Onko teillä reikiä hampaissa? Montako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jjj"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jjj"

Vieras
Enkä lapsillanne? Minkä ikäisillä? Minulla ei ole yhtään. Joka kerta sitä ihmetellään kun tulee puheeksi. Eihän se nyt niin ihmeellistä ole että on reiättömät hampaat? Syön paaaaljon herkkuja(=sokeria) mutta olen aina harjannut hyvin hampaani :)
Tietääkö joku onko hammasluissa eroa? Voiko toisen hampaat reikiintyä helpommin kuin toisen?
Tuli tämä mieleen tuosta lasten ylipainoisuus-ketjusta kun joku linkitti tämän: Jo parivuotiailla rikkinäiset hampaat | Hyvä Elämä | Kaleva.fi

32 v, enemmän reikiä kun pystyn laskemaan (plus neljän reikiintymisen takia poistettua hammasta). Reiät täysin vanhempieni syytä, en usko "huonoon hammasluuhun". Synnynnäisiä kiillevaurioita voi olla, mutta ne ovat ihan diagnosoitavissa, toisin kuin hammasluun huonous.

Lapsilla reikiä 0, mistä pidetään huoli happohyökkäysten määrän rajoittamisen, hampaidenpesun, kariesbakteeritartunnan ehkäisemisen ja ksylitolituotteiden käytön avulla.

Mulla ikää 36v ja nyt vasta äskettäin löytyi ensimmäinen reikä hampaista. Pesen aina aamulla ja illalla hampaat, käytän hammaslankaa ja syön purkkaa/xylitolpastilleja syömisten jälkeen. Lapsista vanhin on 5v, eikä hänellä, kuten ei pienemmilläkään ole yhtään reikiä. Kaikkien lastenkin hampaat pestään aina aamuin ja illoin, siitä ei pinnata koskaan.

Itellä taitaa olla 6 reikää ja ne on ihan oman typeryyden syytä.

7v pojalla on 2 reikää, mutta ne johtuu synnynnäisestä kiille vauriosta eli niille ei oikein mitään voi. Muilla on ehjät hampaat.

Hammasluussa ja syljessä on eroja,monesti niillä joille tulee paljon hammaskiveä on vähän reikiä.

"Hammasluussa ja syljessä on eroja,monesti niillä joille tulee paljon hammaskiveä on vähän reikiä. "

Ai tätä mä en tiennytkään! Mulla on meinaa hammaskiveä useinkin. -ap

Tuolle miehelle ei juurikaan reikiä tule, vaikka pesee hampaansa kerran päivässä eikä muutenkaan hoida erityisen hyvin. Mä taas joka pesen, lankaan, syön xylitolia ja reikiä tulee :(
Vastaavasti miehelle tulee reilusti hammaskiveä pienessä ajassa, itselle ei juuri ollenkaan.

Joten kai se syljen mineraalipitoisuus tai joku vastaava tekijä kuitenkin vaikuttaa siihen reikiintymiseen, vaikka suurin osa hammaslääkäreistä ei sitä tunnusta. Syyllistävät vaan huonosta hoidosta... ja pöh :( Mielstäni kannattaisi tutkia mikä tekijä se on ja voisiko vaikka jollain ravintolisillä tms muuntaa sylkeä "enemmän hammaskiveä" tuottavaan suuntaan. Olipas kökösti ilmaistu, mutta kuitenkin.

[QUOTE="...";26684523]Tuolle miehelle ei juurikaan reikiä tule, vaikka pesee hampaansa kerran päivässä eikä muutenkaan hoida erityisen hyvin. Mä taas joka pesen, lankaan, syön xylitolia ja reikiä tulee :(
Vastaavasti miehelle tulee reilusti hammaskiveä pienessä ajassa, itselle ei juuri ollenkaan.

Joten kai se syljen mineraalipitoisuus tai joku vastaava tekijä kuitenkin vaikuttaa siihen reikiintymiseen, vaikka suurin osa hammaslääkäreistä ei sitä tunnusta. Syyllistävät vaan huonosta hoidosta... ja pöh :( Mielstäni kannattaisi tutkia mikä tekijä se on ja voisiko vaikka jollain ravintolisillä tms muuntaa sylkeä "enemmän hammaskiveä" tuottavaan suuntaan. Olipas kökösti ilmaistu, mutta kuitenkin.[/QUOTE]

Hammaskivessä on vaan se vika että se pilaa ikenet, että valitse siinä sitten joko paljon reikiä ja terveet ikenet tai huonot ikenet ja vähän reikiä...

Yhteistyössä