Onko teillä ollut vauvoja, jotka eivät ole voineet syödä rintaa aina halutessaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piina

Aktiivinen jäsen
13.08.2008
14 952
1
36
Kun nämä imetystukilistat yms. ovat sitä mieltä, että rintaa pitää antaa aina kun vauva haluaa ja tutit ovat pahasta yms. Mutta koskaan en ole missään nähnyt ohjeita, jos sen vauvan imemistarve on suurempi kuin vatsan vetoisuus. Meillä ainakin on osa vauvoista imeneet imemisen tarpeekseen liikaa ja näin ollen oksennellee ylimääräiset maidot. Tällöin olen osannut kyllä maalaisjärjelläni toimia, mutta osa näistä imetyshössöttäjistä tuomitsisi minun konstini kokonaan. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Tämä tuli mieleeni tuosta perhepetiin liittyvästä pitkästä keskustelusarjasta, jossa oli sitten linkkejä perhepedin myönteisyydestä, joka mielestäni on ihan hyväkin asia. Mutta itse en voisi esim. antaa vauvani imeä pitkin yötä rintaani, koska silloin voisi tulla useammatkin oksut yönaikana ja niiden siivoaminen jos mikä haittaisi uniamme. Meillä siis on kokemusta siitäkin.

On. Mun kaikki lapset on alotelleet elämänsä valohoidossa eli eivät oo olleet vierihoidossa ja saaneet rintaa sairaalassa olessa ollenkaan (pullosta ruokittiin mun lypsämällä maidolla). Kotiin tultua on kyllä syöty sit lapsen toiveiden mukaan.

Mä oon samoilla linjoilla ja juuri samasta syystä. Aina jos vauva itki, tarjosin ensin tuttia ja 8/10 se rauhoittui sillä tutilla :) Kyllä jokainen äiti erottaa vauvansa itkusta että millon on nälkä ja millon on joku muuten vaan itku. Maitoakin multa tuli niin paljon että vauva söi aina vaan max. 10min ja oli täysin tyytyväinen seuraavat n. 3 tuntia :D Ei sille voinut enempää antaa, tuli kaikki ulos ;)

Alkuperäinen kirjoittaja oma kokemus:
Meillä oli tuota pulauttelua varmaan parin ekan kuukauden aikana, sitten vauvan imutyyli muuttui niin että oli nälkäjuominen ja huvilupsutus erikseen.

Musta ei olisi ollut tähän. Musta tutit on sitä varten. Mitä mä olisin sitten tehnyt kun kaupassa alkoi itkemään? Tehnyt ostoksia vauva tississä kiinni? Tai entäs jos kävin vaikka yksin siellä kaupassa, imetin juuri ennen kun lähdin eli vauvalla ei ollut nälkä, mutta sen ½ tuntia kun meni kauppareissuun, olisi vauva alkanut itkemään kun halusi vaan tissituttia, omaa tissiäkö mieheni olisi sitten tarjonnut? Ai niin, mutta äitihän elää ainoastaan lapsen ehdoilla eikä poistu hetkeksikään sen rinnalta. Aivan. Unohdin täysin, että mähän olin huono itsekäs äiti :D

Alkuperäinen kirjoittaja toinen:
Kyllä jokainen äiti erottaa vauvansa itkusta että millon on nälkä ja millon on joku muuten vaan itku.

Pakko hypätä tähän väliin ja todeta, etten mä ainakaan ole kahden lapsen kohdalla erottanut, mitä ne milloinkin huutaa. Ihan samanlaiselta kuulosti itku mun korvaan. Tietysti pystyin päättelemään aika hyvin, huutaako nälkää (edellisestä syötöstä monta tuntia) vai onko vaippa täynnä (kauan vaihdosta). Mutta ihan samalla äänellä ne silti aina huusi.

Mistä sen muka erottaa???

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kyllä jokainen äiti erottaa vauvansa itkusta että millon on nälkä ja millon on joku muuten vaan itku.

Pakko hypätä tähän väliin ja todeta, etten mä ainakaan ole kahden lapsen kohdalla erottanut, mitä ne milloinkin huutaa. Ihan samanlaiselta kuulosti itku mun korvaan. Tietysti pystyin päättelemään aika hyvin, huutaako nälkää (edellisestä syötöstä monta tuntia) vai onko vaippa täynnä (kauan vaihdosta). Mutta ihan samalla äänellä ne silti aina huusi.

No mä ainakin erotin siitä että nälkäitku alkoi heti sellaisena hysteerisenä, kovana, vaativana. Muu itku alkoi silleen pikkuhiljaa, ei ollut niin kova äänistä, jotenkin vaisumpaa, toki sekin muuttui sitten hysteeriseksi jos sitä ei huomioinut :/

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

No mä ainakin erotin siitä että nälkäitku alkoi heti sellaisena hysteerisenä, kovana, vaativana. Muu itku alkoi silleen pikkuhiljaa, ei ollut niin kova äänistä, jotenkin vaisumpaa, toki sekin muuttui sitten hysteeriseksi jos sitä ei huomioinut :/

Meillä ei vauvat yleensä jos koskaan huutaneet hysteerisena, kovana ja vaativana, joten mäkään en erottanut. Näin ollen monesti tuli tarjottua sitä rintaa liiankin usein ja kun niitä oksenteluja tuli, niin aloin katsomaan kellosta etten liian tiheään antaisi. Tämä varsinkin viimeisen eli 4. lapsen kohdalla :whistle:

Mun komosesta ei ikinä erottanut mikä sitä itketti, se itki ekat 4 kk vähän väliä. Se tuskin edes oli koliikkia, kunhan raivos. Se on 4 v ja raivoaa edelleen enimmän osan ajasta.

Ja toisaalta, yksikään lapsistani ei ole märkää vaippaa itkenyt, tai eivät siis ainakaan rauhoittuneet vaipanvaihtoon. Pahimmillaan pojalta tippu kerran kyläreissulla housut, niin oli painava vaippa, taaperoiässä, eikä se siitä ollut moksiskaan. (ei ollut varavaippa mukana )

Yhteistyössä