Onko teistä liikaa painon nousua raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninnuni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

ninnuni

Vieras
OLEN 165CM lähtöpaino oli 62kg eli BMI oli 22-23 välissä..nyt RV 32 ja paino noussut 11kg ja neuvolantäti senkun motkottaa :/ ja mä todella katson syömisiäni jo ihan hysteerisenä!!

Ei ole. Minä olen 166 cm ja alkupaino oli n. 62 kg. Molemmissa raskauksissa paino nousi 20 kg, mutta lähti sitten itsekseen pikkuhiljaa pois. Ekan jälkeen kesti 8 kk ja toisen jälkeen vuoden verran.

Ollessani 27 ja raskaana niin paino nousi 22kg ja vauva kun oli 6kk painoin saman verran kuin ennen raskautta. Kymmenen vuotta myöhemmin ollessani raskaana paino nousi 15kg ja paino ei laskenut millään ja en ole vieläkään viiden vuoden jälkeen samassa missä olin ennen raskautta. 7kg taisi sitten pysyvästi jäädä ylimääräistä. Riippuu siis myös minkä ikäinen olet miten "ongelmallista" tuo painon nousu on.

No ei ole jos katsot mitä syöt, sitten se paino vaan tulee mikä on tullakseen. Eriasia jos syö päivittäin epäterveellisesti. Sanohan sille neuvolantätille suorat sanat ettet pysty vähempää syömään ja jos painoa vaan tulee niin tulee. Eiköhän ne lähde, luultavasti hormonaalista painonnousua eikä varsinaista painonnousua tai sitten nestettä. Typerä nvolan täti sulla! Itse sanoisin kyllä muutaman valitun sanan, eihän ketään tarvi raskausaikana turhaa stressata!

Melko lailla sama lähtö bmi. Ensimmäinen raskaus, vahdin syömistä hullun lailla ja liikuin, painon nousua18 kiloa. Toinen raskaus, otin rennommin, painon nousua 18 kiloa. Kolmas raskaus, söin mitä huvitti painon nousua 19 kiloa.

Minun kohdallani syömisen laadulla ja määrällä ei ollut mitään korrelaatiota painonnousun kanssa. Aineenvaihdunta oli koko raskauden ajan lähes nollassa ja nesteitä kerääntyi pelkästä olemassaolosta. Meillä nesteenkertyminen on todellkin sukuvika. Siskon paino nousi raskaudessa 30 kiloa (!) ja liikunnallisena ihmisenä ei todellakaan mitään karkkia ja pullaa mässyttänyt.

Ihan normaalilta painonnousulta kuulostaa. Ihme harppu se neukka.

Itsellä nousi 25-30kg (riippuu, miten laskee) molemmissa raskauksissa ja motkotettiin myös. Kukaan ei uskonut, kun sanoin, että liikun parhaani mukaan ja syön vain salaattia ja hedelmiä (kun kaikki muu tuli ylös) ja silti paino nousi. Lopulta (ihan muita teitä kun lähdin apua hakemaan) selvisi, että kilpirauhasen vajaatoimintahan syynä olikin, ei syömiseni. Oireet vain paheni niin huomattavasti raskauksien aikana ja niiden välissä taas olo oli parempi (vaikei hyvä silloinkaan), kun hormoonitarve oli pienempi. Paino palasi kyllä normaaliksi alle vuodessa molemmilla kerroilla.

mielestäni ei ole liikaa noussut. ihan samat kilolukemat mulla noussut samoille viikoille ja pituuskin suht sama. Eikä ole sanottu koskaan että liikaa olisi noussut.

niin ja siis mulla edellisessä raskaudessa nousi paino 26kg!!kuukausi synnytyksestä oli lähtenyt 15kg ja sitten loput tippuikin tasaisesti tekemättä mitään sen kummempaa..nyt olen todellakin syönyt terveellisesti ja liikkunut paljon..aina se muistaa esim hemoglobiinista sanoa että kuinka olen syönyt hyvin kun se on pysynyt koko raskauden 143-130 ilman rautaa mutta sitten aina lisää että vähän voisi painon nousua kattella ja mitä sinne suuhunsa laittaa :/

On ikävää, kun kohdalle osuu neukka, joka hallitsee vain painon ja verenpaineen mittaamisen ja, joka kuvittelee, että hänen asiakkaansa lähtökohtaisesti valehtelevat ja hänen ensisijainen tehtävänsä on kasvattaa ja ojentaa tulevia äitejä.

