Onko teillä muilla kokemusta siitä, jos ei ole voinut imettää vauvaa heti synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helmi S
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Helmi S

Jäsen
28.02.2011
87
0
6
ja suoliston bakteerikanta ei ole siis päässyt kehittymään niin kuin olisi suotavaa, niin onko teillä lapset perusterveitä?

Mä menetin esikoisen syntymässä tosi paljon verta, jouduin kaavintaan ja lopulta ekaksi yöksi teholle ja sain imettää ekan kerran vasta vuorokausi synnytyksen jälkeen. Lapselle puhkesi keliakia jo alle kaksivuotiaana, mikä on tosi harvinaista. Lääkärit ei ole sanoneet tähän mitään, mutta mua on paljon mietityttänyt tämä, kuinka paljon se on asiaan vaikuttanut. Asialle ei tietenkään mitään voinut, joten turha kai miettiä.

Siellä siis ei ollut tarjolla luovutettua äidinmaitoa, vaan korviketta sai.

Tästä ei taida olla kauheesti tutkittua tietoa, mutta onko muilla vastaavaa kokemusta?

minulla on kolme lasta joista kahta olen päässyt itse imettämään vasta yhden tai kahden vuorokauden ikäisenä. Kenelläkään heistä ei ole ollut mitään ongelmia ruokavalion suhteen.

Mulla maitoa tuli vasta viidentenä päivänä ja lapsi eli siihen asti korvikkeilla. Ihan terve toi 1v 10kk on tähän mennessä ollut, pari kertaa on ollut flunssa. Mitään allergiaa ei ole vielä ainakaan ollut.

minulla on kaksi lasta ja molemmilta on jäänyt imetys väliin koska ei ole vain noussut maito vaikka on yrittänyt imettää ja pumpata jne. molemmat on terveitä lapsia.

Mulla on adoptiolapsi joka ei siis ole saanut tippaakaan äidinmaitoa. Ihan terve lapsi on. Miatohappobakteereja annoin vauvasta vuoden ikään, nykyisin vieläkin ajoittain.

Kaveri ei voinut imettää vauvaansa ohutsuolitukoksen takia, joka leikattiin parin päivän ikäisenä. Sai kyllä pieniä määriä luovutettua ja lypsettyä maitoa sitten kun se oli mahdollista. Ei ole allergioita, mutta korvakierre oli, ei nyt tietty voi sanoa että tuosta johtui. Mutta siis muuten ollut perusterve.

Mulla kaksi lasta, joita kumpaakaan en imettänyt. Hyvin terveitä ovat olleet aina, nyt 14- ja 10-vuotiaita. Kerran vuodessa on nuha, ei yleensä muuta. Kummallakaan ei ole allergioita. Mahatautia heillä on ollut viimeksi 5 vuotta sitten. Tosin mäkin olen erittäin harvoin kipeänä.

Kiitos vastauksista. Ja kiva kuulla, että ei se ainakaan suurimmalla osalla ole vaikuttanut myöhempään terveydentilaan.

Meillä ei ole lähisuvussa keilaikaa, jossain kauempana vaan. Siksi ne altistavat tekijät on mietityttäneet, rokotuksiakin olen syyttänyt, vaikka eipä sillä mitään merkitystä ole.

Kahta lasta en ole voinut imettää heti, vaan vasta päivien päästä ja imetys onkin sitten mennyt mönkään aikani räpisteltyäni, mutta ihan terveitä muksuja on korvikkeella kasvanut.

Esikoista en päässyt imettämään, minä jouduin heräämöön ja vauva joutui teholle. Tämä tapahtui yöllä. Muistaakseni aamupäivällä pääsin katsomaan vauvaa ja sain viereeni, annoin rintaa (tosin ei varmaan mitään sieltä saanut...) Alussa sai aika paljonkin luovutettua maitoa ja kotona korviketta, ennen kuin imetys alkoin sujua. Poikkeuksellisen terve lapsi ollut tämän viisi vuotta :) nuorempi sai rintaa heti synnyttyään, mutta on sairastanut enemmän.

Monessa sairaalassa annetaan apteekkituttelia, siis sellaista jossa on maitoproteiinit pilkottu. Saiko sinun lapsesi siis tavallista korviketta? Koita muistaa että on paljon lapsia joita ei ole koskaan imetetty, lisäksi monia lapsia syntyy sektiolla jolloin lapset jäävät vaille synnytyskanavasra saatua bakteerikantaa. Ja silti suurin osa heistä on ihan terveitä.

Kuopukseni syntyi 36-viikkoisena toisena kaksosista. Pääsin imettämään seuraavana iltapäivänä matkan vuoksi, ei jaksanut kävellä kuin hoiperrellen. Hyvin söi, eikä mitään ongelmia. En usko jojtuvan tuosta. Imetinkin vain kolme kuukautta, ainoaa tytärtäni 9kk, maitoa vain riitti pieniruokaiselle.

[QUOTE="Vieras";27237045]Monessa sairaalassa annetaan apteekkituttelia, siis sellaista jossa on maitoproteiinit pilkottu. Saiko sinun lapsesi siis tavallista korviketta? Koita muistaa että on paljon lapsia joita ei ole koskaan imetetty, lisäksi monia lapsia syntyy sektiolla jolloin lapset jäävät vaille synnytyskanavasra saatua bakteerikantaa. Ja silti suurin osa heistä on ihan terveitä.[/QUOTE]

Ei saanut tavallista korviketta, mutta onhan se silti ihan eri asia kuin äidinmaito.

Joo joo, tiedän, mutta ei ne ihanteelliset lähtökohdat silti ole.

Yhteistyössä