Onko teistä kohtuullista kutsua heti synnytyksen jälkeen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tuleva äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tuleva äiti"

Vieras
Meille on syntymässä kohtapuoliin vauva (esikoista odotellaan). Tänään sain ystävältäni tekstiviestin, jossa hän samalla kutsui minut kummipoikani 5-v. synttäreille. Synttärit vietetään kahdessa osassa, joista toinen on puolitoista viikkoa mun lasketun ajan jälkeen ja toinen siitä viikkoa myöhemmin. Viestin lopussa luki vaan, että "ilmoita kumpi sulle sopii paremmin".

Olenko jotenkin outo, kun mun mielestä tuntuu hieman kohtuuttomalta olettaa, että olisin ilman muuta heti synnytyksen jälkeen lähdössä synttäreille...? Sitähän ei toki voi etukäteen tietää, milloin vauva tarkalleen ottaen syntyy, mutta ensisynnyttäjänä todennäköisemmin menee yli kuin alle lasketun ajan. On siis ihan mahdollista, että vauva on vasta viikon tai parin ikäinen tuossa vaiheessa. Ystäväni tietää hyvin, milloin meillä on laskettu aika - viimeksi siitä tuli puhettakin, miten lähellä päivä on kummipoikani syntymäpäivää, ja hän sanoi jo silloin jotain siitä, että voin sitten tulla juhlimaan sitä joko "oikeana" syntymäpäivänä tai seuraavana viikonloppuna.

Jotenkin mua vaan ihmetyttää se tapa, millä hän kutsun esittää... Siis sen sijaan, että hän sanoisi jotain tyyliin "jos jaksatte/ehditte, olisi kiva jos tulisitte käymään kun järkkäämme tuolloin synttärit", hän vain ilman muuta olettaa että olemme tulossa - vaikka en voi yhtään tietää kuinka vanha vauva tuolloin on ja missä kunnossa itse olen synnytyksen jälkeen, kuinka paljon jaksan edes kotona ottaa vieraita vastaan, saatika sitten olenko valmis lähtemään vauvan kanssa liikenteeseen... Mutta onko tämä nyt vaan jotain mun omaa yliherkkyyttä? Tai olenko itsekäs, jos ajattelen, että saattaisin haluta jäädä vain kotiin toipumaan synnytyksestä ja totuttautumaan ensi päiviin esikoiseni kanssa?

Äh, mietit tuota liian paljon. Menet oman jaksamisen mukaan :) Kyllä se ystävä ymmärtää, vaikka et sinne synttäreille jaksaisi mennä. Jos ei ymmärrä, niin ystäväsi on itsekäs paska.

Kohteliasta on pyytää syntymäpäiville,vaikka tietääkin sun tilanteen. Mutta automaattista oletusta paikalle saapumisesta ei voi tehdä. Vastaa kutsujalle, ettet vielä voi tietää käykö sulle kumpi päivä vai kumpikaan. Ilmoittelet lähempänä tilanteen.

Juu, ja en lähtis noin pienen vauvan kanssa minnekään synttäreille. Vaan olisin rauhassa kotona ja lahjoisin kummipoikani myöhemmin.

No ethän sä sitä voi vielä tietää, eiköhän tuo ystäväsi ymmärrä kun on omiakin lapsia. Laittoi varmaan vaan tuon saman vietin kaikille. Voihan olla ettei vauva ole vielä edes ekojen juhlien kohdalla syntynyt. Ite en veisi viikon ikäistä lasten juhlille, vaikka meillä omia vanhempia lapsia onkin.

Mä en ainakaan liiku moneen viikkoon mihinkään, kun vauva syntyy. En jaksa.

Mä vastaisin kaverille, että mä en todennäköisesti kyllä pääse tulemaan. Mutta että toimitan kyllä lahjan vaikka etukäteen, niin sen voi synttärisankarille sitten antaa :)

No en mä tiedä onko se nyt niin kohtuutonta. Olisin mä ollut ainakin ihan sielun voimissani ja voinut aivan hyvin käydä piipahtamaan. Ja onhan se isäkin varmaan kotona ja sen varmaan voi ottaa mukaan?

Et ole kohtuuton tai itsekäs. Itse en vastaavassa tilanteessa edes odottaisi sinun osallistumistasi synttäreille, kutsun laittaisin mutta tyyliin "tule sitten kun pääset". Voihan kummipoikaa muistaa muutenkin, vaikka etukäteen :) Tai sitten kun vauva on syntynyt ja arki käyntiin lähtenyt. Vastasyntyneen kanssa en kyllä ensimmäisenä menisi ehdoin tahdoin vastaanottamaan mitään tautejakaan, joten siinä mielessä menisin muutenkin vasta sitten kun muut vieraat (esim muut lapset?) ovat jo lähteneet.

Oman esikoiseni ensiviikot olivat varsin haasteelliset johtuen sektiosta ja väärästä imuotteesta, en olisi todellakaan kyennyt mihinkään rientoihin, hyvä kun pääsin postilaatikolle. Olin tosi kipeä ja alkuun pumppasin maitoa 24/7 ja harjoiteltiin sivussa imetystä. Siinä kunnossa ei paljon ihmisten ilmoille päässyt.

Äläpä nyt liikaa analysoi, hän ei varmasti keskity _sun_ raskauteen ja synnytykseen samalla intesiteetillä kuin sinä.

Hän esitti kutsun, sinä voit vastata vaikka että tullaan jos tullaan, ja sitten katotte mikä tilanne kun synttärit on. Eipä siinä sen ihmeempää, kenenkään mielestä.

