osaa arvioida onko joku riittävän terve jotta saa kortin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Musta on ihan oikein silloin, jos vammaisen ajokortti tulee kunnalle edullisemmaksi kuin ajokortittomuus.
Peesi tähän. Tuskin monella tulee mieleen, että vammaisen täytyisi joka tapauksessa saada vaikkapa palveluseteleitä jotta pääsisi esim. kuntoutukseen. Ja mitkähän olisivat kustannukset?

Mulla ei ole siis mitään vammaisten ilmaisia kulkemisia vastaan, minusta tuo ajokortin maksaminen on loistava idea kunnalta :flower:
 
sossun asiakas
Alkuperäinen kirjoittaja ihan oikein:
Enemmän oikein se on ku et sossu maksaa joillekkin pummeille heidän koko elämänsä.Aikuisilla ja terveillä ihmisillä luulisi olevan sen verran tahtoa,ettei tarvi sossun rahoilla elellä.Työtä tekemään.
Pelkkä tahto ei riitä. Ajokortti kyllä on ja lainaa vaikka miten.
 

Yhteistyössä