Onko teille käynyt...

...niin että hedelmöityshoitojen aikana tai jälkeen onkin todettu jokin "pienempi vika" mitä ei ole aiemmin tutkittu/huomattu ja olette maksaneet itsenne kipeiksi hoidoista siis tarkoitan että vuosien piina ja toive saada lapsi olisi ollutkin "pienemmästä kiinni"kuin luultu?Olitteko katkeria vai voittiko onnellisuuden tunne?Itse nimittäin mietin kun toista yritämme,että perustutkimusten lisäksi minulta ei ole poisuljettu esim.endoa,myoomia ym.vaan mentiin clomien jälk.suoraan hoitoihin,että mitä jos...?!Ja välillä tuntuu ettei lääkärit kuuntele oireita tai kerro asioista jos itse ei ymmärrä kysyä omien tietämyksen/tuntemusten perusteella.
Kaikkea sitä pienessä päässä liikkuukin kun toivo on niin suuri!
 
Tavallaan minäkin mietin jotain vastaavanlaista yhdessä välissä...
Meilläkin on yksi luomulapsi, jota myös "tehtiin" pitkään eli vuosi ennen kuin tärppäsi. Sitten kakkosta ei kuulunutkaan... Kuukautiset olleet aina tosi kivuliaat, mutta niihin gynekologi on vaan käskeny syödä särkylääkettä.
Itse mietin alusta asti endometrioosin mahdollisuutta, mutta kun ultrissa ei ole munasarjoissa näkynyt mitään poikkeavaa, niin lääkäri ei ole siihen sit reagoinut mitenkään. Itse tiedän ammattini kautta, että muualla kuin munasarjoissa oleva endom. voi aiheuttaa hyvinkin pahoja oireita, kipuja ym. ,myös lapsettomuutta.

No joka tapauksessa hoidot aloitettiin ilman sen kummempia tutkimuksia (väestöliitossa). Muutama verikoe vain otettiin ja miehen sperma-analyysi, jossa ei ollut poikkeavaa. Munatorvien aukioloa ei tutkittu, sanottiin syyksi, kun teillä on jo yksi lapsi. (Munatorvet voivat tukkeutua myös liman johdosta ja siihen olisi auttanut niiden huuhtelu..) Edelleenkään minun kuukautiskipuihin ei reagoitu.
Tehtiin kaksi inseminaatiota ja kaksi ivf:ää (kolme alkion siirtoa) tuloksetta.

Sitten sanoin, että nyt on päästävä vatsaontelontähystykseen kipujen vuoksi. No, se tehtiin ja yllätys, yllätys endometrioosi tuloksena...
Tähystyksen jälkeen tehtiin kuitenkin vielä yksi tulokseton alkion siirto ennen kuin sain lääkityksen endometrioosin kuivattamiseksi: orgametril 3 kuukaudeksi. Söin sen, jonka perään heti alkionsiirto ja PAM raskaana ja vauva syntyi 9 kk myöhemmin!!!

Pakostakin tulee mieleen, että mitäs, JOS alun alkaen olisi tehty tähystys ja määrätty lääkitys..... Voipi olla, että olisi säästynyt vuosia, tuhansia euroja ja ennen kaikkea lukemattomia turhia toiveita ja pettymyksiä...

Mutta, mistä sitä koskaan voi varmasti tietää... onneksi meillä nyt kuitenkin on kaksi ihanaa lasta :heart:
 
..niin just"vieras",tuota juuri tarkoitin.Kertumuksesi oli juuri esimerkki mitä tarkoitin.Onnea sulle kahden lapsen johdosta kaikesta huolimatta!Pitäisi tosiaan vaan kai itse osata vaatia tutkimuksia ja tehdä ne oikeat kysymykset,vaikkei se aina riitäkkään kun syytä ei todellakaan aina löydy(niinkuin ei meilläkään ..ainakaan vielä!).
 
siis näkyykö tukkeutuneet munasarjat ultrassa? Kun eka lähti tuleen kun tutkittiin huuhtelemalla ne että onko auki. Nyt tokaa odotellaan... 2v mennyt. Ultrattu 2 mutta missään ei kuulemma vikaa....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2005 klo 21:53 äppä kirjoitti:
siis näkyykö tukkeutuneet munasarjat ultrassa? Kun eka lähti tuleen kun tutkittiin huuhtelemalla ne että onko auki. Nyt tokaa odotellaan... 2v mennyt. Ultrattu 2 mutta missään ei kuulemma vikaa....
Siis munanjohtimet voivat tukkeutua limasta ja tähän auttaa niiden huuhtelu eli keittosuolaruiskutus, joka on sama toimenpide kuin munanjohtimien aukiolotutkimus. Pelkällä ultrauksella tukkeutumista ei näe, täytyy tehdä myös tuo keittosuola-ilma-ruiskutus.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2005 klo 10:15 Vieras kirjoitti:
Entäs myoomat,näkyykö ne ultrassa(tuskin,sillä kai niistä olisi sanottu?!)Pahan endon kai pystyy huomaamaan gynetutkimuksessa?
Myomat kyllä näkyvät ultrassa, muualla kuin munasarjoissa olevaa endometrioosia ei näy ultrassa. Gyn. tutkimuksessa kohtu ja sivuelimet saattavat aristaa, jos on paha endometrioosi, mutta ei välttämättä, varsinkaan, jos tutkimus tehdään heti kuukautisten jälkeen.
 

Yhteistyössä