Onko teillä maaseudulla asuvilla kaikilla ovikellot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hips"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hips"

Vieras
Niin, kun tuossa miehen kanssa pohdittiin, laitetaanko ollenkaan ovikelloa ulko-oven viereen. Että jos iskis oveen vaan sellasen kolkuttimen (jos edes sitä).

Rakennetaan siis maaseudulle hehtaarin tontille ja meillä on nyt varmaan jo koko lähiseudun väki käynyt katsomassa tulevaa taloamme ja varmaan jatkossakin porukkaa ramppaa aina silloin tällöin. Että onko sellanen ovikello välttämätön? Eikös maaseudulla ole vaan tapana kolkutella ja huhuilla, onko ketään kotona? Meitä ei nimittäin yllätysvieraat haittaa ollenkaan, jos kotona satutaan olemaan. Sit kun ei sovi tulla, niin laitetaan ovi lukkoon. :D

Joillakin on ja joillakin ei. Meil on mut ei olla muistettu ostaa siihen pattereita varmaan pariin vuoteen. Yleensä vieraat tulee koputtamaan välioveen. Meil on talossa ulko-oven jälkeen kaksi väliovea.

;) 15 vuotta ollaan hyvin tultu toimeen ilman, kaupustelijat käy ihmettelemässä ja kun ei oo ovikelloa lähtevät pois. Ystävät koputtaa ja tulee sisälle, tutut koputtelee.
Niin ja meillä ei oo kolkutintakaan-
Ollaan siis superjuntteja :D

Meillä ei toimi :D

Se kyllä toimi mutta sitten meille tehtiin jotain lisäsähkötöitä ja siitä johdosta paukautettiin jokin naula läpi.
En tiedä tarkemmin saati muista, mutta jonkun rempan yhteydessä joku muu poropeukalo kuin minä tai mieheni (joka on raksamies vaan ei sähkömies) tärväytti kellon toimimattomaksi. Sähkötöitä tehtiin silloin.

Mutta maalla kun ollaan ja junttejakin, niin meillä roikkuu ovipielessä isuäireen vanhan lehmänkello mattamustaksi maalattuna. Ku soli niin ruosteenen. Ruoste poistettiin toki ensin.
Narusta kun vetää kellon kieltä ja paukuttaa, kuuluu yllättävän hyvin. Kumea ja kantava on mansikkivainaan kello soinniltaan.

Minä olen nähnyt pelkkiä kolkuttimia, pelkkiä ovikelloja, näiden yhdistelmiä tai ei kumpaakaan. Tosin sekään, että ovikello on ei takaa sitä, että tulija ei vain koputtele ja huhuile tullessaan. Jokainen voi tehdä makunsa ja mieltymystensä mukaan. Meillä on ovikello joka ei ole toiminnassa, mutta haukkuva hälytys pelaa jo ennen kuin vieraat ehtivät ovelle. =)

Kannattaa se kello laittaa. Itselläni ei ole, mutta aijon hankkia. Äidilläni ja hänen miehellään kävi kerran niin, että joku unkarilainen amatööritaiteilija oli astunut lukitsemattomasta ovesta sisään kenenkään kuulematta, kun ei ovikelloa ollut. Ainoastaan miehen kehitysvammainen sisko oli ollut tuvassa ja sille kehitysvammaiselle mies oli sitten ruvennut kauppaamaan kuviaan, kun ei suomea ymmärtänyt, eikä siksi tajunnut naisen puhuvan "vammaisen kieltä". Ulkoisesti vammaa ei nähnyt, eleistä huomasi jos osasi tarkkailla, puheesta sen kuuli. Puhui niin erikoisia asioita. Onneksi satuin paikalle juuri samaan aikaan ja kävin hakemassa isäntäväen yläkerrasta. Tiedä kuinka kauan se sälli oli siellä yrittänyt kaupustella. Ainakin oli levittänyt tuvan pöydälle kaikki tekeleensä.