Esikoisen syntymän jälkeen en olisi lähtenyt. Oma olo ei ollut kovin häävi ja kaikki oli muutenkin niin uutta ja hankalaa, siis omasta mielestäni. Vauva ei todennäköisesti olisi ollut millänsäkään, vaikka olisimme juhliin lähteneetkin.

Kuopuksen synnytyksen jälkeen arki palasi huusholliin saman tien. Toki jouduimme olemaan sairaalassa viikon, mutta heti kotiuduttuamme elämä jatkui normaalisti. Itsekin olin tosi paljon paremmassa kunnossa, melkein kuin synnytystä ei olisi tapahtunutkaan. Kuopuksen kanssa kuljimme paljon enemmän heti ensimmäisistä päivistä ja viikoista alkaen.

Pointtini on siis se, että etukäteen et voi tietää sen hetkistä tilannetta. Voit vastata ystävällesi, että tulette juhliin jos tilanne, vauva ja oma vointisi sen sallii. Eiköhän hänkin äitinä, ja ihmisenä ylipäätänsä, ymmärrä asian.

Ja mitä järkeä yleensä lähteä synttäreille noin pienen vauvan kanssa, kakarat lääppii, aikuiset lääppii jne. Nyt on kuitenkin liikkeellä niin paljon eri tauteja, että ei kannata lähteä kokeileen mitä sais vauvalle mukaansa.

etköhän sä katso sen sitten tilanteen mukaan. Mä olin tuplasektion jälkeen 10 pv osastolla, mutta itse olisin ollut jo ainakin 5 pv aiemmin kykenevä ainakin piipahtaan synttäreillä, jos olisivat olleet lähellä. Mutta mistäpä sitä vielä tietää.

Uskoisin kanssa että on sama viesti joka on laitettu kaikille kutsutuille.

Kutsuhan tuo on ja eiköhän kutsuja ymmärrä jos vaikka ilmoitat suoraan että jätätte oman tilanteenne takia juhlat välistä. Ei tuosta kannata loukkaantua, jonkun mielestä taas olisi epäkohteliasta jättää kummi kutsumatta syntymäpäiville.

Vastaat vaan että katsot tilannetta sitten lähempänä,voihan olla että vauva menee reilusti yli ja pääsetkin yms.Ei kannata vetää hernettä nenuun,kun ei voi tietää mikä on olotila sitten.
Kyllä mä ymmärrän emäntääkin että haluaa tehdä synttärijärjestelyt vain kahdesti,eikä sitten enää mitään ns ylimääräisiä kattauksia.

jokainen oman jaksamisen mukaan ;)
Minä tulin 2päivää vanhan kanssa kotiin jolloin meillä oli tupa täynnä vieraita, hyvin jakson ja ei minua haitannut :)
Joku toinen tarvitsee 2viikkoa lomaa joku ei yhtään, jokainen ollaan erilaisia ja mennään sen mukaan ;)

Minusta tuossa ei ole mitään outoa. Hän on nyt vain muotoillut kutsun noin - minusta se "jos jaksatte/ehditte" kuulostaa siltä, että on tarkoittanut nimenomaan, että JOS jaksatte. Hän on halunnut kutsua teidät (mikä on kohteliaampaa kuin olla kutsumatta!) mutta on ymmärtänyt, että pikkuvauvan kanssa ei välttämättä jaksa. Tuolla lailla kutsumalla on halunnut ilmaista, että ymmärtää kyllä tilanteen, mutta että kutsuu kuitenkin.

Luulen, että olet nyt vain vähän yliherkkä :) eivät he mitään ikävää varmaankaan tarkoittaneet. Jos et jaksa mennä, voit hyvällä omallatunnolla vastata, että kiitos kutsusta, mutta olet vielä synnytyksen jälkeen niin väsynyt ja tarvitset omaa aikaa vauvan kanssa, että et nyt pääse itse juhliin, mutta että näet mielellään heitä sitten, kun arki vauvan kanssa on rauhoittunut.

• Tykkää
Reactions: moona81
[QUOTE="vieras";28008988]Oisko sanamuoto johtunut siitä, että on lähettänyt viestin ns. ryhmäviestinä? Eli kaikille kutsutuille sama viesti?[/QUOTE]

En usko, koska samassa viestissä oli muutakin mikä oli selvästi osoitettu vaan mulle. Ja tosiaan ystäväni oli ottanut asian puheeksi jo aiemmin, kun näimme kasvotusten, ja silloinkin esitti sen samaan tyyliin "katotaan sitten milloin se vauva syntyy, tuutte sitten joko oikeana synttärinä tai seuraavalla viikolla". Mulla jäi silloin vähän monttu auki, kun olin jotenkin niin yllättynyt siitä miten hän asian esitti, enkä osannut oikein sanoa siihen juuta enkä jaata. Mutta nyt kun sain tuon varsinaisen kutsun niin asia alkoi taas mietityttää - että mitä kehtaan hänelle vastata ja olisiko mun ihan ok kohteliaasti kieltäytyä, jos omasta mielestä tuo tuntuu liian aikaiselle... vaikka kuinka onkin mun kummipoika kyseessä.

Mulla ei olisi ollut kiinni jaksamisesta (olen ollut tosi hyvässä kunnossa aina synnytyksen jälkeen), mutta nyt flussa-aikaan en kyllä lähtisi lasten kutsuille pikkuvauvan kanssa. Vastaisin varmaan, että tulen aiempiin juhliin, jos vauva jaksaa pysytellä masussa. Tai jotain vastaavaa... :) Voi olla, ettei kaveri ole vain ajatellut tarkemmin kutsua laittaessaan. Tuskin hän pahalla on tarkoittanut.

Yhteistyössä