Selkeesti tuo painonnousu on niin yksilöllistä: turvotukset ja muut, toisille tulee toisille ei.
Mulla lähtötilanne 169cm/63kg. Painoa on tullut alusta 7kg ja nyt viikko 39+2 meneillään. Noilla viikoilla painoa oli tullut n.2kg. Tosin alkuraskaudesta paino tippui pahoinvoinnin vuoksi, mutta on sitä lääkärit ja neuvolantätit ihmetelleet että noinkin vähän tullut kun olen ihan normipainoinen olemassa. Yhtään en ole tarkkaillut syömisiä paitsi tietenkin vältellyt raskailta kielletyt ruoka-aineet ja muuten syönyt normaalisti eli suht terveellisesti, välillä tietysti myös roskaruokamättöjä. Liikkunut olen runsaasti jo työnikin puolesta. Perinnöllä on selkeesti osuutta asiaan, sillä omalla äidilläni raskaudet on kulkeneet juuri kuin minulla tämä odotus.

Paljon mulla on kavereita suht samankokoisia, joille tullut se 18kg ja mennyt raskauden jälkeen..
Neuvolantäti muuten hulluna valisti alkuraskaudessa että nyt ei ole syytä kerätä sitten yhtään ylimääräistä (itse on reilusti ylipainoinen) ja olin vähän loukkaantunutkin. Nyt sitten varmaan on miettinyt, että taisi tosissaan ottaa neuvosta vaarin..

Minulla bmi 21 ja paino noussut nyt vajaa 10kg ja viikkoja 38. Tässä viimeisten viikkojen aikana on nyt alkanut paino nousemaan, samoin oli edellisessä raskaudessa. Silloin paino ehti nousta n. 12kg. 32 viikoilla tais olla suunnilleen 7kg tullut ja ei koskaan ole sanottu mitään tästä noususta, kuulemma ihanteellista. Ekan raskauden jälkeen olin lähtöpainossa 2 viikossa. En ole vahtinut syömisiäni mitenkään. Aika yksilöllistä miten se paino nousee, en ymmärrä tuota sinun terkkaa, kun ei tuo nyt ihan älyttömästi ole noussut tuo paino. Ja yksilöllistä sekin miten se paino sitten tippuu synnytyksen jälkeen. Minulla ei ylimääräistä tullut vissiin yhtään, kun niin äkkiä palautui ja nytkään ei näy missään muualla kuin että kauhea pallo vaan tuo maha :D

No ei todellakaan! :O

Itselleni tuli ensimmäisessä raskaudessa 8 kiloa ja kymmenen päivää synnytyksestä, niin painoa oli lähtenyt 14kg, eli laihduin raskausaikana. Toisessa raskaudessa painoa tuli 13kg ja kaikki kilot oli lähtenyt jälkitarkastukseen mennessä ja imetyksen myötä lähti vielä enemmänkin.
Nyt menossa kolmas raskaus, rv22+4 ja painoa tullut jo 9 kiloa, eikä kyllä huoleta vielä kilojen kertyminen. :) Niin jä lähtömitat oli tässä raskaudessa 166cm ja 64kg. Lievästi ylipainoinen olen ollut kahden ensimmäisen raskauden alussa. (Paino oli ekan raskauden alussa 81kg ja toisen alussa 71kg.)

sanonut suoraab ettei näille viikoille olisi vielä tarvinnut noin paljon painoa tulla kun en ole alipainoinen (BMI 22-23 välistä 165/62) ja että ei saa herkutella näin paljoa,voisi pikkasen enemmän katsoa mitä suuhun laittaa jne ja tosiaan isoin nousu oli kerran 582g/vko muuten pysynyt alle sen 500g ja nyt viimeisin oli 9ltä viikolta 480g/Vko ..

Yhteistyössä