Onko teistä oikein, että eskarilainen saa itsekseen fillaroida kilometrin kaverin luo kylään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Illan gallup
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Illan gallup

Vieras
Jäin miettimään tätä kun eräs pojan kaveri fillaroi itsekseen kavereiden luo kylään noin kilsan matkan ilman että vanhemmat ilmoittavat mitään että lapsi on tulossa kylään, poika ilmestyy vaan yhtäkkiä oven taa. Viimeksi vanhemmat eivät edes tienneet, missä lapsi oli. Ilmestyi vähissä vaatteissa ja ilman kypärää oven taakse.

Minusta tällainen meno ei vaan vetele. Mikäs on palstan mielipide tähän? Minusta vanhemmilta todella vastuutonta käytöstä antaa noin pienen fillaroida yksin pitkin kyliä. Ihan liian riskaabelia, kun matkalla on autoteitäkin.

Mulla on 6 v 9 kk ikäinen tyttö, ja hän ei saa fillaroida noin kauas yksin, ei ylipäätään saa pyöräillä juuri minnekään ilman mua - eikä metriäkään ilman kypärää.

Kuulostaa kieltämättä aika hurjalta, jos eskarilainen pyöräilee vajaassa varustuksessa eikä vanhemmat edes tiedä missä lapsi on.

Mun pojan yksi kaveri sai eskari-iässä pyöräillä kavereilleen tuolla teillä ja muutaman kerran sitä seurasin järkyttyneenä, kun ei yhtään osannut polkea tien reunassa (ei pyöräteitä) jne. Meillä poika on saanut poljeskella kavereilleen ekalta lähtien (matkaa kavereille 500m-2km). Mutta on tosiaan sit polkenut jo kouluunkin päivittäin (3km ja rapiat).

Ilman kypärää meillä ei poljeta yhtään ja kyllä mun mielestä aina pitäisi ainakin ton ikäisen vanhemman tietää, missä lapsi on.

Pyöräilköön vaan, mutta kypärä päässä ja jos jonnekin on menossa, niin täytyy olla sovittu "isäntäväen" kanssa siitä. Tietty jossain helsingin keskustassa voi olla vähän turhan vaarallista eskarille pyöräillä tuollainen matka, monessa muussa paikassa taas ei (esim. omasta kotoa pääsi leveää pyörätietä ja leikkipuiston läpi kaverille saman matkan, ei yhtä ainutta autoa tai muutakaan vaaranpaikkaa matkan varrella).

Muuten tulee vähän semmoinen olo, että taitaa vanhemmat pistää lapsen itsekseen etsimään ilmaisen "hoitopaikan" jossa parhaassa tapauksessa tämä vielä ruokitaankin, että saisivat itse olla illan rauhassa. Eri asia, jos tästä kyläilystä on sovittu etukäteen aikuisten kesken.

Kypärätön kuusivuotias saisi meiltä saaton kotiin saman tien ja juttelun vanhempien kanssa. Monessa koulussa muuten saa lapset tulla pyörällä kouluun vasta kolmannella luokalla ja ehdoton kypäräpakko aina.

Sepä se, että olettaisi että kysyttäisiin saako lapsi tulla kylään. Niin tietäisi odottaa sitä lasta. Tosin henkilökohtainen mielipide on että eskarilainen ei vielä pyöräile yksin yhtään minnekään.
Kummastuttaa kun nämä vanhemmat vaikuttavat ihan vastuuntuntoisilta ihmisiltä, eivät tosiaan ole mitään hulttioita. Perheessä on isompi lapsi, ehkä sillä on merkitystä tuohon vapauteen.
Ja pääkaupunkiseudulla asutaan.

No eihän tuo ole mikään pitkä matka,kypärä toki pitää olla. Mielestäni ihan normaalia tulla hakemaan kaveria vaikka sitä ei olisi mitenkään erityisesti sovittu. Ihme touhua nykyään.

[QUOTE="mä";22211875]No eihän tuo ole mikään pitkä matka,kypärä toki pitää olla. Mielestäni ihan normaalia tulla hakemaan kaveria vaikka sitä ei olisi mitenkään erityisesti sovittu. Ihme touhua nykyään.[/QUOTE]

Kuusivuotias on sinusta riittävän vanha fillaroimaan pitkin kyliä ilman että vanhemmat tietävät missä lapsi on? Joku kouluikäinen on eri asia mutta pikkulapset eivät minusta hengaile vielä kylillä itsekseen.

Jep, ihme touhua tosiaan. Jostain kumman syystä täällä pitää eskarilaiset aikuisen hakea, ei saa lapset kulkea omin nokkineen. Ja vasta kolmannella luokalla saa mennä kouluun pyörällä. Mitä luulet, olisikohan tässä kyse vaikkapa lasten turvallisuudesta?

Muutenkaan minusta ei tulla kutsumatta kylään, oli kyse lapsista tai aikuisista.

Riippuu ihan lapsesta ja asuinympäristöstä. Loppuvuodesta syntynyt kuopus oli koulussa saman ikäisenä kuin moni kaverinsa oli ollut eskarissa. Jos tuttu ja turvallinen reitti sekä kypärä päässä, niin sai mennä kaverilleen kävellen tai pyörällä. Ja ei tosiaan soittanut mulle joka käänteessä töihin, mihin aikoo mennä ja millä kulkuvälineellä. Jos kaverille ei päässyt tai kaveri ei saanut tulla ulos, niin sitten tuli joko takaisin kotiin tai meni hakemaan jotain toista kaveria. Mutta kuopuksen kaverit asuivat sellaisen reitin päässä, ettei tarvinnut autoteitä ylittää.

Riippuu missä asuu. Täälä en kovin herkästi päästä 6v mihinkään yksin pyörällä. Ja jos sais niin ei ilman lupaa ja sopimista. Oltava sopivat vaatteet ja se kypärä. Itse kelasin aikanaan mut asuttiinkin pikkukylässä.

Ei ole oikein. Ilman kypärää on todella paha juttu. Saati että on eskarilainen yksin pyörän kanssa liikenteessä - pääkaupunkiseudulla. Ja todella hurjaa ettei vanhemmat tiedä missä lapsi on.

Mä voisin ajatella päästäväni oman eskarilaiseni ajamaan pyörällä kaverilleen kilometrin päähän. Ison tien toiselle puolelle pääsee alikulkua pitkin ja parin pienen tien ylitys lisäksi (hiljaisella omakotitaloalueella nuo pikkutiet). Mutta ehdottomasti kypärä oltava päässä ja asioista sovittu kaikkien kanssa sekä ilmoitus kaveriperheeltä kun lapsi on perille päässyt.

Uusimmat

Yhteistyössä