Meillä ei ole ovikelloa, eikä kolkutintakaan. Jos ovi on auki tai avain ovessa, niin sillon ollaan kotona ja vieraat on tervetulleita. Ja kyllä nuo nelijalkaset pitää huolen ettei kukaan tietämättä pihaan tule..

Eikä meillä itseasiassa ole ovi ollutkaan koko talvena lukossa, kun ei lukko toimi.. :D

Viimeksi muokattu:
Meillä on ovikello, joka ei toimi. Ovikellon virkaa toimittaa koira, joka haukkuu jokaisen jota ei tunne. Tutut sitten kolkuttelee ikkunaan tai saapastelevat ovesta sisälle jos ovi sattuu olemaan lukitsematta.

meillä on sen takia kun muksut ei saa talvella ovea itse auki niin soittavat kelloa kun haluavat sisälle. vasta täksi talveksi laitettiin kun alkoivat yksin ulkoilla 4v ja 2v.

vieraiden takia sitä ei tarvi kun kaikki lampsii koputtamatta sisään.

Meillä on ovikello. Tosin meillä on myös kaukaasianpaimenkoira, joka on vapaana pihassa (ei lähde alueelta mihinkään) ja se kyllä ilmoittaa vieraista kelloa paremmin.

Me laitettiin omalle ulko-ovelle ovikello kun muutettiin tähän, talossa asuvilla appivanhemmillani ei ole omalla puolellaan ovikelloa. Harva sitä silti käyttää, jos ovi on auki. Meillä on ovi aika usein lukossa jos ei odoteta vieraita, mä en ole vielä maalaistunut riittävästi pitääkseni ovea jatkuvasti auki :D

siinä on niin hienoa että "meillä on ovet auki kesät talvet ja yöt ja päivät". Minä vaikka asusin kuinka korvessa ja maalla niin en ainakaan ikimaailmassa jättäis ovea yöksi auki. Se ei tartte kun sen yhen hullun joka päättää tulla ja tehä mitä sattuu....siinäpä ootte sitten hienonne kanssa ovet auki!

Mua taas ottaa päästä ihmiset jotka tunkee sisälle mitenkään etukäteen ilmottamatta, siksipä meillä ETUovi onkin aina lukossa. Mutta jostain syystä jotkut urpot kuvittelee, että takaovi on vieraita varten ja tunkevat sieltä sitten edes oveen koputtamatta sisälle. Tosi kiva siinä sitten aamulla esim. alasti just suihkusta tulleena olla...jep jep!

[QUOTE="mikä";26032243]siinä on niin hienoa että "meillä on ovet auki kesät talvet ja yöt ja päivät". Minä vaikka asusin kuinka korvessa ja maalla niin en ainakaan ikimaailmassa jättäis ovea yöksi auki. Se ei tartte kun sen yhen hullun joka päättää tulla ja tehä mitä sattuu....siinäpä ootte sitten hienonne kanssa ovet auki!

Mua taas ottaa päästä ihmiset jotka tunkee sisälle mitenkään etukäteen ilmottamatta, siksipä meillä ETUovi onkin aina lukossa. Mutta jostain syystä jotkut urpot kuvittelee, että takaovi on vieraita varten ja tunkevat sieltä sitten edes oveen koputtamatta sisälle. Tosi kiva siinä sitten aamulla esim. alasti just suihkusta tulleena olla...jep jep![/QUOTE]meillä ei ole taajamassakaan ulko-ovi lukossa kuin silloin kun kukaan ei ole kotona. muuten on päivät ja yöt.

[QUOTE="niin";26032280]Että mitä hienoa siinä sitten oikeesti on???[/QUOTE]ei muuta kuin se että ei tarvi muistaa ottaa avaimia mukaan joka kerta kun lähtee viemään roskia, hakemaan postia tai muuten pihalle ulkoilemaan.

Yhteistyössä