Onko teistä laminaatti hienompi kuin muovimatto?

• Viestiketjun aloittaja lattiaa
  • Ensimmäinen viesti
lattiaa
Mä en tajua, mikä siinä laminaatissa on hienoa. Kopiseva ja liukas, myös naarmuuntuu. Meillä on muovimatot ja musta ne on paremmat, vaikka ovatkin halvemmat. Johtuukohan mun mielipide siitä, että meillä on koiria ja lapsia? koiran tassun alla yhdessä huoneessa oleva laminaatti on kauheen liukas, ja aina oikein "sutivat" siellä. Myös taaperon jalat lipsuu laminaattilattialla. Mitä etuja laminaatissa on suhteessa muovimattoon?

No mustakin laminaatti on kaikkee muuta kuin hieno. Sehän on vain kovempaa muovia kuin muovimatto. Ehkä se on hienoa että siinä saa paremmin imitoitua sitä puunkuviota kuin muovimatossa ja on ne saumankohdat aidomman näköiset. Mutta muovi on kaikissa puunkopiointimuodoissaan minusta ällöttävä materiaali sisustuksessa: niinkuin laminoiduissa ihastuttavissa "pyökkimelamiinihyllyissä" ja "tammisissa" muovipöytätasoissa.

Kun on aika uusia meidän lattioita, aiotaan laittaa lautalattiat. Ne voi sentään hioa ja ovat kivat jalan alla.

Riippuu mitä vertaa. Kumpaakin on hyvin erilaisia laatuja. Tykkään aniharvasta muovimatosta, mutta julkisversioissa on ihan hienoja. Laminaattejakin on hienoja ja huonoja ja esim taas opiskelijatalojen halvat muovimatot ihan karseita. En ymmärrä miksi sellaista edes lattiaansa pistää.

"SisustAja"
Kyllä minä ainakin tykkään tästä meidän nykyisestä tummasta puulattiaa imitoivasta laminaatista enemmän kuin tykkäsin yrjönvihreästä muovimatosta edellisessä asunnossamme.

"heh"
Ei se muovimatto kylläkään ole halvempaa kuin laminaatti. Tai riippuu toki laminaatista ja muovimatostakin mutta kunnollinen muovimatto on ihan hyvin hinnoissaan. Ja mun mielestä molemmille on käyttökohteensa, omassa kodissakin on sekä parkettia, laminaattia, laattaa että muovimattoa. Ja kaikkiin niistä olen ollut tyytyväinen. Ehkä parketti on huonoiten kestänyt lapsiperhe-elämää.

cvcxv
Meillä on kestävää laminaattia, joka sopii julkisiinkin tiloihin. Niitä on eri kestävyysluokkia ja hassua kun joillakin on käytävässä sellainen joka naarmuuntuu heti (tarkoitettu makkariin jne. huoneisiin missä ei juuri kulutusta) ja sitten haukutaan.

Meillä on kestävää laminaattia, joka sopii julkisiinkin tiloihin. Niitä on eri kestävyysluokkia ja hassua kun joillakin on käytävässä sellainen joka naarmuuntuu heti (tarkoitettu makkariin jne. huoneisiin missä ei juuri kulutusta) ja sitten haukutaan.
Oli se laminaatti kestävää tai ei, kallista tai halpaa niin se on silti kammottavan kalsea materiaali.

Muovi
Meillä oli ennen parketti ja nyt muovimatto. Parkettia piti aina varoa, kun se naarmuuntui niin helposti. Hyvä muovimatto on paras ja huolettomin lattianpäälyste. Hienoudesta viis.

"vieras"
Keskimäärin se muovimatto on kyllä kalliimpaa, joskus saattaa olla joku halpa tarjous, mutta silti yleisestiottaen laminaattia saa halvemmalla. Meillä on molempia ja kyllä jalan alla muovimatto on mukavampi.

"xxx"
molemmista löytyy sekä hienoja että karseita.

Meillä lautalattiat lähes koko talossa. Kylppärissä ja vessassa sekä kodarissa on laatat ja eteisessä ei ihan niin kiva laminaatti. Mutta olkoot nyt toistaiseksi.

Mutsicca
Eteisessä oli ennen laminaatti, mutta iso koira ja lapset + lasten kaverit pitivät huolen siitä, että vaihdettiin se muovimattoon. Ei kopise eikä tarvitse olla heti rätin kanssa vahtimassa kun lapset tulevat sisälle :D Mulla oli muovimattoennakkoluuloja, mutta tuo nykyinen eteisen lattia näyttää ihan lankkulattialle kaikkine puunsyineen ja kuvioineen :) ( ja oli muuten huomattavasti laminaattia kalliimpaa :) )

"mellan"
Ennen olin sitä mieltä että laminaatti on ihan huippu juttu. Nyt kun on ollu laminaattilattia, niin ottasin paljon mieluummin jonkun siistin muovimaton. Laminaatti on kylmä, liukas ja kopisee

"minna"
Meillä oli edellisessä kämpässä ne kamalat vanhat muovimatot :X Tässä on laminaatti ja oon ihan tykänny. Kylmäkään ei ole, kun on lattialämmitys. Asutaan vuokrakämpässä. Mutta nyt on tullut sitä muovimattoa, mikä ei oikeastaan edes näytä muovimatolta, sellaisen voisin laittaa. Mutta en sellaista perusmuovimattoa, mitä kaikissa vuokra-asunnoissa on.

x<x<
Meillä opiskelijaluukussa on muovimatto, joka ei enää ole edes kovin hyvännäköinen. Mutta on kuitenkin vaalea, pehmeä ja helppo puhdistaa. Edellisessä asunnossa oli huonolaatuinen laminaatti, ja vaikka se aluksi tuntui luksukselta, aloin vihaamaan sitä. Kylmä-talvella aina villasukat jalassa. Naarmuuntui tosi helposti-aina sai olla varomassa, kun mukula pudotti lasin lattialle, lähti saumakohdasta iso pala irti. Lisäksi se edesauttoi kaikumista, kai siksi että oli niin kova. Liukas myös ja kaikki jalanjäljet näkyivät kiiltävässä lattiassa. Eli muovimatto sopii ainakin meille paremmin.

Ksantippa S.
Mikä vain on hienompi kuin laminaatti...

Meillä on lattiat lankkua ja laattaa, ja olen ihan tyytyväinen, paitsi että yhdessä huoneessa on laminaatti. En kuitenkaan raaski tuottaa lisää jätettä maailmaan vaihtamalla sitä, kun se on ihan hyvässä kunnossa.

Jos olisi rajattomasti rahaa ja remppatarve, tykkäisin lankun ohella vanhasta kunnon linoleumista.

Yhteistyössä